Spookhuizen in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie heeft ervaring met of woont in een "spookhuis"? In een ander topic las ik hier over en ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hier iets over kan vertellen.

Zelf hebben we iets "gevoeld" toen we op huizenjacht waren. We kwamen bij een mooi groot huis in Lauzitser volksbau welke stijl bij ons favoriet is. Het was een erg leuk huis en zag er goed uit. We werden heel enthousiast tot we in de mooie kamer/salon terecht kwamen. Het was alsof er een natte deken over mij lag. Mijn nekharen gingen overeind staan en ik kreeg van top tot teen kippenvel, echt een onheilspellend gevoel. Dat huis is het dus absoluut niet geworden en we hebben verder gezocht tot we ons huis tegenkwamen. Dat voelde meteen goed en was als of het ons verwelkomde.
 

Vodnik

† In Memoriam
In een ander draadje noemde ik onze chalupa toen je naar spookhuizen vroeg.
"Spookhuizen" hoeven niet per definitie eng te zijn. De warme ervaring die jij met jullie huis hebben, hebben wij heel sterk in ons huis, ik noem dat wel is de goede geest van ons huis.
Dit "warme"gevoel is mij overigens verklaard door een (toen) tachtigjarige wichelaar, die bij ons kwam "aanwijzen" waar we moesten boren voor water.
Carla, je kent mij, met dat soort zaken moet je eigenlijk niet bij mij aankomen, ik zie de aanwezigheid van water liever in een wiskundige formule! Maar . . de man had toch gelijk en niet alleen de plek maar ook de diepte! Toen ik deze oude baas vertelde dat wij ons zo 'senang' voelen in dit huis, zei hij dat daar niets vreemds aan is. Zijn verklaring was dat er vroeger eerst een wichelaar rondliep om de juiste plek voor een huis te vinden en dat is óók met ons huis gedaan (gebouwd in 1813 of 1815).
(En dat is duidelijk niet gedaan met onze flat in Praag, mooi, maar hier in Jirikov toch echt beter!)
 
Wij hebben exact dezelfde ervaring als Vodnik. Ons huis in Tsjechisch Siberië zit ons als een warme jas en dat valt ook onze bezoekers / gasten op. Een van onze bezoekende vrienden, een fervent wichelaar, was na enig gewichel allerminst verbaasd en was er ook vast van overtuigd dat de plaats van ons huis destijds met behulp van wichelaars is vastgesteld. In het dorp denkt men hetzelfde. Ook ik ben gereserveerd t.o.v. gewichel, maar dit is toch wel heel opvallend.
 

Vodnik

† In Memoriam
Lina, kan jij me even uitleggen hoe het mogelijk is dat er water gevonden wordt dmv de wichelroede?
Misschien kan ik beter vragen waarom het niet mogelijk is!

(o ja, graag een wiskundig bewijs, dat begrijp ik het eenvoudigst)
 

Vodnik

† In Memoriam
Wetenschappelijk uiteraard (ik vergeet steeds meer nederlandse woorden :kwaad:)

Lina, het artikel waar je naar verwijst (de vampier van Hradec) heeft niets te maken met bijgeloof, het is een onderzoek naar een skelet dat gevonden is en dat op een speciale -niet normale- manier was begraven. Er is onderzoek gedaan waar de persoon oorspronkelijk vandaan kwam en daar gebruik je DNA technieken bij.

Dit soort onderzoeken komen ook in NL voor, ik herinner me iets over het turfmeisje.
 
@C. Berendse. Ik heb ervaringen met spookhuizen. In NL heb ik vroeger in een spookhuis gewoond, het was een flat die ik huurde. Je voelt gewoon de aanwezigheid van een ander persoon. Veel dingen waren daar gebeurd. Later hoordde ik van de verhuurder dat ik de langste huurder ooit was. in Tsjechie heb ik het ook een paar keer meegemaakt, je voelt de aanwezigheid van "iemand" en het is een zeer onprettig gevoel. Gelukkig was ik niet de enige, ook mijn echtgenoot, schoonzusje en schoonmoeder, voelde het. We wonen nu in een nieuwbouwhuis in Tsjechie en dat voelt goed aan, gelukkig.
 
Je hebt huizen die goed aanvoelen en je hebt huizen die onprettig aandoen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een huis wat vochtig is voelt onaangenaam aan, evenals sombere kleurstellingen. Dat zijn dingen die iedereen begrijpt.

Een huis boven een waterader schijnt geen goed idee te zijn. Op kruispunten van energielijnen werden vaak heidense heiligdommen en later kerken gebouwd. Dat zou goede energie zijn. Dat schijn je dus wel met een wichelroede te kunnen vinden.

Mijn vriend Tonic werkt met een pendel en met een wichelroede en is daar heel serieus in, hij zoekt er ook wateraders mee op. Tja, wat moet je er van zeggen, degene die er succes mee heeft, heeft voor mij gelijk. Voor mij hoeft niet alles wetenschappelijk verklaard te worden, want was is wetenschap?

Er zijn dingen waar mensen in geloven, daar kun je niet over in discussie gaan want daarvoor is het een geloof. Soms is dat geloof zo sterk dat het voor mensen een weten wordt. Ik hou wel van dat soort zaken. Het is toch mooi dat we sommige dingen nog steeds als een wonder of een mysterie kunnen zien, het sprookjesachtige uit onze jeugd.

Waarom moet alles kil beredeneerd en gerationaliseerd worden. Wetenschappelijk bewezen. Misschien lachen de mensen zich over 500 jaar wel een ongeluk over datgene wat wij als wetenschap zien.
 
Ik bedoelde niet echt Sinterklaas, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel. Dingen die niet verklaarbaar zijn maar voor sommige mensen wel heel werkelijk.

Ik wil een voorbeeld geven. Ik heb heel veel tentoonstellingen met honden gelopen waaronder eentje waar een grote groep golden retrievers werd gekeurd. Nou, die lijken best wel op elkaar. Ik ben ook vaak ringmeester geweest en ken dus verschillende keurmeesters. Dit keer was het een buitenlandse keurmeester die liet de groep uitgeselecteerde honden die allemaal een uitmuntend hadden behaald voor de plaatsing rondjes lopen, op dat moment zegt een klein meisje aan de ring, dat is de mooiste. De keurmeester vraagt aan de ringmeester "Wat zegt dat kind". De ringmeester vertaalde het voor hem en de keurmeester liet het meisje bij hem komen. "Wijs die hond nog eens aan" zegt hij tegen het kind en de ringmeester vertaald het voor het meisje. Zonder mankeren wijst het kind dezelfde hond weer aan in een groep honden die allemaal uitgesproken op elkaar lijken. De keurmeester laat de exposant met deze hond achter het bordje 1 plaatsnemen.
Bij navraag waarom hij op deze manier handelde antwoordde de keurmeester. "Kinderen op deze leeftijd hebben de absolute blik, ze zijn zeer ontvankelijk voor indrukken en ze heeft de beste aangewezen."

Een wijs man deze keurmeester, misschien moeten we allemaal weer eens leren te kijken met de ogen van een kind.
 
Beste Jan, ik weet precies wat je bedoelt. Ik bedoel gewoon datgene wat Carla aangeeft in haar eerste post, dat snap ik maar al te goed. Een gevoel wat goed is of niet goed. De één noemt het meer tussen hemel en aarde, de ander intuïtie. Maar dat is in mijn beleving totaal iets anders dan een wichelroedeloper, tarotkaartlezer, handlezer, waarzegster, pendeldraaier en noem ze allemaal maar op. Ik geloof daar niet in, zal wel komen dat ik een Groningse ben. :D Ik heb in Tsjechië veel plekken waar het "fijn" voelt, maar de onheimische zijn er ook, denk daarbij bv aan het gevoel wat je hebt als je in Terezín loopt.
 

Vodnik

† In Memoriam
je gooit wel erg veel op één hoop Lina.
Ik gaf in één van m'n eerste postings al aan dat ik heel gerserveerd sta tegenover wichelroede, maar ik zie voor m'n ogen dat het werkt (in ons geval dan dat er een punt gevonden wordt waar water gevonden zal worden, zelfs de diepte klopte)
Dat het wetenschappelijk nog niet bewezen is dat dit werkt wil nog niet zeggen dat het niet werkt! (een fout die veel gemaakt wordt: wat niet bewezen is bestaat niet)

De wichelaar die bij ons bezig is geweest heeft dat overigens niet in mijn opdracht gedaan, ik had aan een boorbedrijf opdracht gegeven naar water te boren en zij kwamen met deze wichelaar. Bij een ander huis (dat van Feertje) is door een ander bedrijf geboord die ook een wichelaar rond heeft laten lopen.

Toen ik mijn verbazing uitsprak naar de wichelaar zei die dat er niets bijzonders aan het wichelen is, volgens hem zou ik dat ook kunnen. Hij heeft het met mij geprobeerd, hij de ene kant van de wichel, ik de andere kant en mijn hand op zijn schouder maar het werkte dus niet! Zijn verklaring: je staat niet open voor dit soort zaken!
(En Lina waarschijnlijk ook niet:D en daar hoef je geen gruningse voor te zijn. Ik ken grunnnigers die in méér "geloven" dan in wichelaars tarotkaarten, handlezen . . . .ik kom nog regelmatig in Stad)
 
Bovenaan