Speciale website waarschuwt voor extreem weer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Eumetnet, het netwerk van publieke Europese meteorologische diensten aangesloten bij de Wereld Meteorologische Organisatie, lanceert de website www.meteoalarm.eu, die eenieder actueel op de hoogte houdt van gevaarlijk en extreem weer in meer dan 20 landen van Europa, zo is aangekondigd op een meteorologische conferentie in Madrid. Het Belgische KMI neemt deel aan dit initiatief "omdat veiligheid één van haar belangrijkste doelstellingen is", aldus het weerinstituut.

17 talen
Via de website is in een oogopslag is te zien waar de officiële weerdiensten van de meeste landen in Europa de komende 24 tot 48 uur een weertype verwachten dat gevaar oplevert. Waar men zich ook bevindt en welke taal men spreekt: pictogrammen maken onmiddellijk duidelijk om welk gevaar het gaat, met daarachter een link naar de uitstaande waarschuwingen. Mogelijke fenomenen zijn overvloedige regen, lawines, een sneeuwstorm, extreme kou, hoogwater, hevig onweer, hittegolven, bosbranden of mist.

De omschrijvingen en de toelichting zijn in zeventien verschillende talen beschikbaar. Op de website krijgt elk land de kleur die bij de waarschuwingsfase past: rood voor "zeer gevaarlijk" waarbij rekening dient gehouden met uitzonderlijke maatregelen, oranje voor "uitzonderlijk" dat risico's oplevert en geel voor "potentieel gevaar", oplettendheid gewenst. Kleurt het land groen dan is er wat het weer betreft geen vuiltje aan de lucht.
Het zijn kleuren die internationaal worden gebruikt voor gevaarlijk weer. Via een link vanaf de logo's van de deelnemende landen komt men op de websites van de nationale meteorologische diensten met uitgebreidere, meer regionale informatie.

Reisplanning
Meteoalarm gaat over het weer in Europa maar iedereen in de wereld die in het continent op reis gaat, kan er bij de reisplanning gebruik van maken. Behalve vakantiegangers, reisorganisaties en zakenmensen zijn ook hulporganisaties, reddingswerkers en vrachtwagenchauffeurs bij extreem weer benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, benadrukt het KMI. Weerpresentatoren kunnen de gekleurde Europakaart meenemen in hun presentaties op tv om te laten zien waar extreem weer wordt verwacht.

Eerder deze week is op de conferentie gezegd dat één in weersvoorspellingen geïnvesteerde euro er uiteindelijk zeven euro uithaalt. (belga)

hln.be

meteoalarm.eu

Tsjechië en Polen staan nog niet op de kaart, maar deze zullen er in de toekomst wel bijkomen. Duitsland is wel aan te klikken en daar kan dus wel zeer nuttige info opgevraagd worden voor wie de baan op moet.

Vanochtend hoorde ik op de Belgische zender van deze website. Gauw gekeken op het forum of er iets over stond: natuurlijk al een mooi bericht van Freddy, uit 2007. Daarin schrijft hij dat Tsjechie en Polen er nog niet op staan. Vandaar mijn bericht: ZE STAAN ER NU WEL BIJ! Misschien heeft iemand er wat aan?
:beleefd:

Freddy2005

† In Memoriam
C.P. schreef:
Vanochtend hoorde ik op de Belgische zender van deze bovenstaande website. ...
Ik heb ze gisteren ook meegekregen en direkt heb ik de website geraadpleegd. Ik zag wel diverse aantekeningen in de omringende landen van Tsjechië maar Tsjechië zelf was helemaal groen gekleurd tussen alle andere. Ik denk dat de info voor Tsjechië hier nog steeds niet optimaal is en de site voor deze regio dus niet zo veel te bieden heeft.

Volgens mij betekent groen dat er geen bijzondere (alarmerende) weerberichten zijn. Wanneer je de site aanklikt zie je, dat er veel landen groen zijn.

Bovenaan