Sparen in CZ

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Allemaal!

Ik heb een vraag - ik weet niet of ik wel voor altijd in NL wil blijven wonen (kom gewoon uit CZ, en heb een CZ paspoort) en dus dacht ik, misschien is het goed om bij een CZ bank een spaarrekening te openen en alvast te gaan sparen voor het geval dat ik ooit terug keer - dan heb ik een financiele basis onafhakelijk van wat mijn situatie hier in NL is. Begrijp me niet verkeerd ik heb het hier goed ... alleen weet ik niet wat de toekomst brengt...

Mijn vraag is dan:
- is het niet te ingewikkeld met de belanstingdienst hier? (in welke box moet het opgegeven worden en betaal ik daar uiteindelijk niet te veel belasting over zodat het sparen / belasting betalen uit de verhouding wordt?)
- heeft iemand van jullie ervaring ermee?
- alle tips zijn welkom!

PS: ja ... dit vraag staat in een andere onderdeel van dit forum ook in het Tsjechisch ...

Alvast bedankt!!!
 
Wij hebben ook spaartegoeden in Tsjechie. Vallen gewoon in box 3 en geef ik op aan de belastingdienst in Nederland. Je betaald 0.4% belasting over de ontvangen rente (als ik me goed herinner) maar dat moet je ook als je het hier op de bank zet.

Ik zie geen reden om het niet te doen zolang je het in NL maar opgeeft en dus niet van belastingontduiking beticht kan worden.

Mochten er nog andere haken en ogen aan sparen in Tsjechie zitten dan ben ik ook wel geinteresseerd om deze te horen maar bij mijn weten zijn die er niet.
 
Ik ben het met de Mazackova eens. Het op de bank zetten van spaargeld in CZ heeft mijn inziens geen nut. Of je moet een hele speciale langdurige vaste rente zien te krijgen bij een bank. De inflatie is veelal hoger dan de rente dus ga je er alleen maar op achteruit.

Koop iets in CZ wat op de lange termijn zijn waarde houd (incl. inflatie correctie !!), dat is mijn advies.

Wat te kopen ? Er zijn denk ik veel mogelijkheden maar kies iets wat in je belangstelling ligt, wat dus waarde vast blijft en waarop je geen (of bijna geen) risico's loopt. Onroerend goed bijvoorbeeld; dit is de laatste jaren met gemiddeld 10% per jaar gestegen, plaats er een huurder in en je hebt daardoor zelfs nog een vergoeding voor het onderhoud.
 
Ja, juist daar worden ze niet gezocht. Die zijn toch minimaal. Dat gaat weer aan onderhoud op. Heb jij een idee hoe snel onbewoont onroerend goed achteruit gaat!Iedereen verlangt naar iets moois, stop het in echt kunst.
 
ben het helemaal mee eens dat je geld beter in steen kunt stoppen en dat je dat niet onbewoond moet laten. Heb ik ook gedaan. Ging mij alleen even om het feit dat je inkomsten nog steeds op een tsjechische bank staan en dus een spaartegoed is wat je aan de belasting moet opgeven (om on topic te blijven).

In kunst stoppen is niks voor mij aangezien ik een kunstbarbaar ben en wat ik mooi vind vindt een kunstliefhebber waarschijnlijk maar niks en wat een kunstliefhebber mij zou aanraden zou ik toch niet vertrouwen.
 
Ik heb toch ook nergens geschreven dat je het niet moet opgeven. Beter van wel, kan je ook de opknapkosten aftrekken.


Antonius, wat bedoel je nu eigenlijk ?? Ik snap niet meer wat je zegt........ (ben ik ook vast niet slim genoeg voor...)
 
Ik heb zo een idee dat men naar 100% zeekerheid streeft maar die is zelfs bij een bank niet,kijk die bank in Noord-Holland, hm.
En waarom dan geen goud inkoopen?Is dat soms een idee?Als men goede winsten maaken wil moet men in de handel gaan. Wij hebben hier in CZ niet zo veel prettigs met banken meegemaakt, beeter gezegd met de bedienden daarvan.
 
Wij hebben ook spaartegoeden in Tsjechie. Vallen gewoon in box 3 en geef ik op aan de belastingdienst in Nederland. Je betaald 0.4% belasting over de ontvangen rente (als ik me goed herinner) maar dat moet je ook als je het hier op de bank zet.

Ik zie geen reden om het niet te doen zolang je het in NL maar opgeeft en dus niet van belastingontduiking beticht kan worden.

Mochten er nog andere haken en ogen aan sparen in Tsjechie zitten dan ben ik ook wel geinteresseerd om deze te horen maar bij mijn weten zijn die er niet.
Jeetje Antonius, wat lees ik nu. Heb jij kapitaal op bankrekeningen in Tsjechie staan en geef je dat netjes op in box 3. Vreselijk gewoon. Niet echt heel slim. Weet je eigenlijk wel dat je over de ontvangen rente in Tsjechie 15% bronbelasting betaald? Die houdt de bank automatisch in. En dan laat jij nog eventjes dat geld via box 3 belasten in Nederland. Dat noemen ze nu 2x belasting betalen. De rente die je krijgt is al niet veel, maar als je dan ook 2x belasting betaald, houd je weinig over.
 
bouwsparen, behoorlijke rente, overheid spaart óók voor je, geld moet wel minimaal 6 jaar vastgezet worden!
 
Stavební spoření (bouwsparen) is inderdaad heel erg gunstig. Een rendement van 5% is makkelijk haalbaar.
Na afloop hoeft het geld niet perse besteedt te worden aan een huis. Je kunt van alles mee doen.

Echter, de regering is bezig met Stavební spoření te beperken. Er is een nieuwe wet in de maak die in 2013 of 2014 in de werking zal treden. Met veel beperkingen in de vrijheid van besteding vrijkomend geld. Je kan dus niet zomaar van uitgaan dat je na 6 jaar een nieuwe Maserati van kan kopen. :slik:
 
Jeetje Antonius, wat lees ik nu. Heb jij kapitaal op bankrekeningen in Tsjechie staan en geef je dat netjes op in box 3. Vreselijk gewoon. Niet echt heel slim. Weet je eigenlijk wel dat je over de ontvangen rente in Tsjechie 15% bronbelasting betaald? Die houdt de bank automatisch in. En dan laat jij nog eventjes dat geld via box 3 belasten in Nederland. Dat noemen ze nu 2x belasting betalen. De rente die je krijgt is al niet veel, maar als je dan ook 2x belasting betaald, houd je weinig over.
Bedankt voor de reactie (dat was eigenlijk de reden dat ik het schreef omdat ik niet diep genoeg gedoken ben in die zaken). Ik wist van de automatische inhouding van belasting maar tot nog toe geen tijd gehad om er in te duiken hoe ik dit kan voorkomen (en de hoogte van het bedrag is nou ook niet echt de moeite).

Dus mijn vraag: Hoe voorkom ik dubbele belasting?

Overigens hebben wij die Stavebni Sporeni ook (Liska voor de kenners) dus ook daar geldt dezelfde vraag: hoe ga ik hiermee om met de belastingdienst in Nederland? De nieuwe rekening is net geopend dus momenteel zit hier nog niet veel kapitaal in maar we willen er ook een voor mijn dochter openen. Op termijn kan hier nog wel een bedrag komen te staan waar ik dus niet dubbel voor belast wil worden.

Alvast bedankt voor verdere reacties
 
Als het alleen om sparen gaat... Waarom open je niet een goede internet spaarrekening in NL? Waar je het geld spaart maakt toch niet uit? Inderdaad kost het hier in Tsjechie bij de banken meer dan dat het je oplevert.... Poplatky hier, poplatky daar. Je kan het nog net geen diefstal noemen.
 
aangezien ik hoogst geïrriteerd was over de bankkosten hier,ben ik eens naar een andere bank gegaan.
even een update
ge money ,200 000 op een rekening en het koste mij 200 kc/mnd
2000 kc op raiffeisen ,plus 16 kc rente

toen naar een andere bank ,ik zeg tegen de medewerkster ik wil een rekening openen maar er niet voor betalen.
kijkt ze mij raar aan en begint de standaard tarieven te noemen.
dus ik zeg nog een keer hetzelfde.
wordt meteen de manager erbij geroepen ,en weer hetzelfde herhaald.
resultaat, een bankrekening waar je niet voor hoeft te betalen en ik krijg rente :)
 
ik wil geen reklame maken voor een speciale bank,ik hoorde gisteren van meer mensen die hetzelfde hebben bij andere banken.
is dus een kwestie van onderhandelen.
of misschien de crisis dat banen graag nieuwe klanten willen
 
Bovenaan