Souvenirs: ronde houten schijfjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechische souvenirs, nou ik koop ze niet en ik weet heel zeker dat jullie dat ook niet doen.
Dat vinden wij toch helemaal niet leuk en trouwens wat moet je met die troep.
Die winkeltjes bestaan alleen maar omdat de Duitsers en de Russen daar kopen.
Wij toch niet.
Nooit niet. Echt, echt nooit niet. Of toch wel?
Heel stiekempjes.

Ik ga het jullie bekennen.
Ik koop ze wel!
Hele mooie.
Bij de meeste kastelen en musea en andere bezienswaardigheden kan je ze kopen.
Ze zijn ook nog genummerd.
Weet je wat ik bedoel?
Van die houten damschijven waarop de afbeelding van het object gebrand is, met volgnummer en in de zijkant bovenin een keurig koperen oogje ingedraaid.

Ik hang ze in ons huis op de houten wand, op volgorde.
Kan je af en toe lekker wegmijmeren van hoe het was.
Je herinnert je de dag dan goed, koud/warm weer, mooi/lelijk object.
Was ik vrolijk en blij of had ik een kater.

Ik heb zelfs dubbele schijven.
Ik heb er lang over moeten nadenken hoe dat is gekomen, want ik bezoek een bezienswaardigheid doorgaans maar een keer.
Sinds kort weet ik het.

Als het object zo mooi is, moet ik naar een pub om even bij te komen.
Ik ga dan even mijn emoties wegdrinken.
En dan als ik weer uit de pub vertrek, weet ik niet meer dat ik zo'n afbeelding gekocht heb.
Even zo vrolijk doe ik weer een goede aankoop.
De dubbele hang ik boven elkaar.
Ruilen doe ik niet, want die dubbele schijven betekenen voor mij dat ik een werelddag gehad heb.

Groet van een spaarzame Kukel.
 
Ik weet echt niet wat voor houten schijven je bedoelt. Dat komt denk ik dat ik als Tsjech die souvenirstalletjes altijd voorbij loop.
Kun je hier geen foto van zo'n schijf plaatsen?
 
Die schijven zijn niet alleen van hout gemaakt en ze hebben niet allemaal de vorm van een schijf: het kan een blokje zijn, een vorm van een gebouw, een bolletje etc. Vaak betreft het de bezienswaardigheid met daarbij de plaatsnaam. Dat soort kitsch koop ik ook vaak. Leuk als herinnering en het vult de plank totdat je erop uitgekeken bent.
Vergelijk het maar met de standaard souverniertjes die je in elk ander land ook kan kopen...:)
 
Ze zijn echt rond, leuk om te zien en te hebben.
Genummerd en al.
Ik meen dat de nummering doorloopt tot 700, maar het kan ook 300 geweest zijn.
Echt overal te koop, vor weinig, bij elke bezienswaardigheid.
 
'Ik heb die dingen in al die jaren nog nooit ergens gezien!'en in diep gepeins viel hem ook geen souvenirwinkel in...

Maar heel typisch. Groeit het aantal jaarlijks als flippo's of is het een vaststaand aantal dat je kunt sparen?
 
ik ben wel benieuwd aan het worden naar die schijven...
ik heb er ook nog nooit eerder over gehoord en nog niet gezien. stuur bij gelegenheid eens een fotootje aub ? Bedankt
 
Nou Kukel, ik kan je met trots melden dat wij nu inderdaad een nieuwe hobby hebben. Na onze zomervakantie staan er al 3 (helaas konden we er in Praag geen één te pakken krijgen) trotse houten schijven op onze prachtige IKEA kast te pronken in Tsjechië. M'n dochters vinden het hartstikke leuk om een aandenken te hebben van de plaatsen waar ze geweest zijn. Bedankt voor de tip! Op naar de volgende 1197!
 
We hebben weer enkele houten damschijfjes met tekening aan de verzameling toegevoegd.
Er zijn er nu een stuk of 25 die aan de wand hangen.
We kunnen gewoon weer opnieuw met verzamelen beginnen want de tekening op de schijven verbleken!
Ik dacht eigenlijk dat het er ingebrand was.
Nee dus.
Kijk dat is pas handel.
Men verzamelt ze, hangt ze op en langzamerhand verdwijnt de voorstelling in het niets.
Slimme jongens die Tsjechen.
 
Voor de fanatieke verzamelaars is er nu ook een houten-schijfjes-app (in het Tsjechisch) voor Android smartphones:

http://play.google.com/store/apps/details?id=cz.kuzdasova.touriststamps&hl=nl

l1krPhrFDjFrS_MvJR9rWKJsfq2cPSfV37uqL2LGZFEK1vA_Y3JLwPVZu39gaMr7RX0=h900
 

Pelhřimov

Donateur
Historie
In 1997 namen twee jonge Tsjechen het plan op om de vele mooie en historische plaatsen die Tsjechië te bieden heeft op houten plakkaten vast te leggen en deze vervolgens als souvenir op de markt te brengen.

In de Tsjechische stad Rýmarov in de regio Moravië-Silezië werd hiervoor het bedrijf Turistické známky s.r.o. opgericht en in 1998 werden de eerste 'Toeristmunten' (Tsjechisch: Turistické známky) geproduceerd.

Naast het op de markt brengen van deze munten werd ook het verzamelspel geïntroduceerd waar veel belangstelling voor bleek te zijn. Op dit moment heeft Turistické známky alleen in Tsjechië al meer dan 1800 verschillende locaties aan het spel kunnen toevoegen en hebben er zo'n 25.000 verzamelaars zich bij het bedrijf laten registreren.

Na de succesvolle start in Tsjechië werd het spel al snel ook over de grens geïntroduceerd: Slowakije (2002), Polen (2005), Duitsland (2005), Roemenië (2005), Oekraïne (2007), Oostenrijk (2007), Verenigde Staten (2007), Hongarije (2008), Groot Brittannië (2008), Italië (2010) Zwitserland (2011), Rusland (2011), Slovenië (2011) en nu dus ook in Nederland.
Over alle landen verspreidt bestaan er inmiddels zo'n 3200 verschillende locaties.

De productie voor alle landen vindt in Rýmarov plaats.

ook in Nederland
Toerismunten zijn ronde, met een brandmerk gedecoreerde houten plakkaten van 6 cm doorsnede. Een blijvende herinnering aan een zorgvuldig geselecteerde, mooie, interessante en door u bezochte plaats in Nederland: een paleis, kasteel, kerk, karakteristiek landschap, folkloristisch evenement, historisch stadscentrum, museum, attractie of anders.
De Toerismunten zijn in beginsel alleen bij het/de verkooppunt(en) op de door u bezochte plaats verkrijgbaar. De verkoopprijs van een Toerismunt bedraagt € 2,95.

bron: toerismunten
 
Bovenaan