Sinterklaas in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

Op zich best te begrijpen, vooral als je het zelf nooit heb kunnen meemaken.
De foto’s en het vast zittende gedachte dat goed van veel Nederlanders bij hun Sinterklaasfeest draagt daar vast aan mee.
En natuurlijk ook wij moesten even wennen, maar als je ziet hoeveel mensen de moeite nemen om een bijdragen te geven aan dit kinder en volwassenen feest.
Blijkbaar denken de Tsjechen samen maken we dit feest. Terwijl we hier in Nederland zo gewent zijn om vooral afnemer te zijn van volkse zaken als het sintfeest.

Nee, ik ben geen opvolger van Mr. G.J.B. Hilterman
 
volgens mij was ik stout geweest vroeger..

ik weet nog dat ik een jaar of 9 was bij me oom en tante, in Usti nad labem, met nog wat andere familie leden, en toen kwam opeens de Duivel de woonkamer binnen,, die heel toevallig even dik als mijn oom is, en ook de schoenen aan had,

en toen werd ik zomaar door de Cert uit de kamer gesleept, waarom hielp oma lief, en de anderen mij niet dacht ik toen, ik heb nog steeds pijn aan me arm zo hard trok me oom er aan:snotter::lmfao:,,

en mijn zus die werd natuurlijk gespaard, het zogenaamde engeltje van de familie..

dus ik heb er een 'leuke' ervaring aan over gehouden, aan de tsjechische sinterklaas viering, geef mij dan toch maar een zwarte piet, die op ze allerhartst pepernoten naar je hoofd gooit:)
 
In dit geval gelukkig wel!
Eerder dit jaar mochten we een invasie meemaken van andere feestgangers. Ditmaal waren het volwassenen die Masopust vierden, of zoals jullie zeggen carnaval en zoals wij zeggen vastenavend.
Voordat je met je ogen geknipperd had waren er een kratje Gambrinus en een flesje slivovice opgeslurpt en trok de wilde horde weer verder om de rest van ons dorp te vergasten op een bliksembezoek. Was ook heel gezellig trouwens!
Het wachten is nu op de Drie Koningen... We zullen maar weer wat bier inslaan.

100_2934[1].jpg 100_2935[1].jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
sint_tsjechie.jpg


Mikuláš: deTsjechische Sint

Tweet: Ik stel voor dat we volgend jaar de Tsjechische Sint uitnodigen. Die paar christenen die hierover gaan zeuren gaan we, zoals gebruikelijk, negeren (Eliska Sovele @sovos62)

(...) op 5 december is het hier ook feest! Mikuláš, zoals de beste man hier heet, daalt dan langs een gouden ladder af uit de hemel – hij is namelijk lang geleden overleden.

Bij aankomst op aarde wordt Mikuláš opgewacht door een duivel, Čerť genaamd. Eén blijkt ruim voldoende om kinderen angst aan te jagen en zo nodig in de zak mee te nemen. Vanuit de hemel daalt een engel met Mikuláš mee af om hem te beschermen tegen Čerť. Een veel kleinere staf dus, dan de Nederlandse traditie voorschrijft.
Op dezelfde avond als in Nederland deelt hij ’s avonds cadeautjes en snoepgoed uit aan alle kinderen. De meeste Tsjechische gezinnen laten om die reden de deur van het balkon open. Misschien dat dat te maken heeft met de vele schoorsteenloze communistische flats?
 
Bovenaan