Sinterklaas in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En voor de Cert=duivel zijn ze hier nog banger voor als zwarte piet in Ned...zelfs mijn masseuze zegt nu nog!!!! vreselijk bang te zijn voor de Cert omdat ze heel erg bang gemaakt is als klein kind.....!
Nu is ze 53...echt erg om je kinderen zo bang te maken om iets wat niet eens bestaat.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Gisteren zijn we bij een Sinterklaasfeest (Mikulášská Besidká) geweest in Rudnik. Hartstikke leuk. Eerst werd er gedanst en spelletjes gedaan, daarna kwam Milkuláš, Čert en een Anděl (ik hoop dat de haakjes goed staan :bloos2: ik doe mijn best) Nadat de kinderen een liedje zongen kregen zij een zakje met lekkers (mandarijntje, kerstboom-koek en een chocolade sinterklaas) Bij binnekomst waren de kinderen inderdaad allemaal heel bang voor Čert. Het opvallendste aan de kostuums vond ik de mijter van Mikuláš, deze was gemaakt van een stuk kerstkleed :lmfao: maar al met al een hele leuke ervaring. A.s. donderdag weer feest, maar dan in Hostinné.
Mikulas 08.jpg
 
Wouw dat ziet er spannend uit,jammer dat ik dat niet mee heb gemaakt.
Leuk hoor die echte Tsjechische tradities.En nog veel leuker dat ze ook de moeite nemen om de mensen uit een ander land mee te laten proeven.
 
Sinterklaasavond in Praag,echt leuk!!!

Sinterklaasavond in Praag,

Nancy (Nathalie) en ik waren op sinterklaasavond op het oude stadsplein om daar het Tsjechische Sintfeest mee te maken. We hadden al wel gehoord en gelezen op het forum dat het er in Tsjechië anders aan toe gaat dan hier in Nederland: Geen zwarte Pieten, maar duivels en engeltjes. Maar dat er gewoon zo’n 30-40 Sinterklazen tegelijkertijd aanwezig zouden zijn, dat was totaal nieuw voor ons! Er was een Sinterklaasshow op het podium, dus wij dachten dat daar de Nationale Sint zou komen, maar niets van dit alles! Rond een uur of zeven kwamen er Sinten uit alle hoeken en steegjes. De kinderen schenen het doodnormaal te vinden dat je op één avond zoveel Sinten tegen kan komen. Ook met het ene snoepje dat ze kregen leken ze zeer tevreden. Met de kerstmarkt op de achtergrond een schitterend geheel. Daarom hieronder een leuke foto-impressie.

Nog één vraag: Zijn er ook mensen die me kunnen vertellen hoe de Tsjechen thuis Sinterklaas vieren?
M.V.G.

Boeda

sint 1.jpg sint 2.jpg sint 3.jpg sint 4.jpg sint 5.jpg sint 6.jpg sint 7.JPG
 
Bovenaan