September 2021: paar dagen Javornik (Zuid Bohemen)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, gisteren even voorgesteld en er werd daar geopperd om onze reiservaringen te delen hier. Nu zijn wij veelal met de motor op pad of de motor in de Ford Transit bus. Dat is nu ook het geval.
We zijn gisteren dus uit Ede weggereden naar Javornik waar we waarschijnlijk een paar dagen blijven in een hotel net tegenover een kleine skipiste? 🤔 hier.
Weinig activiteiten momenteel en het hotel 🏩 sluit om 18.00 uur. Er is nog een hotel 🏩 net naast ons, wat gisteren om 20.00 uur dicht ging, zag ik. Daar loop ik straks even naartoe om te vragen of dat de komende dagen ook zo is. Kunnen we daar misschien wat eten en drinken na terugkomst van onze motorrit vandaag.
Heb inmiddels wat reisverslagen gezien van wat mensen hier en die zijn keurig geschreven inclusief foto's zag ik.
Omdat ik ook op Feesboek een motorgroep beheer... Multistrada Nederland... schrijf ik daar meestal een dagverslagje op mijn eigen manier. Dus geen keurig abn en altijd hoe ik eea die dag beleefd heb.
Zal het bericht hieronder plaatsen, maar als dit niet de bedoeling is, laat het dan even weten aub...

Onderstaand bericht gaat dus over de aanrijroute zeg maar van gisteren naar Javornik.

…............................................................

Zuid Bohemen dag 1.
Om 6.00 uur uit Ede vertrokken. Weliswaar met de Ford Transit maar er staat een Enduro 1260 in duszzz.. Dortmund.. Kassel.. Fulda.. Dat ging redelijk vlot ondanks het feit dat 105 pk niet echt snel doorrijdt. Net voorbij Fulda files, wegwerkzaamheden en dat werd naarmate we afzakten naar Nurnberg, Regensburg, steeds meer... 80/60/100 pfff... Niet echt druk gelukkig, maar duurde me lang zat.
Bij Deggendorf eraf en binnendoor naar Regen ☔.. Daarna richting de grens 🛂 Bayerisch Eisenstein met Tsjechië de 11... Bij Swiebel ergens... Ehhh... Weg dicht maar gewoon de U volgen en na een half uur daar weer terechtkomen. De TT 450 maar ook de 550 werkt prima, maar verkeersinfo erop binnenhalen dat is me nog nooit of amper gelukt.
Telefoon gekoppeld zegt ie, maar niks, niente, nada.
Inmiddels al tegen 16.00 uur, maar hoe nu de grens 🛂 over? 🤔.
Kleinere sluip en kruipwegen met de motor oké met de Ford Transit en de Enduro 1260 erin maar niet.
Ouderwets de kaart erbij en eigenwijs als ik ben de TT op Freyung gezet... Dan maar via Philipsreut de grens 🛂 over en dus een uur later stonden we daar.

Hotel 🏩 gebeld dat we eraan kwamen, maar aangezien we een klein, Tsjechisch berghotel genomen hebben waar weinig te doen is nu zei ze ging ze om 18.00 uur 🔒 dicht.
Ehhh... Eten 🍲, drinken 🍻.. ook vroeg ik. Ja was het antwoord maar bel maar als je er bent.
Ik zei... vlgs TT rond 18.15 uur.
Dan blijf ik wachten was het antwoord.

Ik dacht.. Yes zzz 👌. Das weer ouderwets slapen 💤 net als zo vaak . Leeg of bijna leeg hotel 🏩 dus lekker rustig. Brood 🥪 van vanochtend als avondeten met een gevulde koek en een blikje Cola.

De weg er naartoe richting Vimperk is mooi, maar veel trajectcontrole dat stuk. Daarna... Perfecte motorweg richting Hotel zeker de laatste 5 km... Aangekomen daar kennisgemaakt en was er ook nog wat friet met kip 🐔 en kaassouflees zei ze. Prima 👌 hoor, dus biertje erbij die wat bitter was, maar alles went en een Fanta voor Sukanya, dus toch nog wat gegeten. De kamer, douche 🚿 is netjes en eenvoudig, dus prima 👌.Geen tv 📺 die staat in de algemene zaal zeg maar. Lekker belangrijk, geen tv 📺 boeit me dus niet. Nog een fles bier meegenomen naar de kamer en that's it.

Net naast ons hotel 🏩 zit er nog een hotel 🏩, die ging om 20.00 uur dicht zag ik. Kunnen we morgen dus ook gaan eten 🍲 en anders net als zo vaak onderweg ergens. Vrijheid blijheid en geen verplicht avondeten op een bepaalde tijd ⌚. Kan ook makkelijk zijn uiteraard, maar wij hebben dat eigenlijk nooit als we op pad zijn. Koop ik wel wat blikjes bier en mik die in een bak met koud water en klaar. Het camping ⛺ gevoel erbij icm makkelijk zijn en alles is goed als het zo uitkomt.
WiFi werkt in het halletje beperkt wat we privé hebben, dus hopelijk kan ik dit bericht inclusief wat foto's en filmpjes posten. En anders zonder Wi en Fi.

DSC_5723.JPG

Dit is wslijk geen plek voor de meeste van jullie verwacht ik en schrijf ik heellll ⚠ voorzichtig omdat hier dus geen gezellige bar icm ruimte is in de avonduren nu of een bepaalde het is met elkaar best gezellig sfeer oid is en je kunt na 18.00 uur niks meer te eten 🍲 of drinken 🍻 kopen dus tsja... 🙈 🤔 maar mij boeit dat drie keer niks. Uitzicht hier icm de zwaluwen die overal vliegen, krekels 🦗 die ik hoor en rust dus stilte tot nu toe is voor mij al het we zijn weer ff lekker weggevoel.
Hopelijk blijft dit zo.. Wordt vervolgd...

Gr Sukanya en Arie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geniet ervan met de Duc. Gr. Hans
Is vandaag wel aardig gelukt.
Zie mijn andere reactie elders even eventueel. Vandaag richting Pisek gereden. Stuwmeer daar ergens en rivier ect begreep ik van een route van internet.
Op zich wel leuke stukken gereden in die omgeving maar ook heen en terug 140 km via de 4. Doorgaande weg maar Praag vlgs mij vanaf Passau of Philipsreut.
Maar ook 200 km binnendoor wegen dus 340 km totaal vandaag.
Jij ook Ducs?
Ongeveer route wat de iets grotere plaatsen betreft. Bij het water weet ik niet meer hoe en waar we gereden hebben.
Gr Arie
 

Bijlagen

  • DSC_5748.JPG
    DSC_5748.JPG
    158,7 KB · Bekeken: 14

Pelhřimov

Donateur
Hier een motorkaart met op de kaart ingetekende plaatjes van enkele bezienswaardigheden.
Andre interactieve kaarten getekende kaarten met veel toeristische info zijn te vinden op deze website, zoals bijvoorbeeld Klatovy en Ceske Budejovice
Bij de plaatsnamen in het menu rechts kan je vaak meer info vinden, maar dat is wel in het Tsjechisch.
De papieren versie van deze kaarten zijn vaak gewoon te koop in diverse boekwinkels en bij toeristinfo's in de regio waar je verblijft.

(ik was vanmorgen vergeten dit bericht te plaatsen :D)
 
Javornik 03-09-2021

Na het eten even stukje gelopen en rechtsaf ➡ het hotel uit en na een paar minuten rechts het voetbalveld van Javornik dacht ik. Oud en vergane glorie, maar wel leuk vind ik. Iets verderop links een groot, deels houten leegstaand gebouw. Verboden toegangbord, maar er even naartoe gelopen. Mooi gebouw vonden we. Nu privé terrein las ik met cameratoezicht. Heb een vertaal app op de telefoon die het aardig goed doet meestal.
Even later las ik dat het gebouw vroeger een Sanatorium is geweest, maar voor wie? 🤔
De gewone Tsjech of voor de partijgenoten zeg maar in het verleden? 🤔

DSC_5773.JPG
 

Bijlagen

  • DSC_5770.JPG
    DSC_5770.JPG
    640,5 KB · Bekeken: 13
  • DSC_5772.JPG
    DSC_5772.JPG
    361,4 KB · Bekeken: 13
Het gebouw is een voormalig kindersanatorium.
Op Rajce.net kan je oude foto's vinden.
Maar het gebouw lijkt nu in handen van investeerders.

Informatie over object Švehlova chata, Javorník:
In maart 1939 werd het huisje van Švehl (het huidige sanatorium) geopend in Javorník, dat een regerings- en parlementsgebouw was. Het is vernoemd naar de belangrijke Tsjechoslowaakse politicus en staatsman Antonín Švehla (1873-1933). Deze bouwactiviteit, ongebruikelijk voor het dorp Šumava, werd voornamelijk veroorzaakt door de verdienste en interesse van de Tsjechische politicus, NS-parlementslid Rudolf Beran, een inwoner van Pracejovice bij Strakonice en andere invloedrijke persoonlijkheden in die tijd, die gunstig waren voor de regio Pošumava en vond het leuk. In de jaren 1935 - 1938 was Rudolf Beran voorzitter van een belangrijke agrarische partij (de Republikeinse Partij van het Landbouw- en Kleinschalige Volk). Vanaf 1.12. Van 1938 tot 15 maart 1939 bekleedde hij de functie van premier. Op 27 april 1939 werd hij premier van het protectoraat Bohemen en Moravië. Alle bouwprojecten kregen aanzienlijke financiële steun van de staatskas. Het was het begin van de inspanningen van de centrale regeringskantoren om van Javorník een representatief umava-resort en een belangrijke plaats van Šumava-toerisme te maken.

Bron:
 

kuurgast

Donateur
De weg bij je hotel zijn ze aan het asfalteren tot einde : 19/09/2021 om 23:59 volgens routeplanner mapy.cz. Die mapy is ook een App van in diverse talen.
Je bent er wel niet geweest, maar een beschrijving van de Klostermann uitkijktoren bij Javorník op toulejse.cz/en/tips-for-trips/lookout-towers.

Misschien heb je wat aan onderstaande route:
Kašperské hory
Rejštejn
Modrava
Kvilda
Lenora
Volary
Horní Planá
Dolní Vltavice met veerboot over het Lipnomeer
Daarna langs de oever van het stuwmeer naar Vyšší Brod
Český Krumlov
Křemže
Netolice
Vacov
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan