Scoubidou touwtjes...toch niet zo onschuldig

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie weet of je in Tsjechie ook scoubidou touwtjes kan kopen, want mijn nichtje is er helemaal gek van
yeah.gif


alvast bedankt
 
Re: Scoubidou touwtjes...

wat zijn scoubidoutouwtjes?? heeft het iets met die hond te maken???
 
Re: Scoubidou touwtjes...

Goede vraag, ben wel eens benieuwd wat ze nou weer bedacht hebben. Kan iemand opheldering geven? t zal wel niet hetzelfde iets met Scooby-Doo te maken hebben??
 
Re: Scoubidou touwtjes...

dit zijn scoubi dou touwtjes,erg populair onder de jeugd en ze maken er de mooiste sleutelhangers enzo mee
bye.gif
 

Bijlagen

  • 23785-rond.jpg
    23785-rond.jpg
    23,8 KB · Bekeken: 0
Re: Scoubidou touwtjes...

Je wordt oud he?!
grin.gif
Ik zit te wachten op mijn bestelling (gemaakt door dochters van mijn collega)
 
Re: Scoubidou touwtjes...

hallo, is je nichtje gek op de snoeren of op de scoobidoe techniek ? Want het hoeven niet persé die dunne plastieken draadjes te zijn waarmee je leuke dingen kan maken. Mijn leerlingen mochten niet met plastiek werken en ik heb het materiaal dan maar vervangen door stijve draadsoorten (zelfs koperdraagdjes) of plezante garens.

Veel plezier en als de plastieken scoobidoedraden ginder dus niet te vinden zijn, dan kan je gerust een alternatief bedenken met wat anders. daag
 
Re: Scoubidou touwtjes...

mn moeder vertelde dat ze dit vroeger ook deden. Maar dan met waslijnen......

Ze maken er van alles van, helikoptertjes, krokodillen, noem maar op....

Zelfs bij mij op het wekr zit iedereen als een wezenloze te scoubidou-en.......
Het is dus ook vrij populair onder de jonge volwassenen blijkbaar.......

Zelf heb k er het geduld ni voor..........
 
Re: Scoubidou touwtjes...

merci voor de foto, nu herken ik het. vroeger heb ik dat ook nog gedaan, was toen echt een rage; wist niet dat het nu weer aan het opkomen is...
 
Re: Scoubidou touwtjes...

Ik help mee op een basisschool tijdens de overblijf. En je word helemaal gek van die touwtjes. We hadden als overblijf ook van die touwtjes gekocht in verschillende kleurtjes en met en zonder glitters. Binnen no time was alles op. En zowel meisjes als jongens zijn er druk mee bezig. Hulsels voor pennen, sleutelhangers, poppetjes en beestjes. Alles maken ze er van. Leuk hoor, zo'n hype.
 
Re: Scoubidou touwtjes...

Heb je ze ook mét glitters!??!?! Wauw! Ik hoop dat die van mij ook met glitters wordt!! I love glitters!!
 
Re: Scoubidou touwtjes...

ik deed het vroeger met veters nouja vroeger toen ik een paar jaar jonger was dan he. Trouwens ik denk dat alle rages van oten langzaan wel weer terug komen denk aan elastieken, loloballen, touwtje springen en ja echt hinkelen . Ik weet wel dat ik het mijn dochter allemaal ga leren. We zijn nu eerst bezig met Varila misicka kasicku sorry voor de fouten gramatica niet optimaal maar die kleine weet al wel dat ze rondjes moet draaien met d'r vingertje op het palmpje van d'r hand. sorry
ot.gif
 
Re: Scoubidou touwtjes...

go wel weer leuk eigenlijk denk dat ik maar een nieuwe hobby ga beginnen en een vrachtwagen van die touwtjes door mams mee laat brengen
 
En vandaag dit:


AMSTERDAM - Ook Scoubidou-touwtjes die in Nederland zijn verkocht, bevatten grote hoeveelheden giftige weekmakers. Dat blijkt uit een steekproef die TNO in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace liet uitvoeren.

TNO testte twee setjes van het razendpopulaire kinderspeelgoed. De touwtjes die Blokker verkocht, bevatte 13 procent chemische weekmakers en een setje van de markt bestond voor eenvijfde uit de giftige stoffen. Voor kinderen tot 3 jaar geldt momenteel als norm een maximum van 0,1 procent. De Consumentenbond wil dat deze regel voor alle kinderen geldt.


Woensdag bleek dat Duitse onderzoekers concluderen dat de Scoubidou-touwtjes mogelijk te veel weekmakers bevatten. Een woordvoerder van Blokker laat donderdag desgevraagd weten dat het bedrijf eerst de resultaten van een onderzoek van de Voedsel- en Warenautoriteit wil afwachten. Ook heeft Blokker de leveranciers om duidelijkheid gevraagd. Op de verpakking van Scoubidou-touwtjes die Blokker verkoopt, staat dat het speelgoed niet is geschikt voor kinderen die jonger zijn dan drie jaar.

bron: www.nu.nl
 
Scoubidou nieuws deel 3
grin.gif
:

Scoubidou uit de schappen

RIJSWIJK - Veel speelgoedwinkels hebben donderdag de onder kinderen razendpopulaire Scoubidou-touwtjes voorlopig uit de schappen gehaald. Ze deden dat uit voorzorg, omdat er onzekerheid bestaat over de veiligheid van het speelgoed.

Uit een steekproef van TNO is gebleken dat touwtjes die in Nederland zijn verkocht, grote hoeveelheden giftige weekmakers bevatten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn.


Sabbelen

De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) gaat bekijken hoeveel chemische stoffen vrijkomen als kinderen lang op de plastic, holle draden sabbelen. Volgens de organisatie kan het enkele weken duren voordat de resultaten van dat onderzoek bekend zijn.

Onder meer de speelgoedwinkels van Toys "R" Us, Bart Smit en Intertoys hebben de verkoop van de Scoubidou-touwtjes tot die tijd gestaakt. Als er niets mee aan de hand is, gaan ze weer in de verkoop.

Steekproef

TNO, die de steekproef in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace uitvoerde, testte twee setjes van het speelgoed waarmee kinderen allerlei figuren kunnen knopen.

De touwtjes die Blokker verkocht, bevatte 13 procent weekmakers en een setje van de markt bestond voor eenvijfde uit de giftige stoffen. Voor kinderen tot 3 jaar geldt momenteel als norm een maximum van 0,1 procent. De Consumentenbond wil dat die norm ook voor oudere kinderen gaat gelden.

Leverschade

De mix van zogeheten ftalaten die TNO in de touwtjes aantrof, kunnen volgens Greenpeace leverschade, nieraandoeningen en onvruchtbaarheid veroorzaken. De weekmakers zorgen ervoor dat de snoertjes zacht en buigzaam zijn.

De VWA benadrukte dat het speelgoed bij normaal gebruik ongevaarlijk is. Van de weekmakers kunnen schadelijke hoeveelheden vrijkomen als kinderen de touwtjes in de mond nemen.

Blokker

Blokker blijft de speelgoeddraden verkopen. Het bedrijf liet aanvankelijk weten de Scoubidou-achtige artikelen uit de handel te halen in verband met het VWA-onderzoek, maar zag daar toch van af.

"Als het gebruikt wordt waar het voor is gemaakt, is er geen gevaar", zei een woordvoerder. Blokker hangt wel een waarschuwing bij de schappen. Daarop staat ook hoe met de draden moet worden omgegaan en wat je er per se niet mee moet doen, zoals er op sabbelen.

Onschadelijk

Toxicoloog A. Bast van de Universiteit van Maastricht verbaast zich ondertussen over de ophef die is ontstaan over de veiligheid van de touwtjes. Het is volgens hem wetenschappelijk niet vastgesteld dat je bij het likken of sabbelen aan deze touwtjes giftige weekmakers binnenkrijgt. "Als je het niet opeet, is het niet schadelijk", zei Bast.

Zelfs als je een stukje van deze touwtjes opeet, is het volgens hem nog maar de vraag of je de weekmakers binnenkrijgt. "Het is omhuld door plastic en kan het lichaam verlaten zonder dat de stof uit het plastic is geweest."

Overdreven

Een verbod op het kinderspeelgoed zou Bast overdreven vinden. "We moeten veel beduchter zijn voor andere toxische stoffen in onze omgeving, die we van nature via onze voeding binnenkrijgen", zei hij.

De weekmakers die in Scoubidou zijn verwerkt, staan al langer ter discussie en daarom werkt een zelfstandig onderzoekscentrum binnen de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) aan een alternatief op basis van plantaardig materiaal.

Sorbitol

Samen met het bedrijfsleven en met subsidie van de overheid wordt een stof ontwikkeld op basis van sorbitol, een plantaardige stof die voorkomt in voedingsmiddelen en gemaakt van zetmeel uit onder meer aardappelen, tarwe en maïs.
 
Bovenaan