Schwarzenbergs???

  • Onderwerp starter rob.goverde
  • Startdatum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

R

rob.goverde

Guest
Naast de Rosenbergs (Rozmberks) waren ook de Schwarzenbergs een behoorlijk invloedrijke familie inmiddels weet ik dat zij een van de laatste bezitters waren van het kasteel in Cesky Krumlov. De Rozmberks hebben hun geld verdiend aan de karpers. Maar de Schwarzenbergs blijken ook zeer invloedrijk te zijn? weet iemand hier meer over?
 
R

rob.goverde

Guest
Ik heb achter de schermen van Marianne een zeer uitvoerige dokumentatie gehad. Dat heb ik afgelopen avond heerlijk liggen lezen en ben hier best mee in mijn nopjes.
Hartstikke bedankt Marianne

Zo behoort een forum te werken!
 
Ik zou zeggen, deel deze info met ons!
smile.gif
 
Het was zoveel informatie dat ik geen zin had om er een bericht op het forum van te maken. Dus heb ik Rob op een andere manier aan de info geholpen. Maar misschien heeft Rob zin om er (een samenvatting) over te schrijven.....
 
marianne, een van de Schwarzenbergs was gehuwd met een Belgische, geboren van Arenberg, Het enige wat ik over haar nog weet is dat haar portret in Cesky Krumlov en Hluboka hangt, en dat ze is omgekomen op een bal ter ere van Napoleon, weet jij meer over haar?
 
Veerle,

Ze heette Pauline Charlotte Iris d'Arenberg (prinses & hertogin), geboren 2 september 1774 te Caudenberg, en was getrouwd (trouwdatum 25 mei 1794 te Heverle) met Josef Johann Nepomuk Anton Karl, 6e "vorst" von Schwarzenberg, hertog van Krumlov (27 juni 1769 - 19 december 1833). Ze was een groot liefhebster van kunst. Pauline had 9 kinderen:
1. Prinses Maria Eleonore Philippine von Schwarzenberg, geboren 21 september 1796, Wenen;
2. Prinses Marie Pauline Theresia Eleonore von Schwarzenberg, geboren 20 maart 1798, Wenen;
3. Johann Adolph Joseph Friedrich Karl, 7e "vorst" von Schwarzenberg, geboren 22 mei 1799, Wenen;
4. Prins Felix Ludwig Johann von Nepomuk Friedrich von Schwarzenberg, geboren 3 oktober 1800, Kasteel Krumlov;
5. Prinses Ludowika Aloysia Eleonora Franziska Walburga von Schwarzenberg, geboren 8 maart 1803, Wenen;
6. Prinses Marie Mathilde Therese Eleonore Walburgis Franziska von Schwarzenberg, geboren 1 april 1804 te Wenen;
7. Prinses Marie Karoline Antonia Eleonore von Schwarzenberg, geboren 15 januari 1806 te Krumlov;
8. Prinses Marie Anna Bertha Stephanie von Schwarzenberg, geboren 2 september 1807 te Wenen;
9. Prins Friedrich Johann Joseph Celestin von Schwarzenberg, kardinaal, prins-aartsbischop van Praag, geboren 6 april 1809 te Wenen.

Pauline overleed op 2 juli 1810 tijdens een brand in Parijs op een bal dat werd gehouden op de Oostenrijkse ambassade ter ere van het huwelijk tussen Napoleon en Marie-Louise von Habsburg. Toen het vuur uitbrak rende Pauline terug naar de brandende balzaal om haar dochter te zoeken en verbrandde. Er is een legende dat de verzorgster van Pauline's jongste kind, die in Krumlov was, Pauline's geest zag verschijnen op het moment van haar overlijden.

Haar vader was Louis Pierre Engelbert Marie Joseph Augustin
prins en hertog d'Arenberg (3 augustus 1750, Brussel - 7 maart 1820, Brussel).
Haar moeder was Louise Antoinette Pauline Candide Felicite de Brancas-Villars gravin de Lauraguais (23 november 1755, Parijs - 10 augustus 1812, Parijs).
Pauline had 4 broers.

Veel van deze informatie kun je terugvinden op Leo's Geneologics site. http://genealogics.org/advsearch.php?name_search=von+schwarzenberg&tree=LEO&page=home&language=Dutch&offset=0
Voor Rob: daar is nog veel meer te vinden over de diverse Schwarzenbergs.
 

Bijlagen

  • 28502-Pauline d\'Arenberg.jpg
    28502-Pauline d\'Arenberg.jpg
    41,8 KB · Bekeken: 41
R

rob.goverde

Guest
Marianne, hartstikke bedankt, jij hebt wel erg veel info vergaard, het moet je vast enorm intresseren?

Rob
 
ook van mij nog eens van harte bedankt. Dit is inderdaad het schilderij waarvan ik sprak. Ik ben enorm geïnteresseerd in alle raakvlakken tussen de Tsjechië en de Lage Landen, in de loop van de geschiedenis. Toen ik dus van de gids in Hluboka vernam, dat deze mevrouw, een Brabantse was, werd ik enorm benieuwd.
 
Bovenaan