Samenwonen in Nederland met Tsjechische vriendin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ruim een jaar geleden heb ik mijn huidige vriendin leren kennen die uit Tsjechië komt. Zij woont in Nederland op een studentenkamer, heeft al een burgerservicenummer en staat al bij de gemeente ingeschreven. Wel heeft zij nog een Tsjechische zorgverzekering.

In januari willen wij echter gaan samenwonen en ik wil vragen of dat zomaar kan?

Kunnen wij naar de gemeente gaan en haar vervolgens bij mij in laten schrijven?
Zij studeert in juli af, moet ze daarna verplicht terug? Of wordt dit teniet gedaan als wij een samenlevingscontract aangaan?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik ben het spoor een beetje bijster met al die regeltjes.

Groet,
Omar

kuurgast

Donateur
Als burger van een EU-land mag u zo lang als u wilt in Nederland blijven. U heeft geen verblijfsvergunning nodig. U hoeft zich ook niet te melden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).rijksoverheid.nl.

Wat zijn mijn verblijfsmogelijkheden als EU-burger in Nederland?

Onderdanen van de Europese Unie (EU) , Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland mogen op basis van het EU-recht in Nederland verblijven. U kunt in Nederland verblijven als werknemer, zelfstandige, student of economisch niet-actief persoon. Hieraan zijn wel voorwaarden verbonden.
Zie website juridischloket.nl/verblijf-en-immigratie/verblijf-in-nederland/eu-burger.

Zie ook kdw.ind.nl.

Laatst bewerkt:
Beste Omar

Ik ben Nederlander en getrouwd met een Tsjechische. Toen we nog niet getrouwd waren, heb ik haar op mijn adres in laten schrijven om belasting terug te kunnen vragen en een digid aan te kunnen maken. Vanaf dat moment heb je 3 maanden de tijd om een Nederlandse zorgverzekering aan te vragen. Zo niet, krijg je een boete van 340 euro van het ministerie van volksgezondheid. Ze moet ook haar Tsjechische zorgverzekering stopzetten. Tsjechie valt onder het Schengenverdrag, dus voor de rest heb je met gemeente of overheid niks te regelen. Op je adres in laten schrijven werkt gewoon hetzelfde als je zelf in een andere gemeente gaat wonen.

Beste Flip,

Bedankt voor je antwoord. Zoals het er nu uitziet komt ze eind februari bij mij wonen en zal ik haar dan ook inschrijven op mijn adres.
Zij is op dat moment nog wel student en heeft daarom een gratis Tsjechische zorgverzekering. Een DigiD heeft ze hier al omdat ze al een aantal jaar hier op een studentencampus woont. Begrijp ik goed dat als zij zich bij mij inschrijft, ze haar zorgverzekering dan evengoed moet opzeggen omdat ze dan niet meer alleen op een kamer woont? Of kan ze, totdat ze afstudeert in juni, haar eigen verzekering houden?

Beste Omar, dat weet ik niet. Mijn vrouw werkte al toen ze hier naartoe kwam, maar ik zal het het als ik jou was maar goed uitzoeken.

Mijn Tsjechische man woonde bij me in, ook voordat we getrouwd waren. Hij hoefde pas zijn zorgverzekering in Tsjechië op te zeggen toen hij in Nederland een baan had. Zolang je geen inkomsten in Nederland hebt, mag je volgens mij gewoon in Tsjechië verzekerd zijn. Zorgtoeslagen en huurtoeslagen krijg je dan niet. En ook als je samen in Nederland bent verzekerd, moet je goed kijken waar je nog recht op hebt omdat je toeslagpartners bent zodra je samenwoont...

Hendrikje,

sinds 1 januari 2015 gelden er nieuwe/andere regels betreffende toeslagpartners, oppassen dus!!!!

Ik heb begrepen dat je best in een ander EU land een zorgverzekering mag hebben. Op het moment dat je een brief ontvangt over een Nederlandse zorgverzekering dien je een briefje te maken dat je in Tsjechië bent verzekerd. Hier moet je dan in ieder geval een kopie van beide zijden van je pasje meesturen. Ik weet bijna zeker dat dit volstaat. Misschien kan je het voor de zekerheid navragen bij de overheid.

Bovenaan