S.R.O. overbodig???

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het schijnt zo te zijn, dat, wanneer je lid bent/wordt van een bepaalde vereniging (drustva), je je onroerend goed op eigen naam kan krijgen, dus bij het kadaster op je privé-naam. Dat zal best niet eenvoudig zijn, als het al mogelijk is, maar het scheelt heel veel rompslomp: jednatel, zastupce, boekhouding, tax, enz.

Wie heeft er meer informatie??
 
Hoi Ron. Ik woon zelf 10 jaar in CZ en word voordurend op de hoogte gehouden betreft zulke zaken. Helaas is het niet zo eenvoudig als je denkt. Kijk maar op www.justice.cz vul de ICO in 25976672 en je ziet dat daar een Tsjech is die verantwoordelijk is voor deze Druzstvo "Belvedere". De 6 nieuwbouwhuizen hebben de Nederlanders niet onder beheer (voorzitter) maar hij. Dus die ballon gaat helaas niet op. En er komt wel een eenvoudige boekhouder bij kijken. De vereniging mag geen winst maken en dus niet handelen met winst.
Bij een s.r.o. mag een Nederlander wel de Jednatel zijn en die krijgt dan een visum voor 5 jaar waardoor deze persoon een werkvergunning kan krijgen als ondernemer. Je moet dan wel 160.000 kc op een Tsjechisch priverekening hebben als garantie voor de vreemdelingenpolitie die dan blijgt controleren of dat geld er inderdaad erop blijft. Dit omdat als je geen inkomsten geniet in CZ voor jezelf kunt zorgen en geen uitkering trekt van de Staat CZ.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Groetjes van Michael
 
Dit las ik op de site van de EVD (Ec.Voorl.Dienst):

"Er zijn twee typen verblijfsvergunningen: tijdelijk en permanent. Na drie maanden kun je als EU-burger een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen die vijf jaar geldig is. Na drie jaar kan deze tijdelijke vergunning worden omgezet in een permanente verblijfsvergunning, eigenlijk semi-permanent vanwege de geldigheidsduur van tien jaar. Als je een handelslicentie hebt in Tsjechië of als verantwoordelijke vertegenwoordiger ('odpovedný zástupce') en/of bevoegd leidinggevende ('jednatel') optreedt in een bedrijf in Tsjechië, kun je direct een permanente verblijfsvergunning aanvragen. EU-burgers met een verblijfsvergunning kunnen net als Tsjechen onroerend goed kopen, met uitzondering van landbouwgrond en bos." (einde citaat).

Kennelijk kan je met beide verblijfsvergunningen je huis op de eigen naam krijgen. Ik heb momenteel een VC-61-visum en ben daarmee naar de vreemdelingendienst geweest en men heeft mij een "kaart" voor vijf jaar in het vooruitzicht gesteld. Ik denk dat ik daarmee naar het "katastr" kan en mijn onroerend goed op mijn naam krijg (eenvoudig gezegd).

Ik heb nog niemand gevonden die hier ervaring mee heeft, maar wat niet is, . . . . .
 
Re: S.R.O. overbodig

Ron van Erkel schreef:
(...)Kennelijk kan je met beide verblijfsvergunningen je huis op de eigen naam krijgen. (...)

Gefeliciteerd, u gaat door voor de koelkast...
worshippy.gif
Specificaties welke vergunningen uitgesloten zijn heeft de Tsjechische wetgever niet gemaakt. Beperking tot "lange", "vaste", of wat dies meer te verzinnen zij, komen dus nadrukkelijk niet uit bronnen van het recht.

Als je het nu met grote letters in de Tsjechische kranten laat zetten komen die beperkingen misschien wel terug...
58.gif


Maar wen er maar aan dat Tsjechië een EU-land is en dat de beperkingen alleen maar zullen afnemen.
 
Bovenaan