's Nachts reizen door Duitsland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gaan meerdere malen per jaar naar ons huis in Brevniste (bij Liberec). We gaan dan vroeg rijden en krijgen in Duitsland nogal wat oponthoud. Nu vraag ik me af hoe dat is als we begin van de avond gaan rijden en dus 's nachts door Duitsland gaan.
Graag hoor ik daar reacties over.

Greetz van Hanedoes (die met heimwee kampt) :traan::traan::groet::regen:
 
Hallo Hanedoes.
Ik heb dit verschillende malen gedaan. (Oldenzaal-Hannover-Leipzig-Dresden-Polen) Dit gaat prima. Het vrachtverkeer is een stuk minder en personenwagens zie je bijna niet. Op sommige stukken was ik de enigste weggebruiker. Hou er wel rekening mee dat niet alle wegrestaurants nog open zijn. (McDonalds bij Braunschweig wel. Dit is halverwege voor ons).
Ik kom jullie misschien nog wel een keer tegen.
groetjes
Ben
 
bedankt Ben, hier kan ik wat mee. we gaan 19 september weer met een aanhanger vol marktplaatsspullen en zullen dus niet zo goed kunnen inhalen. dus maar eens 's avonds gaan proberen. wie weet tot ziens.....
 
Wij rijden altijd 's avonds en 's nachts de route Nieuweschans, Oldenburg, Bremen, Hannover, Magdeburg, Leipzig, Dresden. We vertrekken rond 8 uur en rijden door tot 2-3 uur en doen dan een tukje in de caravan. Vaak zijn we dan al in de buurt van Leipzig. Nooit files, het bevalt prima!
 
Dat doen wij ook het liefst. Overigens valt het oponthoud op weekdagen ons ook niet tegen. Rijden altijd via Magdenburg Leipzig Dresden en hebben zelden last van files. Wel veel wegwerkzaamheden, maar daar rijdt het over het algemeen redelijk door.
 
Met of zonder onze sleurhut vertrekken wij altijd het liefst op zaterdagavond en rijden dan de hele nacht door op een paar stops na.
 

Tabe

† In Memoriam
In het verleden reden we inderdaad wel eens 's nacht van of naar Tsjechie. Dat was toen de kinderen nog meegingen. En over het algemeen is mij dat niet goed bevallen, hoewel de kinderen daar anders over dachten. Nee, drie kinderen slapend en kwijlend op de achterbank en Doety naast mij. Meestal wel wakker maar soms ook door de slaap overvallen. En als iederen ligt te snurken begin je harder te rijden. Heb het al die keren erg vermoeiend gevonden. En vaak ging op de terugreis bij Hilversum zachtjes het licht uit. Doety wakker gemaakt voor het laatste stuk naar huis, de kinderen wakker. "zijn we er nu al, wat snel!!". En pa twee dagen van de kaart.
's Nachts rijden deden we meestal omdat het overdag te warm was om te rijden.

Een alternatief is om 's middags om een uur of vier te vertrekken. In ons geval ben je dan rond 1 of 2 uur 's nachts op de bestemming. Dat was altijd redelijk te doen.

Tegenwoordig proberen wij als het enigzins kan om op zondag te rijden. 's Morgens om ongeveer een uur of 8 vertrekken. Eigenlijk bevalt mij dat het beste.
 
Naar Tsjechie rijden wij altijd 's nachts, dat is ons altijd goed bevallen, nooit in de file gestaan.
De terugreis rijden we overdag, als het heel warm is vertrekken we om 'n uur of vier en anders iets eerder.
Marcel rijdt meestal, maar ik zorg er wel voor dat ik altijd wakker blijf, gewoon voor het veilige gevoel.
 
Ik heb dat 4 jaar geleden ook gedaan. Gaat prima, op de autobahn kun je flink door kachelen.
Doordat ik gewend ben 's nachts te werken is dat geen probleem, maar onze reisgenoten vonden het niks. Concentratie verlies door vermoeidheid.
Maar toen hadden wij een huisje gehuurd en kon ik bij aankomst gelijk naar bed.
Als we met de tent gaan dan rijden wij overdag, het lijkt mij niks als je na een nacht rijden nog eens de tent moet op zetten.

Nog een voordeel, 's nachts sliepen de kinderen lekker in de auto.
Is wel zo rustig.

Jos
 
als je de route via maagdeburg, leipzig enz rijdt valt de drukte over dag best mee. wij doen dat al een paar jaar. op zondag kun je gewoon doorrijden, door de week wat drukker maar geen probleem. 's nachts rijden heb ik een bloedhekel aan. 1x gedaan nooit weer.
 
Wij vertrekken voor de reis naar Kutna Hora via Hannover, Dresden en Praag om ca. 07.00 uur uit Apeldoorn.
In NL geen spitsproblemen (we rijden naar het Oosten), na de spits door de bottleneck Bad Oeyenhausen (ca. 09.30 uur) en Hannover en voor de spits door Praag (voor 16.00 uur).
En dat bevalt prima. Niet zo vroeg en dus beter uitgerust je bed uit, ruim voor de dinertijd in Kutna Hora.

's Nachts rijden heb ik een broertje aan dood. Je ziet geen flikker. Hard rijden (erg hard) in het donker is zeer vermoeiend en goed gevaarlijk wegens beperkt zicht. En als het tegenzit (een keer gebeurd) 's nacht uren wachten op hulp bij pech onderweg op een vreselijk gevaarlijke plek op de autoweg tussen Gera en Chemnitz).
Nee, hoor, laat mij maar lekker overdag op het gemak rijden.
Bij wegwerkzaamheden kun je meestal rustig doorkachelen zonder file.
En je ziet nog eens wat overdag!
Moet er wel bij zeggen, dat de reistijd Apeldoorn - Kutna Hora in de laatste 10 jaar is teruggebracht van ca. 11.00 uur naar ca. 9 uur of minder door steeds meer kilometers uitstekende autobahn.
 
Vroeger he, inderdaad vroeger reed ik 's nachts.
4 kinderen en gaan.
Maar toen gingen we naar Frankrijk.
Naar Tsjechie is het zo simpel rijden.
Gewoon 's morgens vroeg weg.
Op zaterdag of zondag.
Geen vrachtauto's in Duitsland en lekker tuffen.

Bij aankomst een biertje en de vakantie is voor jouw!

En weet je wel hoe donker het 's nachts is in Duitsland?

Gewoon overdag gaan, je hebt tijd zat.
 
Ik vindt het het fijnste om in het weekend te rijden, idd geen vrachtverkeer en je kunt lekker opschieten.
s'nachts rijden doe ik liever niet, ik ben al een paar keer in slaap gesukkeld!!!...gelukkig zonder gevolgen:)
 
Hallo allemaal. Ik rijd al 6 jaar overnacht naar CZ vanuit Belgie, mijn ervaring is dat je het op weekdagen het best s avonds rond 22u vertrekt om ochtendfiles in Praag te vermijden. Overdag sta je gegarandeerd even stil ter hoogte van het knooppunt Wurzburg. Ik doe steeds het traject Brussel-Olomouc (1150 km) en heb slechts 2 maal stilgestaan overnacht door zware ongelukken en autobahn afgesloten voor circa 2 a 3 uur. Ik raad het enkel aan voor de geoefende bestuurders met goed oogzicht en stevig concentratievermogen, want op het linkerrijvak ligt het tempo gevoelig hoog snachts. Ik zie vaak dat er ééntje afkomt tegen +- 200/uur en dat er op dat moment iemand naar links gaat inhalen tegen 130, geeft wel spannende taferelen maar blijft aartsgevaarlijk. Om het kort te houden: overnacht rijd ik 9 uur en overdag 12 a 13 uur.
 
Wij rijden altijd 's nachts (zijn toevallig net terug uit NL), tussen 12 en 8, route Waidhaus/Rozwadov, Nurenberg, Wurtzburg, Frankfurt, Koln en visa versa. De 3 of de 61. Rijden met z'n tweeen dus afwisselen (en wakker houden) mogelijk. Liefst op zondag, geen vrachtverkeer. Bij twijfels of slaap: stoppen en dutten!
 
Ik vertrek meestal op zaterdag ( met de 16.30 boot) van Ameland en dankzij dat het later op de avond rustig wordt op de weg ben ik dan tussen 00.00 en 01.00 uur in Decin, niet veel later in bed, en de volgende morgen fris weer op.
Ongekeerd heb ik het ook gedaan: vertrek 21.00 uur uit Decin om een van de eerste boten naar Ameland te halen............moeilijker !
Tegen de ochtend worden mij oogleden erg zwaar en ga ik op een parkeerplaats even een uurtje of 2 slapen...........de rest van de dag ben ik dan gammel..............
 

Maria

Geroyeerd Lid
Onze kinderen slapen 's nachts niet in de auto met als gevolg dat de hele familie de volgende dag brak is!
Gewoon 's middags weg, einde dag hotelletje nemen, lekker eten en slapen, volgende dag op tijd op bestemming. Perfect.
 
Bovenaan