Rondreis Praag - veilig?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

ik (19 jaar) en mijn vriend (20) zouden graag met Interrail door Europa reizen in september 2016 en we zouden natuurlijk ook even willen stoppen in Praag. Maar een vriend waarschuwde me voor vluchtelingen, die blijkbaar in Praag en Duitsland aan het toestromen zijn. Dus mijn vraag, hoe is het in Praag? Is het daar veilig en aangenaam als citytrip? Of wordt Praag als toeristische plek eerder afgeraden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo SofieMons, wat onaardig om onveiligheid van een stad te verbinden aan vluchtelingen. Ik neem aan dat je het niet zo bedoeld hebt. In iedere grote stad, die toeristen aantrekt, is sprake van zakkenrollers etc. Dus ook in Praag.
 
Ik vind Praag erg veilig in vergelijking met andere steden.
In 2012 hebben wij 2 maand door zuidelijk Afrika gereisd. Iedereen verklaarde ons gek. Want weet je wel hoe gevaarlijk bvb Johannesburg is? Wij hebben daar nooit enig probleem gehad. Zal ik met jou deze avond door Brussel stappen? Ik weet met 99% zekerheid dat daar vodden van komen… Wat ik wil zeggen is dat je gewoon wat je verstand moet gebruiken en dat je Praag zeker niet links mag laten liggen hiervoor. Verlies jezelf 90% in de roes van het reizen, zodat er nog 10% waakzaam is en dan komt dat wel goed :)
 
Waarschuwing voor luchtverontreiniging snap ik, waarschuwing voor besmettelijke ziektes begrijp ik, waarschuwing tegen zonnestraling. Maar waar word je nu precies voor gewaarschuwd? "Pas op, vluchtelingen: schadelijk voor de gezondheid"? "Pas op, overstekende vluchtelingen?"
 
Oei, nee dit begrijpen jullie helemaal verkeerd. Ik ben helemaal niet bang voor vluchtelingen en vindt dat ze net zoals iedereen een plekje verdienen op deze wereld. Ik ben eerder ongerust over onmenselijke reacties van het leger of overheidsinstanties tegenover deze mensen.
 
Maak je geen zorgen, Sofie. Praag is een relatief veilige stad met dezelfde tekortkomingen als andere grote steden.
De vluchtelingenaantallen in Tsjechië zijn vergeleken met andere Europese landen zeer gering; die vriend vertelt wat dat betreft echt onzin en de kans dat je daarmee te maken krijgt is miniem.
Dus gewoon gaan en genieten van het mooie Praag! :)
 
Praag heb ik zelf altijd als veilig ervaren, ik sluit me aan bij de vorige reactie.
Inzake het openbaar vervoer: Na ruim twee jaar dagelijks met de trein (van en naar Praag) en in Praag met de metro te hebben gereisd het volgende:
- trein (en in het bijzonder de Intercity-, Eurocity- en Supercity (Pendolino)-verbindingen), nagenoeg 100% controle op treinkaartjes, dat scheelt enorm in de criminaliteit. Conducteurs lopen veel meer rond, echt na ieder station worden de net ingestapte reizigers gecontroleerd. De keren dat ik echt laat of 's-nachts heb gereisd was er naast treinpersoneel ook politie op de trein aanwezig. Ik heb me altijd prettig gevoeld in de Tsjechische treinen, veiliger dan in Nederland eerlijk gezegd. Ook de sfeer in de genoemde treinen is beter, gezien de afstanden is er altijd een volwaardige restauratiewagen aanwezig (voor een kopje koffie of een vers getapt biertje).
- metro en tram, idem. Voor zakkenrollers moet je trouwens in alle grote steden uitkijken.

Veel plezier!
 
Bovenaan