Rijden met CZ kenteken naar NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

waaschijnlijk staat er al e.e.a. op uw forum,maar hier is mijn vraag: mag ik met een auto met tsjechisch kenteken rijden naar Nederland,in Nederland niet mee rijden en als we weer naar Tsjechie gaan (1x per maand) weer gebruiken voor de reis.
 
Is afhankelijk van je prive situatie, we rijden in Ned. bijna altijd met Cz auto, diverse in Ned. werkende Tsjechen en Slowaken in onze omgeving rijden met eigen Cz en Sk kenteken gaan wel regelmatig op en neer, le kunt eventueel contact opnemen met de locale politie leg de situatie uit en je krijgt antwoordt.
 
Als je in Nederland woont mag je alleen in een buitenlandskenteken rijden als je daarvan aangifte doet bij de belastingdienst of als het sporadisch is. Ik heb het eens uitgezocht voor het rijden in Duitse kentekens. zie de website van de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/w..._bij_kort_gebruik_auto_of_motor_in_nederland/
Ben je ingezetenen van een ander land bijv. als je in Tsjechië bent ingeschreven dan is het geen probleem.

Daarnaast kan je altijd gewoon een poging wagen, ken jezelf, hoe vaak word je aangehouden. Echt veel wordt er niet op gecontroleerd. Ken iemand die staat ingeschreven in Duitsland maar woont en werkt in Nederland (en nog wel Utrecht, dus niet direct over de grens) en ze is nog nooit gecontroleerd.
 
Is afhankelijk van je prive situatie, we rijden in Ned. bijna altijd met Cz auto, diverse in Ned. werkende Tsjechen en Slowaken in onze omgeving rijden met eigen Cz en Sk kenteken gaan wel regelmatig op en neer, le kunt eventueel contact opnemen met de locale politie leg de situatie uit en je krijgt antwoordt.
de politie heeft hier dus niets mee te maken.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je in Nederland woont mag je alleen in een buitenlandskenteken rijden als je daarvan aangifte doet bij de belastingdienst of als het sporadisch is. Ik heb het eens uitgezocht voor het rijden in Duitse kentekens. zie de website van de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/w..._bij_kort_gebruik_auto_of_motor_in_nederland/
Ben je ingezetenen van een ander land bijv. als je in Tsjechië bent ingeschreven dan is het geen probleem.

Daarnaast kan je altijd gewoon een poging wagen, ken jezelf, hoe vaak word je aangehouden. Echt veel wordt er niet op gecontroleerd. Ken iemand die staat ingeschreven in Duitsland maar woont en werkt in Nederland (en nog wel Utrecht, dus niet direct over de grens) en ze is nog nooit gecontroleerd.

Probleem is/wordt het als je ingeschreven bent in Nederland, ingeschreven zijn in een ander land is onvoldoende, uitgeschreven uit NL lost probleem op
 

Vodnik

† In Memoriam
Een auto-verzekering kan problemen gaan maken als je meer dan x maanden buiten het land waar je verzekerd bent verblijft (met die auto uiteraard)
x kan je vinden in de polisvoorwaarden en varieert van 3 tot 6 maanden, afhankelijk welke verz. maatschappij.
 
Probleem is/wordt het als je ingeschreven bent in Nederland, ingeschreven zijn in een ander land is onvoldoende, uitgeschreven uit NL lost probleem op
Of gewoon aangifte doen bij de belasting dienst, dan zit je altijd goed (soort van)

Het gaat natuurlijk niet over hoe vaak je aangehouden wordt, maar ook wat er gebeurt als je een ongeluk veroorzaakt.
Das een zaak voor je verzekering, dat zou je idd in je voorwaarden moeten vinden, ik had het daar dus alleen over het belasting stukje van het verhaal. Zelfs al doe je netjes aangifte in Nederland maar je regelt je verzekering niet goed, dan heb je alsnog problemen als je een ongeluk maakt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Inderdaad staat daar douane en als je gaat tanken met een buitenlands kenteken en je spreekt nederlands tegen de cassiere, dan wordt je 100meter verder aangehouden (zo is het mij vergaan)
 
Hoe gaat dit andersom?? Ik ga naar Tsjechie in een auto met Nederlands kenteken. Blijf daar enkele wekenen ga daarna terug.
Lijkt mij dat dat gewoon kan.
Ik woon in Nederland en ben vrij om te gaan en staan met of zonder vervoermiddel waar ik wil toch??
Lijkt me dat als je vanuit Tsjechie met een auto met een Tsjechisch kenteken gewoon naar Nederland kan rijden en dat ook in Nederland kan doen.
Hoe doen Tsjechen dat die in Nederland op vakantie zijn??
Zolang de auto verzekerd is lijkt mij dit geen probleem.
Of heb ik wat gemist???
 
Het verschil is dat het dan Tsjechen zijn die hier op vakantie zijn.
Het hele gedoe, gaat erom dat je als Nederlander (of welke, andere EU-nationaliteit) niet gaat shoppen op belastingtarieven, (hetgeen natuurlijk vreemd is dat je dat op dit gebied niet mag, gedwongen winkelbedrijf etc.)
 

Vodnik

† In Memoriam
.........................
Of heb ik wat gemist???

Ja, het gaat om als ingezetene van NL met een CZ kenteken in NL te rijden. De belastingdienst maakt hier problemen van omdat je de BPM "omzeilt"

Omgekeerd (dus een Tsjech met auto met buitenlandskenteken rijdend in CZ) is minder problematisch, er wordt geen belasting omzeilt, wel oppassen wat een verzekering hier uiteindelijk van vindt.

Het is overigens niet mogelijk om een nederlands gekentekende auto op je naam te registreren als je niet in Nederland bent ingeschreven. Voor het regestreren van een auto in NL wordt de GBA geraadpleegd.
 
Bovenaan