Horeca Restaurants in Liberec en Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Wij gaan dit jaar voor de 2e keer(1e in 2010) naar tsjechie toe.We zitten weer in hetzelfde hotel,alleen hebben we logies en ontbijt.
Inmiddels weten we van de vorige keer waar we onze broodjes in de supermarkten of bakker kunnen kopen.:)

Maar wie weet er in Liberec en in Praag goede restaurants,die ook kindvriendelijk zijn.Mijn dochter van 6 en van 1.5 gaan mee.In het hotel hebben we een mexicaan,maar verder weet ik er geen.

Het mag ook een chinees of nog beter een tsjechisch zijn
 
Persoonlijk is mijn ervaring met Tsjechische koks die zich aan een exotische keuken wagen, dat ze dit beter niet kunnen doen. Net zoals Nederlandse koks dit beter ook maar kunnen laten.

Kindvriendelijke restaurants zijn er voldoende, namelijk restaurants waar je met kinderen kunt eten (en er geen kinderen worden gegeten). Als je er echter mee bedoelt dat kinderen onbesuisd kunnen schreeuwen, joelen, treiteren, op banken klimmen, in lampen hangen en alles wat ze voor hun neus krijgen in het gunstigste geval over andere mensen heenspugen (dat wat in Nederland dus met een kindvriendelijk restaurant wordt bedoeld), dan zou ik je toch vooral alle nep-Mexicanen, imitatie-Italianen en hun keuken verleerde Chinezen willen aanbevelen. (Al was het maar zodat anderen dan goed kunnen eten.)
Of kies een restaurant met een speeltuintje buiten, maar ook daar geldt voor kinderen normaal gedrag.

Kies verder een restaurant zoals je dat in Nederland ook doet. Als je hier gewend bent in allerlei ketens te eten, doe dat dan daar ook, het smaakt - als het al smaakt - hetzelfde.
Wil je met smaak eten, ga je op je gevoel af. Bedenk dat de op de toerist ingestelde restaurants vooral op die toerist gericht zijn, omdat een normale Tsjech er niet zou willen eten.

Hoeveel restaurants kent u eigenlijk zelf in Nederland waar het gevaarlijk is en je eten met ziekenhuisopname en de dood bekoopt? In Tsjechië zijn er precies evenveel als u er noemen kunt.

En goede plekken voor brood? Komt in Tsjechië uit grote bakkerijen. Of je het nu om de hoek koopt, of kilometers verderop bij een zaak die meer als de broodboetiekerette thuis om de hoek uitziet.

Tot besluit ter overdenking voor iedereen, een stukje dat ik laatst in een reisgids las: 'Men is het niet gewend yoghurt of vla na het eten te eten. Men eet bijvoorbeeld een stuk taart als nagerecht.' Laat ik u zeggen: dat stuk taart eet men overal in de beschaafde wereld, slechts wij zijn de exoten die een muffig synthetisch melkprodukt slobberen en dat toetje noemen omdat we zelf ook wel weten dat dat geen nagerecht is.
 
@dieter, ik wil wel een keer in de beroemde ketens eten, maar geen 8 dagen lang. Ik wil geen dikke kinderen ervan maken. En zo vaak eten wij niet in de bekende ketens.

@kuurgast, ik zal dadelijk eens in de folderbak kijken, bedankt.

@kuurgast, ik had in 2010 de link gekregen, maar die stond opgeslagen op de laptop van mijn man. Die is helaas een week of 3 kapot gegaan, dus ik ben veel verloren aan info. :nee:
 
@Mariska33, het was - voor de duidelijkheid - niet tegen jou gericht, maar meer in het algemeen.

De tip van @wimd is ook zoals ik kijk: een goede menukaart is altijd maar een tramkaartje ver!
 
il gattopardo die maken de beste pasta salmone van praag.

en grosseto la marina is ook geweldig met een prachtig uitzicht vanaf de boot op de rivier
niet echt goekoop maar wel waar voor je geld.
www.grosseto.cz

de andere vestigingen van grosseto zijn wel 10 tot 20% voordeliger
maar dan mis je wel het prachtige uitzicht op de rivier tijdens het eten.

als je echt tussen de tsjechen wil zitten moet je inderdaad de tram nemen
en kun je s,middags redelijk goed eten rond de 100 cz

bijvoorbeeld http://www.lunchtime.cz/u-ceske-chalupy/

of http://www.umarianskehoobrazu.cz/ ook erg goed

en via lunchtime cz vind je kun je tal van restaurants vinden buiten het centrum.

dit restaurant heeft erg grote porties en redelijke van kwaliteit

http://www.uhoudku.websnadno.cz/Restaurace-u-Houdku.html
en op wandelafstand van het rigrovysady park met de wel bekende beergarten

echt leuk vond ik u eriky ligt in praag 9 / kyje http://www.restaurace-ueriky.cz/

vanaf metro skalka of cerny most kun je met bus 296 er tot voor de deur komen.
ze hebben er alleen een tsjechische kaart maar de ober spreekt duits

let wel op buiten het centrum kun je het beste gaan op maandag t/m vrijdag
want op zaterdag en zondag is er redelijk wat gesloten of hebben een heel beperkte kaart.
 
Paar ervaringen van restaurants waar wij met regelmaat terugkeren:
- Plaudit Liberec (en Turnov)
- Radnice Liberec (op het stadhuisplein)
- Wigwam Praag (Zborovska Praha 5)
- Matylda (Tylovo Namesti nabij metro IP Pavlova) vaak vol, dus reserveren of gokken.
- Tri Stolety (Goed!! Misenska 4, Mala Strana)
- En.... een bijzondere: ziet er niet uit aan de buitenkant maar prima en super prijs kwaliteit verhouding is Na Verande. Je zult er geen toerist aantreffen vermoed ik maar ze hebben een Engelse kaart. Ligt 10 min. lopen van metro Kobylisy aan Trousilova 4. Ligt in een soort van winkelcentrum dat in staat van ontbinding verkeert maar ga de trap op en stap binnen in een ongecompliceerde praagse buitenwijk tent.
- Pizzeria Giovanni (bij metro Ladvi, zie je direct).
- Zlate Sele (Na Proseku 1) nabij metro Prosek (mooi, fijn, goed)

Als jullie besluiten te camperen nabij Troja zijn deze adressen wel te doen schat ik in (ligt allemaal noordelijk of rand centrum).
Nog wel een paar fijne maar die zijn wat prijziger en minder geschikt voor kinderen denk ik.
Nadeel is wel dat op verschillende plekken nog gerookt wordt binnen.
 
prijs kwaliteit verhouding is Na Verande.

Even dacht ik dat er 'prijskwaliteitverhouding is navenant' werd bedoeld, maar heet het restaurant misschien Na Verandach? In een totaal ander gedeelte van de stad - in Smichov, bij de Staropramenbrouwerij - ligt er een van die naam.
Een restaurantsite http://www.tripadvisor.nl/Restauran...Husa_Na_Verandach_Smichov-Prague_Bohemia.html geeft duidelijk de betrekkelijkheid van vragen naar een goed restaurant aan: de een vindt het fantastisch, de ander niks.

Eigenlijk is het iets als vragen: 'Ik wil een auto kopen, wat is een goede auto?' De een vind een Ford Mondeo het toppunt, de ander heeft goede ervaringen met een Renault, sentimentele herinneringen aan een VW T1 en een ander is een Ferrari gewend of werd ontmaagd in een Deuchevaux. Meningen tenover op vanalles gebaseerd. En door je te beperken tot de keuzes van anderen, loop je mooiere dingen mis. Je trouwt toch ook niet met de buurvrouw omdat de buurman er mee getrouwd is?

Dat geschrijf over dat ene leuke authentieke restaurant waar alleen Pragenaars komen (geheimtip! 46e druk, reeds meer dan tweemiljoen exemplaren verkocht) is net zoiets als schrijven dat er voor de echte kenner een beetje rechts aanhouden na de Karelsbrug nog een uiterst authentieke burcht staat.
 
Kan je op de website lunchtime.cz uitfilteren rechtsonder bij "Features:" show all filters » fully non-smoking ,children's corner.

Top! Heb al even gekeken welke restaurants totaal niet kindvcriendelijk zijn (ik heb niks tegen kinderen, maar als ik zit te eten, zit ik te eten en geen om begrip vragend gejengel dan).
Ik kan zelfs vinden waar ze nog gewoon lijfstraffen geven op de vraag of er ook een kaart op volledig biologisch afbreekbaar papier is.
 
O, ja beetje slordig: de naam is inderdaad Na Verande (Trousilova praha 8). En de prijs kwaliteit verhouding is erg fijn. Ik word sowieso blij als het eten goed is en de rest een beetje ongepolijste Tsjechische sfeer heeft. Hou niet zo van gladde formule die ik bijvoorbeeld ervaar bij Potrefena Husa vestigingen (o.a. die in Schmichov, maar deze relatief dure brouwerijconcepten, schieten als paddestoelen de grond uit).
Overigens in (stare) Bohnice ook een heel fijn (wel druk) goed restaurant met constante kwaliteit. Ook Pizza, en op het oog wel kindvriendelijk. Kom alleen niet meer op de naam.
Maar na een bezoekje aan de fantastische site van Dieter is uit eten helemaal geen avontuur meer. Ik ga voortaan zelf cake bakken en de finishing touch will be fine:-)
 
Maar na een bezoekje aan de fantastische site van Dieter is uit eten helemaal geen avontuur meer. Ik ga voortaan zelf cake bakken en de finishing touch will be fine:)

Uit eten is een avontuur en juist met wat je doet (zelf restaurants zoeken en dat kan als bij elk avontuur ook wel eens tegenvallen) toont dat je er avontuurlijk genoeg voor bent. Zou iedereen moeten zijn.

Ik word sowieso blij als het eten goed is en de rest een beetje ongepolijste Tsjechische sfeer heeft. Hou niet zo van gladde formule die ik bijvoorbeeld ervaar bij Potrefena Husa vestigingen (o.a. die in Schmichov, maar deze relatief dure brouwerijconcepten, schieten als paddestoelen de grond uit).

Precies! Ongepolijst en geen gladde formules. Want aan gladde formules is de eetcultuur in eigen land kapot gegaan: als je noodgedwongen eens een week in Nederland op pad moet - zonder dat je het budget en de tijd hebt om bij de sterrenzaken te gaan eten - kom je na een week ziek thuis van de eenheidsmeuk.

Dus steun die echte leuke Tsjechische restaurantjes. En zoek ze zelf (nu het nog kan).
 
Bovenaan