Reisverslag: Weekje in Spindleruv Mlyn met 3 kinderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de week van 5 t/m 12 feb zijn we een weekje gaan skien in Spindleruv Mlyn. Mijn vrouw en ik zijn ervaren skiers, echter hebben afgelopen 11 jaar eigenlijk niet meer geskied i.v.m. jonge kinderen. De jongste is 6, de oudste twee 9 en 11. Alle 3 kinderen hebben hebben slechts 2 keer geskied in Bottrop, dus hebben nauwelijks ervaring.
In het algemeen kan ik stellen dat het goed bevallen is in Tsjechie. Vooral de prijzen (ong. de helft tot 1/3 van wat je kwijt bent in de Franse Alpen) zijn erg aantrekkelijk. Wel kun je merken dat het land qua organisatie nog een hoop moet leren.
Het begon al met het ophalen van de skischoenen en ski's in het centrum. Het verkeer was een grote chaos. Sommige agenten probeerden tevergeefs hier enige orde in aan te brengen en waren vooral druk bezig met het aanbrengen van wielklemmen (€ 30,00). In de verhuurwinkel van Skol Max waren nauwelijks ski's en schoenen in kindermaten aanwezig en de kinderen kregen i.t.t. wat de folder beloofde geen carve skies, maar ong. 10 jaar oude 'ouderwetse' skies. Gelukkig hebben de kinderen hier toch uitstekend mee leren skien. Ook sluiten de skigebieden niet of slecht op elkaar aan, maar dat wisten we van te voren. De bushalte op 100 mtr afstand van het pension (Lesana) is voor een 6-jarig kind te ver om te lopen. Daarnaast is de frequentie van de bussen (een om 08.55 en een volgende om 10.15) veel te laag, vooral wanneer de skilessen van de oudste 2 kinderen al aanvangen om 09.00 uur. De bus was het dus niet, waardoor we elke dag de auto hebben gepakt naar hotel Harmony, waar op een mooie oefenhelling ook de kindergarten voor de jongste was gesitueerd. Met de kindergarten ging het de eerste dag behoorlijk verkeert. De bedoeling was dat wij ons kind om 10.00 uur zouden brengen en dat we hem om 16.00 uur weer zouden ophalen. Tussen de middag zou voor hem gezorgd worden. Wij zelf wisten ook absoluut niet hoe e.e.a. in z'n werk zou gaan, dus wij konden hem dat ook niet vertellen. Tussen de middag is hij echter met een aantal andere kinderen in een busje gestapt, omdat hij een aantal kinderen van zijn klasje dat ook zag doen. Van de Duitse of Engelse toelichting van de skileraren begreep hij als 6-jarige uiteraard niets. Blijkbaar gingen die kinderen tussen de middag eten met hun ouders in Medvedin, maar dat wist hij niet. In Medvedin is hij net als de andere kinderen uitgestapt en daar is hij huilend en alleen aangetroffen door een Nederlandse skilerares van een andere skischool dan Skol Max. Mijn vrouw was ondertussen kijken in Hotel Harmony hoe het met hem ging, maar hij was nergens te vinden. Na gezocht te hebben op het toilet, de speelruimte en de oefenweide, raakte mijn vrouw behoorlijk in paniek. De leiding van de kindergarten had dit toen eindelijk in de gaten en is druk gaan bellen. Ikzelf zat op dat moment in Medvedin te kijken naar mijn oudste 2 kinderen, waarvan de skiles weer begon om 13.00 uur en trof daar plotseling mijn jongste kind aan. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar ons vertrouwen in de Kindergarten was toch wel behoorlijk geschaad. Uiteraard hebben we aangegeven wat we hier van vonden en dat heeft de rest van de week er in ieder geval toe geleid dat ze hem goed in de gaten gehouden hebben. Gelukkig heeft de jongste er niet onder geleden en heeft hij het prima naar zijn zin gehad. In het algemeen geldt dat het voor iedereen die skiles had, in het begin volkomen onduidelijk was, waar ze moesten zijn (Metingpoints staan niet aangegeven op de kaart van Skol Max), wie hun skileraar/skilerares was en wie bij hun klasje hoorde. In de Kindergarten hadden de kinderen elke keer weer een andere skileraar/lerares, waardoor meerdere kinderen behoorlijk van slag waren.
Ons pension was simpel maar wel degelijk. Jammer was dat het ontbijt pas om 08.00 uur begon, dus we moesten ons rothaasten om 09.00 uur aanwezig te zijn in Medvedin. Het eten leek een beetje op het eten uit 'grootmoeders tijd', maar dat zal in duurdere hotels niet anders zijn. Een toetje van rode kool salade vonden onze kinderen maar vreemd. Gelukkig waren de te verkrijgen ijsjes erg goedkoop.
De skipistes waren, mede gezien de uitstekend sneeuwcondities, voortreffelijk. Veel breder en langer dan ik had durven hopen. In lange rijen voor de 4-stoeltjes lift te Medvedin, hoefden we zelden langer dan 20 minuten te wachten. Eenmaal boven kon je vaak direct mee met de volgende (sleep) lift. Positief was ook dat je met de skipas overal kon skien, hetgeen lang niet overal in Tjechie het geval is.
Concluderend kan ik stellen dat we een uitstekende en vooral niet al te dure wintersportvakantie hebben gehad en dat de kinderen goed hebben leren skien. Wel is het zo, dat je voor dit goedkope prijskaartje een hoop gemak moet inleveren.
Volgend jaar willen we toch weer op wintersport vakantie in Tsjechie. We willen dan wel kiezen voor een pension of hotel met iets meer luxe en met vooral een betere ligging t.o.v. de (grotere) skiliften/skischolen e.d. Wellicht heeft nog iemand een goede tip in Harachov, Spindleruv Mlyn of een ander gebied.

Leuk verslag om te lezen. Wat verschrikkelijk zeg dat met jullie middelste kind. Ik moet er toch niet aan denken. Wij hebben ook 3 kids en als we naar de sneeuw gaan dan is het alleen voor het sleeen en de sneeuwpret. Onze oudste heeft een jaar geleden (toen 8 jaar) op het park zelf geskied. Wij waren dus zelf bij hem. Nu weet ik dat als je je kind wil laten leren skieen je hem toch over moet leveren aan anderen. Maar ik ben dan toch zo'n kloek die er toch echt wel omheen blijf hangen. Sowieso vind ik zo'n skidag van 10.00 tot 16.00 erg lang. Dan ben je op vakantie met zn allen maar zie je je kinderen bijna de hele dag niet.
Als onze jongste oud genoeg is om mee te gaan met skieen dan ga ik van tevoren hier in NL op skiles met ze. Het is dan wel duurder maar beter voor mijn gestel en gemoedsrust.

Gelukkig is het bij jullie allemaal toch goed gekomen (alhoewel het ook heel anders had kunnen gaan, gezien alle verhalen wat er nu in de wereld gebeurd) en hebben jullie nog van jullie vakantie genoten.

Ik kan dus helaas geen tips geven over goede skigebieden omdat wij daar nog geen ervaring mee hebben.

Groetjes

Wij zijn ook van plan om onze zoon te leren skieen. Hij gaat volgend jaar in de winter beginnen, dan is hij 3,5 en dan kan hij prima zijn begin maken. Echter gaat hij leren skieen van mijn beste vriendin. Dan kunnen wij met gerust hart gaan zelf genieten. Ik weet dan, dat hij in goede handen is en krijgt voor niets zelfs een prive les. Geweldig toch!

Hoi Sas,

Bedankt voor jouw reactie. Het is absoluut niet mijn bedoeling om negatief over te komen over Tsjechie, maar ik wil lezers er wel op attenderen dat lang niet alles net zo vlekkeloos georganiseerd is als in de Alpenlanden. Gelukkig waren de skileraren van de Kindergarten ook behoorlijk geschrokken dat ons jongste kind even verdwenen was, waaruit ik concludeer dat dit gelukkig niet dagelijks voorkomt. De informatie die je van te voren krijgt is echter niet duidelijk. De een roept dit en en ander roept weer iets anders. Dit leidt dan tot misverstanden. Een leuk voorbeeld in deze is ook, dat bij de skiverhuur bij hoog en laag beweert werd dat ski stokken absoluut niet noodzakelijk waren voor onze oudste 2 kinderen van 9 en 11 jaar, omdat hier bij de lessen geen gebruik van werd gemaakt. Gelukkig heb ik er op aangedrongen om ze toch te krijgen en dat was maar goed ook, want ze waren wel degelijk nodig! (geldt overigens niet voor de Kindergarten!)
Mijn jongste zoontje van 6 is overigens, ondanks de vervelende ervaring, elke dag met plezier gaan skien. Met een klasje leeftijdsgenootjes skien en dollen in de sneeuw vond hij geweldig en daar horen niet altijd ouders bij, die al heel lang skien en dus veel ervaring hebben. Hij glunderde dan ook van trots toen het halverwege de week al mee mocht skien met oudere kinderen die al voor het 3e jaar gingen skien. Daarnaast was het wel zo dat we af en toe kwamen kijken hoe het ging en kwamen we zijn klasje al na de 2e dag regelmatig tegen in het skigebied Horni Misecky en Medvedin. Om deze reden hebben we dus ook niets kunnen zien van de andere skigebieden in Spindleruv Mlyn, zoals Svaty Petr e.d., maar daar zaten wij niet mee. Zowel wijzelf als mijn zoontje (en tussen de middag ook de oudste 2) vonden het geweldig leuk om het klasje dan een stukje te begeleiden. Het was dus absoluut niet zo dat wij hem van 10.00 uur tot 16.00 uur helemaal niet meer zagen! De laatste dag zijn we zelfs de hele middag bij hem gebleven om zijn verrichtingen tijdens de slalom wedstrijd op film vast te leggen.

Groetjes,

Alain
smiley20.gif

Hoi Klara,

Voor jouw gemoedsrust is het natuurlijk fantastisch dat jouw beste vriendin hem leert skien, maar is dat voor hemzelf ook wel zo leuk? Feit is wel, dat je nooit zelf je eigen kinderen moet leren skien, want dat leidt alleen maar tot iritaties. Kinderen accepteren nu eenmaal veel minder van hun eigen ouders, al zijn ze beide gediplomeerde skileraren. Uitproberen kan natuurlijk altijd en desnoods regel je halverwege je vakantie nog prive of groepsles voor hem bij een skischool.

Groetjes,

Alain
smiley20.gif
smiley20.gif

Hoi Alain,

hij zal niet de enige zijn hoor, het wordt heel klein klasje met onze zoon, die van mijn zuster en misschien nog iemand van de bekenden. Ik heb ook leren skieen van een kennis en het ging prima, dus dit vind ik uit ervaring het beste voor de kleine. Hij kent haar ook vanaf zijn geboorte, dus dat zal wel goedkomen.

ik wil toch graag even reageren op het stukje van Alain. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat er ouders zijn die hun kind in een wildvreemd land, met vreemde mensen die een andere taal spreken alleen achterlaten. Bij de skiles van mijn dochters ben ik er altijd bij gebleven tot het moment dat ze het zelf wel redden. Een kind van 6 alleen bij zo'n skiklas achterlaten, sorry hoor maar dat doe je toch niet!!!!!!!!
Wij waren vorige week in het Boheemse Woud (Krumlov). Mijn dochter van 10 kreeg (voor het 3e jaar) skiles, en natuurlijk blijf ik er de eerste dag bij. Ze verstaat geen Engels of Duits net zoals de rest van de skiklas en ik ben er bij gebleven om te vertalen. Op een gegeven moment zat een kind uit een ander klasje vreselijk te huilen. Hij riep de hele tijd: "Ik wil naar mijn moeder" en huilde tranen met tuiten. De skijuf kreeg hem niet stil en vroeg of ik hem onder mijn hoede wilde nemen. Ik heb met Hugo wat gegeten en gedronken en uiteindelijk na een half uur zijn vader en moeder opgespoord die doodleuk zelf in een skiklas zaten. Ik vind dit echt onbegrijpelijk! Het lijkt wel of die ouders zelf zo vreselijk graag willen skiën, dat ze zelfs het dumpen van hun kind in een skiklas in een vreemd land er voor over hebben. Stel dat er wat gebeurt tijdens de les, en jij als vader of moeder bent lekker zelf aan het skiën, dat vergeef je jezelf toch nooit? Zelfs bij het snowboarden van mijn dochters van 14 en 15 bleef ik een tijdje. Maar goed ook want na 15 minuten ging de oudste door haar enkel en ook op die leeftijd zijn ze dan nog erg blij dat moeders aanwezig is. Dus Alain, lullig wat er gebeurd is maar ik vind het voor 90% jullie eigen schuld.Een kind van 6 laat je niet zomaar alleen in skiklas in een vreemd land waarvan hij de taal niet machtig is!! (maar als juf zie ik ouders wel vaker de schuld aan een ander geven zonder eerst kritisch naar zichzelf te kijken)

R

rob.goverde

Guest
Nou Jitty, dat ben ik niet helemaal met je eens. Is Tsjechie een vreemd land, zoja, dan is Oostenrijk ook een vreemd land. Toch zijn zulke zaken heel normaal in Wintersport gebied. Als je een beetje goede skileraar of lerares hebt dan is die pedagogisch goed onderlegd en kan ze met zulk soort situaties goed omgaan, ze heeft dat immers best wel geleerd. Wij deden dat met onze kinderen ook zo, lieten wel een adres of tip achter waar we te bereiken waren dat.... indien....., maar bij 14-15 jarige blijven, die van ons wilde dat helemaal niet eens, zelfs toen ze jonger waren ook niet. We gingen een keer kijken en dan stuurden ze ons weer weg. Nee, wat bij Alin fout ging lag niet aan Alain, maar aan de juffrouw, je kunt immers niet alles voor zijn. En by the way kinderen tot een jaar of 10-11 zijn nooit de taal machtig waar ze ski-les krijgen, maar meestal maken ze zich wel verstaanbaar.
In ieder geval gaat het nu eenmaal zo in wintersportland, je moet er juist vaak als ouder niet bij zijn dan leren ze juist veel meer.

Dus Alain, ik vind dat je wel goed hebt gehandeld.

jitty schreef:
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat er ouders zijn die hun kind in een wildvreemd land, met vreemde mensen die een andere taal spreken alleen achterlaten.
Vanaf het begin dat ik Alain z'n verhaal las zat ik te wachten op zo'n reactie. Ik ben het namelijk 100% met je eens Jitty.

Bij het woord Kindergarten heb ik altijd het gevoel dat ouders blij zijn even van de kinderen af te zijn om zelf heerlijk plezier (of vakantie) te kunnen beleven. Met alle respect natuurlijk, maar wanneer ik met mijn gezin op wintersport ga, of zou gaan, dan doen we dat voor de kinderen, ons plezier is dan bijzaak, maar laten zeker de kinderen niet alleen.

rob.goverde schreef:
Als je een beetje goede skileraar of lerares hebt dan is die pedagogisch goed onderlegd en kan ze met zulk soort situaties goed omgaan, ze heeft dat immers best wel geleerd.
Er is wel een groot verschil tussen Tsjechische en Oostenrijkse skileraren en/of leraressen voor kinderen, tenminste in de grote skigebieden, en dat is dat je in Oostenrijk voor Nederlandstalig kan kiezen.
Mijn dochter en schoonzoon zijn in zo'n gebied speciaal daarvoor daarheen gegaan.
De lerares spreekt de taal van het kind en kan dus ook beter inspelen op de vragen van de kinderen.
Ik persoonlijk vind dat het grootste verschil.

En dat skileraren en leraressen pedagogisch onderlegd zijn, daar zou ik niet al te zeker van zijn hoor Rob.

Ik ben het zeker met Jetty eens, ik zou mijn kind niet bij een skiklas achterlaten waar ze mijn kind niet kunnen verstaan.

Groet

Corrie.

Rob,

Ik ben het met je eens. Wij gaan ook nooit kijken naar de kinderen als ze les krijgen, (wel van achter een boom vandaan) onze ervaring is dat als je blijft jij de aandacht krijgt i.p.v. de leraar(es).

ik zou ook zeker niet mijn kinderen alleen in een klasje laten,als je persee zelf wil skien laat dan de kinderen thuis bij oma of iets dergelijks,wij zijn met z`n allen op vakantie en blijven dus ook met skien bij elkaar,we zijn op wintersport in een klein gebied geweest en konden met ons eigen gezin les krijgen van een juffrouw,we kunnen nu niet zo goed skien maar hebben wel plezier gehad met ons eigen gezin,en daarvoor ga je met je gezin op vakantie,in tjechie zijn de skieleraren meestal studenten die wat bij willen verdienen

ik wil ook graag reageren op het verhaal. In mijn ogen hebben jullie gewoon pech gehad. Wij zijn vorig jaar ook bij skol max geweest op spindleruv mlyn. Omdat het onze eerste keer was, wist ik echt helemaal niks. Desiree, onze dochter van 6 jaar, ging 5 dagen naar school van 10 tot 12 en van 14 tot 16. Op het moment dat op maandag ochtend alle klassen beginnen, zijn er zoveel mensen die hun kind voor het eerst daar brengen dat het enorm druk is. Wij hebben zelf gevraagd wat de dagopbouw zou zijn, zodat we dat goed konden regelen en hebben tussen de middag met ons eigen gezinnetje gegeten. Er was inderdaad een mogelijkheid om de kinderen te laten overblijven, maar ik wilde mijn kind eigenlijk niet "dumpen". Er werd op alle kinderen gelet, huilende kinderen werden er zelfs uitgeplukt voor extra begeleiding en de lessen liepen allemaal goed. Mijn conclusie is dus: Er was niks negatiefs in de periode dat wij er waren. Het kan dus ook goed gaan daar......

Groetjes van Patty

Het blijkt dat iedereen verschillende ervaringen heeft met skiklassen in Tsjechie.
Ons is het met onze 3 kinderen uitstekend bevallen in Harrachov bij Classic ski school.

Maar ik geef wel toe dat het reuzen makkelijk is als je de taal machtig bent en de kinds (tenminste gedeeltelijk) ook.

Jitty,
Ik heb toch wat moeite met jouw reactie. Zoals je hebt kunnen lezen is dit de eerste keer dat we weer zijn gaan skien nu we kinderen hebben. Aangezien we 3 kinderen hebben en de oudste inmiddels 10 is, hebben we bewust meer dan 10 jaar gewacht om weer te gaan skien, tot dat de jongste een leeftijd heeft bereikt waarop het verantwoord is om met z'n allen te gaan skien. Het is dus absoluut niet dat mijn vrouw en ik tot de categorie mensen horen die perse alleen maar willen skien en derhalve kun kind "dumpen" in een skiklas/kindergarten. Sterker nog, ik denk dat we hier uiterst zorgvuldig mee omgaan. Jouw reactie slaat dus werkelijk nergens op!!! Het feit dat we de eerste dag gingen kijken of alles wel goed ging tussen de middag en het feit dat we nauwelijks iets van Spindleruv Mlyn hebben kunnen zien (om maar in de buurt van de kinderen te blijven), bewijst mijn gelijk.
Daarnaast ken ik natuurlijk mijn eigen kind en denk ik dat het opvoedkundig hartstikke fout is om je eigen kind nooit de gelegenheid te geven om zichzelf te ontplooien.
Hoe dan ook, we hebben blijkbaar een verschil in mening hoe je kinderen moet opvoeden/begeleiden en dat heeft geen enkele relatie met dit forum. Ik denk dan ook dat ik (net zoals Rob Geverde stelt) juist gehandeld heb. In de Alpen zou ik niet anders gehandeld hebben. Waar het mij nu net om gaat is om lezers duidelijk te maken dat het m.n. in Tsjechie allemaal wat chaotischer en ongeorganiseerder aan toegaat, dan in de Alpen. Dit wetende, zou ik ouders met jonge kinderen die op skiles gaan, dus willen adviseren om in ieder geval de eerste dag een "oogje in het zeil" te willen houden. Als het een ieder (dus Kind + Ouders) vervolgens duidelijk is hoe alles (op z'n Tsjechies) geregeld is, kun je vanzelf je kind met een gerust hart over laten aan de leiding van de Kindergarten.

Alain

helemaal met je eens Alain.
Mijn ervaring is ook dat het in Tsjechie rommelig toegaat met de skiklas. Die ervaring heb ik in Oostenrijk en Frankrijk niet, daar gaat het veel georganiseerder.
En het moet mogelijk zijn dat je kids in een klas gaan zonder dat je er zelf steeds bij moet blijven. Als ze nog heel klein zijn 4 of 5, blijf je er vanzelf wel bij maar >7 moet het toch echt kunnen.

Ook even een reactie. Zelf heb ik op m'n 5e ofzo leren skiën. Samen met m'n zus (3 jaar ouder) zat ik meestal in een klasje. Wij werden door m'n ouders bij de skischool afgeleverd en zagen elkaar pas in de pauzes weer terug. Ik heb hier zelf nooit problemen mee gehad, was heerlijk! Gewoon lekker zelf aan het skiën geweest en tijdens de lunch elkaar weer zien. Ik moet er wel bij zeggen dat het in Zwitserland was en dat misschien met kleine kinderen niet helemaal te vergelijken is met Tsjechië, maar toch... Voor de zelfontplooiing en dergelijke erg goed om ze zelf te laten gaan. Daarnaast denk ik dat kinderen het dan ook veel sneller leren, ze worden niet afgeleidt.

AlainCas schreef:
De bushalte op 100 mtr afstand van het pension (Lesana) is voor een 6-jarig kind te ver om te lopen.

Dit is toch wel een typefoutje toch?
Onze jongste is toen ze drie jaar was meegelopen naar de oorsprong van de Elbe en we zijn teruggelopen via het Elbedal, omdat we telaat voor de stoeltjeslift zouden zijn. In totaal was het (wel te ver) 18 km. Heel af en toe hebben we haar een klein eindje gedragen. Andere tochten van 13 km liep zij met gemak.

Bovenaan