Reisverslag van Leo en Nicole - juli 2007

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds zondag zijn we terug van een deugddoende reis uit my beloved Tsjechië. Met een beetje vertraging volgt hier ons verslag.
Het was niet zomaar dat we Tsjechië uitkozen voor onze kampeervakantie. Weliswaar had ik met de campings in Tsjechië nog geen ervaring, doch op Praag was ik verliefd geworden toen ik er de eerste keer kwam in 1990. Sindsdien ben ik er talloze keren geweest. Ik had ook al andere delen van het land bezocht (Reuzengebergte, stukje Moravië, streek van Tabor, gedeelte van Zuid - Bohemen).
Nu wou ik heel graag nog eens kamperen, ronddtrekkend met ons kleine iglotentje.
Het waren 3 zalige weken, vooral genietend van de natuur en het feit van niet hoeven koken door de - voor onze normen - nog wel zeer lage prijzen voor spijs en drank.

DAG 1: zondag 8 juli
Speciaal deze dag uitgekozen om te vertrekken met als reden het minder drukke verkeer in Duitsland op zondag. Naar we vernamen, mogen de vrachtwagens in Duitsland niet op de snelweg. We hebben er wel enkele gezien, maar het was zalig rijden. Weet niet hoe dat nu precies in elkaar zit met de wetgeving inzake het vrachtverkeer in Duitsland.
Onze route: Aken, Keulen, Siegen, Wetzlar, Giessen, Eisenach,Gotha, Erfurt, Chemnitz, Dresden, Usti nad Labem.
Onze bestemming was Melnik (sorry, weet niet hoe ik die speciale Tsjechische karakters moet invoegen).
Gelukkig hadden we op het forum gelezen dat de camping in Melnik aan een treinspoor en aan een drukke weg gelegen is.
Zo zijn we verder getrokken naar ATC Kokorin, zo'n 15 km van Melnik. Een schattige camping waar veelal trekkers kamperen, gelegen in een prachtige kloof. Prijs: 2 personen, kleine tent, auto, taksen: 226 Kc per dag. Keukentje ter beschikking, 2 douches (geen afscheiding)voor vrouwen, 2 voor mannen . Niet echt schoon, maar te doen.
 
Reisverslag Leo en Nicole - deel 2

Dag 2: ma 9 juli 2007
Regen.
Melnik bezocht.
In Melnik is een kasteel gebouwd aan de samenvloeiing van de Vltava en de Labe. Prachtig uitzicht heb je daar.
Tussen de buien door op het terras van U Rytiru tagliatelli met zalm gegeten met een flesje Ludmilla erbij = witte wijn uit het tegenover gelegen Lobkowic-kasteel.

Dag 3: di 10 juli 2007
Heel de nacht geregend.
voormiddag: Regionaal museum in Melnik bezocht met o.a. historische kinderwagens.
Goed café met mooi terras aan het museum. Heel veel verschillende wijnen per fles of per glas te krijgen.

Dan het kostelec (knekelhuis) van de St Petrus en Pauluskerk in Melnik bezocht. Een lugubere bedoening vind ik, zeker nog geaccentueerd door de muziek die je daar te horen krijgt.

namiddag:
Wijnkelder van het Lobkowic-kasteel bezocht.
In het café-restaurant van het kasteel een rode Chateau Melnik gedronken, met uitzicht op de Vltava-Labe.

In Cinska restaurace "Zamecky dum" de specialiteit van het huis gegeten.

Dag 4: woe 11 juli
Overdag mooi weer, af en toe een buitje, 's avonds regen

10u: wandeltocht naar het kasteel van Kokorin. Spijtig genoeg enkel in het Tsjechisch gegidst. Steile tocht heen.

Dan rode wandeltocht naar Raj.
In restaurant "V Raji" kip met frietjes en sla en een pullitr genuttigd.
Rode tocht terug. Zo'n 12 km gestapt.

Wat boodschappen gedaan in de Lidll aan de rand van Melnik.

Dag 5: do 12 juli
Weer heel de nacht geregend !
In het toeristisch infobureau gevraagd waar er ergens mardt gehouden wordt in de buurt. Naar Stepanska Most gestuurd in Obristvi, geen markt gezien daar. In een typisch Boheems restaurantje gegeten "U Kralu". Typisch Boheems eten: gulash en knedlik met een pullitr. Eenvoudig, lekker, goedkoop.
Het museum van Smetana in Obristvi was spijtig genoeg enkel in het weekend geopend.
Toch nog een marktje gevonden in Neratovice. Doch enkel kledij van de Vietnamezen.
Bij een vriendelijke Oekraîener die met handen en voeten zijn levensverhaal vertelde een Fernet Citron + tonic gedronken.
 
Leuk verslag Nic! Er komt vast nog meer..... we wachten in spanning af. Het is altijd leerzaam om reisverhalen te lezen, je steekt er wat van op en als je zelf in de buurt komt kan je daar ook gaan kijken. Wij hebben hier al meerdere malen plezier van gehad. Dus kom maar op hoor, met het vervolg.....:D
 
Reisverslag Leo en Nicole - deel 3

Dag 6: vr 13 juli 2007
Wisselvallig weer

Leo is een echte stapper en heeft een wandeling van 20 km gemaakt in de buurt van Mseno.

Ikzelf lees heel graag en heb de hele dag gerust en gelezen. Ik heb echt genoten van de rust en de stilte op de camping midden in de natuur. Ik was de enige aanwezige. Zalig !!

Gaan eten in een eethuisje in de buurt "U Grubiana". GA DAAR NOOIT ETEN !! Vies, vuil, bah.. Ik laat bijna nooit mijn eten staan, maar dat was niet te doen ! Zelfs mijn pint heb ik niet uitgedronken: de bodem was bruin !

Dag 7: za 14 juli 2007
joepie: de zon !

Uitstap naar Ceska Lipa : mooie oude binnenstad / 4000 inw./ gemiddelde leeftijd = 36 jr !

Wat boodschappen gedaan in Delvita (bij ons Delhaize - duur !) en bij Od Andy (veel goedkoper). Daar onze kruidenvoorraad voor thuis opgedaan want dat scheelt een pak centen !

Dag 8: zon 15 juli 2007
7 zonnen !

Wandeling naar Mseno gemaakt. Daar gegeten en teruggekomen. Heet ! Bekaf !

Leo brengt 3 Slovaakse campinggasten naar het station. Bespaart hen een tochtje van zo'n 5 km bergop.

Vervolg komt een volgende keer - krijgen straks gasten voor een BBQ. Tot later !
Onderweg gegeten in "Hostinec na stare posta".

Wat boodschapp
 
Het hele verslag tot nu toe met heel veel plezier gelezen! Klinkt alsof jullie een leuke tijd hebben gehad, ondanks regen (hadden we in NL ook trouwens) en vies eten in U Grubiana - wat gelukkig écht een uitzondering is. Bedankt, en ik kijk uit naar het vervolg!
 

pepo

† In Memoriam
Leuk verhaal, Nic, zo heet je toch?

Vooral omdat ik al die plaatsen, die je noemt, acht allemaal, goed ken.
Als een klein drolletje, dat zijn voetjes keurig en constant op de voorvorksteuntjes van de fiets van mijn ouders moest houden, later als tramp jongen vaak in de kroeg tegenover Grobián (deze kroeg bestaat niet meer), nog later als wielrenner voor Spolana Neratovice heb ik daar, in de omgeving van Kokorin, veel getraind en anders meegemaakt, grappig om een leuk stukkie te noemen - Grobian -> Kanina, een stevige zig-zag stijging ook voor de geoefende weg-fietser. Als je er bent, daar boven, wordt je beloond met een leuke dorps kroeg.
Nu, 40 jaar later, fiets ik regelmatig de Kanina serpentines, ook Mseno ken ik goed. Hostinec Na stare poste is nog steeds een stadsrestaurant van vroeger. Ouderwets, eenvoudig, maar wel degelijk. Ook de obers zijn uit die tijd, zo voel ik dat, als ik om 12 uur aan de tafel ga zitten.
Grobian was altijd, al ang geleden, een leuke tent geweest. Laatste 5 jaar is dat echt niets meer. Vorig jaar heb ik daar even rongekeken, maar gelijk doorgefietst naar de eerste kroeg in Kanina, die moet je niet overslaan, als je die stijging overleeft.
Ben je wel op de Vrátenská hora geweest? Ook op de uitkijpost daar boven? Vratenská is de hoogste punt rondom Mšeno en Mělnik. Vanuit mijn achtertuin zie ik steeds dat schattig heuveltje.
 
Reisverslag Leo en Nicole /juli 2007/ deel 4

Zo, kan weer even verder doen - kan niet slapen met deze temperatuur. Na de BBQ, het optreden ( met rockband) van mijn schoonzoon en de rommelmarkt in Rumst ( een fobie van me), terug naar Tsjechië - was dat maar waar!
enfin we zijn gekomen bij :

DAG 9: ma 16 juli 2007

zon zon zon / 38 °

Uitstap met de wagen -> airco ! naar Stara Boleslav - zeer mooie kerk met 2 torens - klooster tegenover met van die nonnetjes die je bij ons niet zo veel meer ziet. Deze kerk was men aan het restaureren, ziet er mooi uit ! Maar wat onze aandacht nog het meeste trok waren jonge nestvalken die met hun eerste vliegprobeersels bezig waren. Hoe mooi om zien !

Pizza gegeten in Brandys nad Labem in restaurant Felicita. Uitstekende bediening - in het ENGELS ! Spijtig genoeg zagen we pas nadien dat er ook een vinotheek was.
En spijtig genoeg was het kasteel daar gesloten, ach ja, 't was maandag. Je raakt zo de tel kwijt tijdens de vakantie hé.
Ook het Open Air Folk Museum niet ver daarvandaan was gesloten.
Zag er klein uit, maar wel interessant om volgend jaar terug te gaan.


DAG 10 17 juli 2007

37°

In Melnik nog een flesje Muscat gedronken met een variatie chlebicky op het terras van het regionaal museum.

Omdat we gehoord hadden dat de buurt van Adrspach zo mooi was, hebben we kaarten gekocht van die omgeving - Broumovsko geloof ik.

Voor mij komt nu een van de hoogtepunten van de vakantie: het Lobkowiczkasteel van Nelahozeves. PRACHTIG !!! Wel aan de dure kant want je krijgt een volledige Engelstalige rondleiding, maar zeker de moeite waard. Vanuit dit kasteel kan je het geboortehuis van Dvorak zien staan. We hebben dan ook een CD van Dvorak , nl De Amerikaanse, waar ik nu naar aan het luisteren ben. Hou echter meer van zijn Slavische Dansen.
We hadden in dit kasteel echt wel veel geluk. Het was de eerste dag van de nieuwe rondleiding. Wij waren de 11de bezoekers van dit nieuwe deel en hadden een persoonlijke gids. Als dat niet boffen is !
Dit prachtige kasteel heeft dan ook nog een kasteelrestaurant om U tegen te zeggen. In onze short/T-shirt outfit hebben we het toch maar gewaagd daar iets te gaan eten bij een flesje Bohemia Sekt. Haute Cuisine en betaalbaar.
Wat een dag !!!


DAG 11 woe 11 juli
prsi, prsi

Maar dan zijn we naar Adrspach vertrokken, oei oei.
Zuidkant van Cesky Raj gepasseerd. Hierover hadden we gelezen dat het daar erg druk kan zijn, maar dat viel reuzemee. In Sobotka op het gezellige pleintje hebben we lekkere taart gegeten. We hebben de zeer ineteressante burch Kost gepasseerd, doch hebben toen belsoten om zowel Kost als Decin volgend jaar te gaan bekijken. We willen in die streek graag wat langer vertoeven. Ah ja, en onderweg naar Kost hebben we ook dat boommonument gezien van op Freddy's foto.
Dan naar Adrspach in het noorden van Broumovsko gereden. Met hele bussen tegelijk worden ze hier gelost om naar de kalksteenformaties te gaan kijken. Veel te druk voor ons!
We hadden al zovele prachtige kalkstenen gezien op onze wandelingen in Kokorin. Toch hebben we daar vlakbij de Poolse grens naar een rustige camping gezocht. Ik had er een op de kaart aangeduid gezien op het eind van een doodlopende weg. Ik dacht: Daar moeten we wezen. Maar !! Vuil, vies, om te voet terug naar huis te lopen! Ik geloof dat die cg Zodjov of Zojdov heette - kan ik wel terugvinden, doch doc ligt boven en Leo slaapt al.
De overige cgs in de buurt waren voor ons veel te druk.

Een groot pluspunt onderweg: in Hronov in hotel Na Myte gegeten. Zeer verzorgd, spotgoedkoop. De dienster had 8 maand in Engeland gewoond en zo konden we dus weer een praatje slaan zonder voortdurend handen en voeten te moeten gebruiken.

Dan zijn we wat zuidelijker in Nachod terechtgekomen op Cg Beloves, rustig, redelijk verzorgde toiletten, ingerichte keuken ter beschikking. Prijs: 165 Kc , gratis bijna.
En na deze drukke dag : tentje in !
Tot morgen !
 
Reisverslag Leo en Nicole - deel 5

DAG 12 do 19 juli

34°
Wandeling naar Nachod - vanop de camping ong 3km. Nachod is een gezellig, welvarend stadje, is steeds een knooppunt van handelswegen geweest en heeft daardoor goede pensions, hotels, restaurants, zegt de folder van het infokantoor.
Van restaurace U Slovana op het marktplein van Nachod kunnen we dat zeker beamen: mooie inrichting, binnentuintje, goede bediening, lekker eten, goede wijnkaart en dan nog rdelijk van prijs. Een aanrader.

Het kasteel van Nachod is zeer groot, het gedeelte dat we gezien hebben is mooi (met rondleiding in het Tsjechisch), men is nog bezig aan de restauratie. Er zijn veel binnenpleinen en er is een rondgang rond het kasteel met mooie vergezichten. Het kasteel ligt op een heuvel en het was een hele klimpartij om er te geraken. Maar het uitzicht heeft veel goed gemaakt. Er zitten ook twee beren in de tuin van het kasteel, dat staatseigendom is.


DAG 13 vr 20 juli

35°

Eerstnaar Jaromer gereden, een voormalig garnizoenstadje, niet echt iets bijzonders, vonden we. Op aanraden van een Nederlander op de camping hebben we fort Josefov bezocht. Daar zou je kazematten uit de tijd van Maria Theresia kunnen bezoeken. Doch een bezoek aan dit fort duurt duurde meer dan 1u20' en wat hebben we te zien gekregen ? Niets !!! We hebben de hele tijd in donkere gangen gestaan - kregen gelukkig wel allemaal een kaarsje in de hand geduwd - en hebben de hele tijd naar een uitleg in het Tsjechisch geluisterd, zonder ook maar iets te zien. Dat was een regelrechte tegenvaller ! Ik begrijp niet dat die man ons daarheen stuurde. Heb hem achteraf ook gevraagd of hijzelf dat fort bezocht had en hij had dat blijkbaar interessant gevonden. Tja, mensen verschillen hé.

Op onze planning stond ook een bezoek aan het kasteel van Kuks.
Op de parkeerplaats stond op een bord aangegeven dat we 30 Kc moesten betalen om te parkeren, doch in werkelijkheid moesten we er 50 betalen (voor de cizinec ?), maar ja.
Vanop de parking nog een wandelingetje naar het kasteel, doch ... daar was net een bus met bejaarden toegekomen en er stond een ellenlange file aan de kassa, zodat we echt geen zin hadden om ons daarbij aan te sluiten.Dan hebben we daar de wijnkelder bezocht en daar een glaasje gedronken. Het enige positieve daaraan was dat het er lekker koel was. Dit kasteel ziet er anders echt wel de moeite waard uit. Zal voor een volgende keer zijn.

Doorgereden naar Hradec Kralove, een gezellig universiteitsstadje met mooie geveltjes. We zijn daar echter een beetje verloren gelopen op zoek naar het infoburo, en dat in die hitte.
Gegeten in een Chinees restaurant in het oude stadscentrum.
Bekaf waren we.
 

Freddy2005

† In Memoriam
...Eerst naar Jaromer gereden, een voormalig garnizoenstadje, niet echt iets bijzonders, vonden we...
Op de parkeerplaats ...moesten we er 50 betalen (voor de cizinec ?)

Het treinmuseum was wellicht beter geweest in Jaromer.

DSC01482.JPG


En cizinec zijn "buitenlanders"!
 
cizinec

Weet ik Freddy, dat cizinec buitenlanders zijn, bedoel ik en dat wou ik ook net zeggen, dat je als buitenlander die de taal niet begrijpt soms wel eens wat meer moet betalen. Gelukkig is de tijd voorbij dat de menu's ééntalig waren en dat je totaal andere prijzen zag op de Engelstalige of Duitstalige menu's. De "jidelni listek" had andere tarieven.
Jaromer zal ik in de toekomst toch links laten liggen, denk ik, treinmuseum of niet, maar desalniettemin bedankt voor de reactie.
Nicole, een Vlaamse cizinec.
 
Reisverslag Leo en Nicole deel 6= laatste deel

Zo, hier ben ik weer, heb het vervolg een beetje uitgesteld omdat het wel een beetje meer werk is dan ik aanvankelijk dacht. Maar met een frisse pivo (een malé dan), lukt het wel weer.

Moet ook nog even iets rechtzetten. Ik heb geschreven dat je het geboortehuis van Dvorak kunt zien vanuit het kasteel van Nelahozeves, doch ik heb dit verward, het moest zijn vanuit het kasteel van Nachod. Bij deze gebeurd.

Ben het boekje "Een passie voor Praag" van Cees Zoon aan het lezen. Rudolf heeft het me opgestuurd. Nogmaals hartelijk dank !

En heb van Pepo mooie luchtfoto's van de streek van Melnik-Kokorin toegestuurd gekregen, zijn geboortestreek,waarvoor ook mijn hartelijke dank.
Vind dit een echt leuk en interessant forum !

En nu ben ik terechtgekomen bij
DAG 14 ZA 21 juli

31° draaglijker weer

Inkopen gedaan in Nachod - Kaufland en daarna het museum van Nachod bezocht (enkel in het Tsjechisch).
Gegeten in U Slovana.
Een rustige dag, misschien omdat het onze nationale feestdag was.:deuk: . Hechten wij heus niet zoveel belang aan hoor.

DAG 15 Zon 22juli

20° bewolkt

vertrokken uit Nachod - via Tabor (heb ik vroeger al eens bezocht - herinner me dat het de stek van Jan Zizka was en dat er een netwerk van onderaardse gangen is) -naar Sezimovo Usti. Daar hebben kennissen (Robert a Milena Segmullerovi ) uit Praag, die ik al een tijdje niet meer gezien heb, een chata. Spijtig genoeg kon ik hen telefonisch niet bereiken. Ik wist nog van een bezoek van een jaar of 12 geleden waar Milena's geboortehuis stond. Daar aangebeld en gevraagd - in mijn schamele 5-woorden Tsjechisch - of ze wisten waar de chata van Robert en Milena staat.
En die man begon me daar te ratelen in het Tsjechisch ! We raakten er echt niet wijs uit. Hij was zo vriendelijk ons voor te gaan, want "neni daleko", wat vrij vertaald zoveel betekent als "het is een klein half uurtje stappen". Een Tsjechische kilometer is in mijn ervaring veel langer dan een Belgische.:D
Tot mijn grote spijt was er niemand thuis.

Camping onder Strakonice nl. in Nemetice gezocht. Niet te doen ! vuiiiiiiil !
Verder de Sumava ingetrokken (prachtig !!) en een camping gevonden in Rohanov. Spijtig genoeg voor ons aan een meertje gelegen, waardoor het altijd wel drukker is dan op een camping zonder zwemgelegenheid. Een mooie camping hoor en zeer goedkoop ( 150 Kc)/nacht, maar niet wat wij zoeken. Dus slechts 1 nachtje gebleven.

DAG 16 MA 23 juli

20° bewolkt

En weer verder de Sumava in.
Plan was om naar Cg Antygl te trekken, doch beland in Cg ATC Vodnik in Vimperk.
Zeer rustig ! Iets voor ons dus ! 6tenten, 2 mobilhomes, 1 caravan en - gelukkig apart gelegen - drukke en dure chata's ( 680 Kc/nacht - in Nachod was dat slechts 290 Kc, maar deze in Vimperk waren wel groter).
Dit was de eerste camping in Tsjechië waar we een wasmachine konden gebruiken (20Kc/machine). Er was echter geen keuken, doch wel een restaurant. Dit ligt in een valleitje aan een meertje, echt idyllisch!
Wandeling gemaakt in Vimperk en in restaurant Lotte gegeten. Lekker en verzorgd !
's Avonds op de cg nog een pintje gedronken met een bramborak.

DAG 17 DI 24 juli

20°

Leo: wandeling in de omgeving - ong 20 km
Nicole: :lezen:

In het restaurantje op de camping gegeten. Kip met veeeeeeeeeel te veel roomsaus.

2 zalmforellen gekocht van een Nederlands gezin.
Die mensen hebben daar wel moeilijkheden mee gehad. Ze hadden gevraagd of ze daar mochten vissen en dat was geen enkel probleem had men hen gezegd. Doch nu moesten ze opeens gaan betalen. Er was ook nergens iets te lezen in de receptie of aan het meertje over vissen.
We hadden de vissen betaald, doch hebben "onze Nederlandse vrienden" nog een flesje Bohemia Sekt cadeau gedaan voor het doorstane leed.

DAG 18 WOE 25 juli

23°

Boodschappen gedaan in Lidl-Vimperk.
Prachatice bezocht = toeristisch stadje met wat duurdere prijzen dan we tot nu toe gewoon zijn.
's Avonds op de cg een vuurtje gemaakt en onze zalmforel in de hete assen laten garen in aluminiumfolie. Lekker !!

DAG 19 DO 26 juli

24°

Naar de bron van de Vltava in Kvilda geweest. Je moet de auto in het dorpje achterlaten en dan een aangename wandeling maken van 6.5km en dan zie je ... een plasje water ! Toch doet het je wat om de bron van die machtige Vltava te zien. En dan een wandeling terug van 6.5km. Op die afstand is het hoogteverschil slechts 100 m , wat het zeer aangenaam maakt om te wandelen.
Gegeten op de markt van Vimperk en terug naar de cg om te :lezen: .


DAG 20 VR 27 juli

26°

Voorraad Bohemia Sekt voor thuis gekocht.
En op aanraden van een forumlid (sorry, weet niet meer wie) naar de kapper geweest. Wassen en knippen: 120 Kc, bij ons betaal ik minstens 20 euro daarvoor en dat is dan ook echt de allergoedkoopste kapper in de buurt.


DAG 21 ZA 28 juli

9u30 in Vimperk: 28°
9u50 en 20 km verder: 18°

Klatovy bezocht - heb al verscheidene foto's op dit forum van Klatovy mogen bewonderen. Op aanraden van een NEDERLANDStalige parkeerwachter gegeten in restaurant Marco Polo. Zeer verzorgd eten en lekker! Maar waarom moeten ze in vele modern aandoende Tsjeschische restaurants de muziek steeds zo luid zetten ? Meer dan eens ondervonden . Om hoofdpijn van te krijgen !
We vonden Klatovy een mooi maar tamelijk druk stadje.

Verder richting autosnelweg, om een goede startpositie richting Belgique te hebben voor 's anderendaags.
Gepasserd in Horsovsky Tyn. Daar was het net folkloremarkt. Mooi! Ook het kasteel ziet er mooi uit - en erg groot ! Nog iets dat op ons lijstje staat voor volgend jaar.

Cg Sycherak tegen Borek. 159 Kc/nacht. Echt Tsjechische camping: 3 cafés op de camping op een afstand van 50m. En lawaai !!! Tot in de vroege uurtjes !! En wij die dachten daar een goede uitvalpositie te hebben naar de autosnelweg.


LAATSTE DAG : Terugreis.

Regen! Regen! Regen!

Onze route: Borek, Straz, Bor, Nurnberg, Wurzburg, Frankfurt, Koln, Aachen, Geleen, Antwerpen, St-Gillis.

Onderweg regelmatig harmonicafiles, hebben zelfs in een kettingbotsing gezeten. Gelukkig kon Leo tijdig stoppen, doch de wagen achter ons reed op ons in. Bij ons geen schade door onze trekhaak. We kwamen er met de schrik vanaf.

Terug thuis, uitkijkend naar een volgende Tsjechië-reis. Wachten tot juli 2008. Veel te lang ! Maar wel 6 weken dan ! Joepie !!!
En beter voorbereiden nu, met de hulp van jullie allemaal ! Bedankt !!
 

spookycat

† In Memoriam
Heel erg bedankt voor je mooi vakantie verhaal
Blij dat we mogen meelezen,en ja wij gaan er ook iedere keer naar de kapper,iedere keer ergens anders en nooit is het ons slecht bevallen altijd prima geknipt,en over de bohemian sekt,wel de demi sec he,man man wat is die lekker he
Blij dat het jullie zo goed bevallen is, op naar de volgende vakantie;)
 
Nicole, wat heerlijk om te lezen, en voor mij om herinneringen op te halen van onze vorige vakanties, maar ook die van dit jaar.
Wij hadden namelijk voor twee weken 'n huisje gehuurd in Kvilda en daarna hebben we nog een week 'n huisje gehad zo'n 25 kilometer van Klatovy vandaan.
 
Bovenaan