Registratienummer i.p.v. huisnummer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ons huis in aanbouw is gekeurd en is bestempeld als weekendhuis.
I.p.v. een huisnummer heeft het een "evidentnummer" gekregen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat houdt dit in?
Dank voor de informatie.
Ben
 
Ik weet niet wie jou dit evidencni cislo gegeven heeft (waarschijnlijk het kadaster) maar een huisnummer wordt officieel toegekend door de gemeente. Ga daar eens vragen, waarschijnlijk is dit nooit aangevraagd. Zij geven dit af en dan kan je dat weer laten registreren in het kadaster.
 
En dat is het nu juist. De gemeente heeft ons huisnummer 6 gegeven en de papieren voor ons, omdat we niet aanwezig waren, naar het kadaster opgestuurd.
Gisteren kreeg ik een mailtje van de burgemeester dat de papieren, goedgekeurd door het kadaster, terug zijn gekomen en dat het beoordeeld is als ""Weekendhaus" en dat we een "evidentnummer" gekregen hebben (ook zijnde nummer 6)
 

char

† In Memoriam
Ik kan het--zoals gewoonlijk--even niet volgen...

Staan er maar 5 andere huizen in die plaats?

Of wordt jullie huis gebouwd op een kavel, waar vroeger een huis stond met huisnummer 6?

Of zijn er nog 5 andere weekendhuizen in die plaats?

Of wordt jullie huis gebouwd aan een straat/weg, waar de huizen opeenvolgend genummerd zijn?

Het moet toch 1 van deze opties zijn, waarom jullie dit nummer krijgen... Of zijn er nog meer opties?

Char.
 
In CZ is men gewoon om door te nummeren, zeker in de kleine plaatsen. Dus niet zoals in NL even aan ene zijde en oneven aan andere zijde maar alles door elkaar, op volgorde van bouw .

Vrijgekomen nummers, bv door sloop van een huis, worden in de ene plaats opengelaten/ongebruikt gelaten en in de andere plaats worden deze opnieuw gebruikt.

Mijn huis bv staat op de plek waar vroeger nr 90 stond en dus heeft mijn huis ook 90 maar dit had ook 135 kunnen zijn (het eerstvolgende beschikbare nummer) dit ligt nogmaals per dorp anders en is vastgelegd door de dorpsraad.

Vandaar ook dat het kadaster deze huisnummers laat toekennen door de burgemeester.
 

char

† In Memoriam
Bedankt voor de informatie, Smiley!!!...Maar dat wist dus al... Ik bedoelde te vragen WAAROM dat huis nu nummer 6 krijgt/heeft...
Dat was eigenlijk een beetje domme vraag aan Ben 1, want hij weet zelf natuurlijk ook niet!..

Char.
 
Vroeger (tot vlak na WO2) stond er een boerderij met nummer 100. Deze is afgebroken en ons huis was vroeger een schuur welke bij deze boerderij behoorde. Ik heb geprobeerd om nummer 100 weer in ere hersteld te krijgen maar helaas. Nummer 6 behoorde toe aan een huis welke jaren geleden is afgebroken. Dit huis stond aan de andere kant van het dorp. Ik heb medelijden met "tante post".
Ik denk dat ik gewoon een nummerbordje aan de buitenkant op ga hangen met nummer 6 er op. Moet toch kunnen?
 

Vodnik

† In Memoriam
Zoals Paula al aangaf, een evidence Cislo hoort bij een chata (weekendhuis NIET voor permanente bewoning). Daar hoort geen postadres bij, dus kan de gemeente ook geen CO toekennen.

Voor "normale" huizen (voor permanente bewoning geschikt) gelden 2 soorten nummers: het CP Cislo popisne en CO Cislo orientatsni.
Het eerstgenoemde nummer (meestal op een rood bordje) wordt uitgegeven door het kadaster en wordt uitgegeven in volgorde van bouwaanvraag/toekenning.
Het tweede nummer is een oriëntatienummer (meestal op een blauw bordje), straatnummer. Dit wordt door de gemeente uitgegeven waarbij wel een regel in acht genomen wordt: nummeren vanuit het centrum en beginnen met 1 links (net als in NL).

In kleine plaatsen waar maar een paar straten zijn, wordt het oriëntatienummer niet uitgegeven en wordt uitsluitend CP gebruikt. Als je in zo'n plaats niet bekend bent, heb je een probleem bij het vinden van een huis. Trouwens niet alleen in kleine plaatsen! Ook in Praag zijn er nog steeds velen die als adres het CP opgeven en daar zit geen locatie-logica in.

VRAAG: waarom is je huis als weekendhuis bestempeld? Geen verwarming?
 
VRAAG: waarom is je huis als weekendhuis bestempeld? Geen verwarming?

Geen idee. Alles is aanwezig. In overleg met de aannemer zijn de papieren ingevuld en afgegeven bij de gemeente Frydlant. Hier is alles gecontroleerd, stempels en handtekeningen geplaatst, en de papieren zijn doorgestuurd naar het gemeentehuis in Visnova. Hier hebben we nummer 6 gekregen en zij hebben de papieren doorgestuurd naar het kadaster in Liberec.

Over 4 weken zijn we weer in Andelka dus dan zal ik bij de burgemeester eens navraag doen over het hoe en wat en wat de gevolgen zijn. Weekendhuis versus huis.
 

char

† In Memoriam
Ik ben ook maar een leek hoor!!

Maar heb je een SRO?... En zo, ja... wat is dan de zakelijke omschrijving van de bedrijvigheid van deze SRO?...Zo, nee... dan weet ik het ook niet meer...

Char.

________________________________________
Char. ...weet het wel vaker niet meer...
 

Fredsr

Ex Lid
evidencni cislo

Als je kijkt in de steden, vooral flatgebouwen dan kan je dat goed zien. Het pand is aangeduid met een blauw bordje met een nummer, dat is het evidencni cislo van het kadaster, dan een rood genummerd bordje, dat is het gemeentenummer (straatnummer) en dan binnen in de flat bij de postboxen zie je weer nummers en dat zijn de woning nummers. En dat staat allemaal weer geregistreerd bij het Financni Uhrad, Onroerend Goed.
 

Vodnik

† In Memoriam
Kan, ik heb ook wel eens groen gezien.
Maar let op. dit is geen evidence nummer, maar Cislo Popisne! Op allerlij documenten die iedereen weleens moet invullen wordt het ook vaak gevraagd: čp en čo.

Als je in het kadaster kijkt zie je ook dat evidence nummer (EZ) voor ander doelen gebruikt wordt (land bijvoorbeeld).

En wat flatnummers (bij postboxen) Deden ze dat maar overal! In Praag, zelfs in nieuwgebouwde flats, niet! Met het gevolg dat ik al een keer alle post voor het hele gebouw in m'n postbox vond, zo van: zoek jij het maar uit!
 
Leuk om zo eens wat te lezen over huisnummering. Ik heb me wel vaker afgevraagd waarom er soms meerdere nummers op een huis hingen, en waarom de nummers niet oplopen. Nu weet ik het dus! Dekuju!!
 
Bovenaan