Prity cv houtkachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als je de buizen naar de schoorsteen bedoelt, die zijn in de regel wel bij de plaatselijke ijzerwarenwinkel te betrekken.

Maar als je het helemaal mooi wilt hebben moet je naar een zinkslager gaan. Die maken extra mooie. Handgemaakte opzetkapjes voor de (buiten) schoorsteen maken ze ook, met artisane versierinkjes.
 

Vodnik

† In Memoriam
als ik het goed begrijp heb je een houtkachel met warmtewisselaar gekocht. Houd er wel rekening mee dat je in de waterwisselaarleiding een pomp én een overdrukvat opneemt. Een noodstroomvoorziening is overigens volgens de installatie richtlijnen ook verplicht. Als je dit alles niet doet, loop je kans dat de kachel een stoommachine wordt !

Weet hééél goed wat je doet met een warmtewisselaar!!! (een kachel met warmtewisselaar mag niet branden als er geen water door de wisselaar stroomt, wel water maar geen stroming betekend stoomvorming en bij géén water zullen er gaten in de pijpen branden)

Op de site van Haas Sohn Rukov staat een aardig aansluitschema
 
Ik heb al jaren een houtkachel met warmtewisselaar en dat werkt perfect

Warm water heeft een natuurlijke stroming, bij mij zit er een pomp tussen die inschakelt als het ingestelde water de warmte heeft bereikt
 

Vodnik

† In Memoriam
de veiligheid zit 'm niet in de ingestelde watertemperatuur maar in de circulatie die aanwezig moet zijn (vandaar de eis voor een noodstroomvoorziening zodat de pomp ook kan werken bij stroom uitval.
Ik heb op mijn kachel zo'n noodstroomvoorziening en die is tot nu toe twee keer nodig geweest, voor een korte en een langere stroomuitval.
De circulatiepomp altijd laten draaien kan, maar dan zal de schoorsteen trek afnemen (te lage rook temperatuur)
 
Bovenaan