prijzen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wat zijn de gem. prijzen in tsjechie.
wat kost:
een biertje in het cafe
pakje sigaretten
sterke drank
brood
liter benzine
wie kan mij dit vertellen??
 
biertje: tussen de 15 en 20 kronen, grote steden wat meer.
pakje Marlboro: 53 kronen
1 vodka in restaurant of zo denk 35 kronen (ligt aan t merk)
fles vodka ja, verschillend, denk 200 a 300 kronen.
Brood, geen idee, niet veel
liter benzine, euro 95 ergens tussen de 25 en 30 kronen, ligt er weer aan waar je bent en welke pomp.

Dit is het ongeveer.
Maar ja, je hebt van alles duurdere en goedkopere merken he.

Delen door iets van 30 a 31 en je hebt het in euro's.

Houdt er rekening mee dat alles vanaf januari altijd duurder wordt, dit keer zeker met de btw stijging.

Greetz
 
Brood plm 18 Kč
Rohlík plm 2 Kč
1 liter melk plm 16 Kč
....

en inderdaad, afhankelijk of je het in een kleine winkel of een luxe supermarkt koopt... dit is dus slechts een globale indicatie.
 
Als je goed zoekt heb je in een gehucht al gauw een (lekker) half litertje bier te pakken voor 6 Kč!

Ka$$a~!
grin.gif
 
Uhm, 6 kronen is wel heel weinig hoor.
Ik had het wel over een getapt half litertje he
wink.gif


Bij ons in Rymarov kosten de rohliky 1,10 Kc,
dat weet ik toevallig wel, omdat we ons afvroegen wat de prijs zou zijn vanaf vandaag, aangezien het nu dus 1,00 of 1,50 moet kosten, maar een prijssting van 40% lijkt me niet echt kunnen, maar omlaag zal het ook niet gaan, misschien moet je ze dan per 5 gaan kopen ofzo hahahaha.
Ik zal morg eens kijken wat ze nu kosten voor de gein
smile.gif
 
Als je ergens in een restaurantje gaat eten in een regionaal stadje, ben je tegenwoordig wel het dubbele kwijt van 5 jaar terug. Toen was een hoofdgerecht alleen boven de 100 Kc als het iets als Chateaubriand betrof, maar nu is diezelfde hap meer dan het dubbele. Biertjes stijgen niet zo hard in prijs. Inderdaad is twaalf a dertien kronen een redelijk gemiddelde. Verhoudingsgewijs is echter die prijs wel gestegen, omdat de kroon harder is geworden t.o.v. de euro. Het valt me wel op dat de brandstofprijzen absoluut gezien niet zover onder de Nederlandse prijs zit, maar de Tsjech met een ietwat lager inkomen moet daar dan verhoudings gewijs wel heel veel voor neertellen.
Als ik weer eens mijn schoonouders in Tsjechie bezoek, dan doe ik de boodschappen daar ook niet meer zozeer voor de "goedkoopte", maar meer voor de variatie en typisch Tsjechische dingen (stom: ik wil alleen maar de ostry ketchup uit de platsic knijpflessen)doei, Bart
 
Ik had het ook over een getapt biertje
grin.gif
Was ergens bij Tyn nad Becvou.

Prijzen zijn inderdaad flink gestegen laatste paar jaar. Vooral in Praag natuurlijk.
 
6 kronen?????? Radost weet je zeker dat je toen
nog helemaal helder in je koppie was?!! Lijkt
mij namelijk heel sterk. Was jaren geleden al niet zo goedkoop, zelfs niet in kleinere dorpjes voor zover
ik weet!
grin.gif
 
Het was oktober 2002 in een klein gehucht en het was 100% zeker 6 Korun. Zoiets vergeet je niet.
 
Bovenaan