Prijzen levensonderhoud in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hoii
Wij gaan met scouting op vakantie in Tsjechie, Daarvoor moet ik een begroting maken. Maar ik hebben totaal geen idee wat alles daar zal kosten...
dus kan iemand de gemiddelde prijzen van de volgende producten geven?

Supermarkt:

Brood
Vruchtensap
Bier
Eieren
Kaas
Smeerbeleg
Koffie

Overig:

Benzine
Kleren
Goeie Sigaren

En is het ook waar dat in een restaurant soms wel even goedkoop kan zijn als het eten zelf voorbereiden???.. Ofterwijl wat kost uit eten ongeveer?

Alvast bedankt

Je bent de Man/Vrouw als je dit allemaal voor mij kan beantwoorden :D
 

pepo

† In Memoriam
Supermarkt:

Brood: 10 - 20 Kc
Vruchtensap: 20 Kc
Bier: 10 Kc (fles 0.5 l 4%)
Eieren: 20 Kc (10 stuks)
Kaas: geodkoper dan in NL (Czech made)
Smeerbeleg: ? (1 ons goede ham 15 Kc)
Koffie: neem mee uit NL

Overig:

Benzine: natural 95 30 Kc
Kleren: ja, ja, ja,
Goeie Sigaren: neem je Balmoral uit NL

En is het ook waar dat in een restaurant soms wel even goedkoop kan zijn als het eten zelf voorbereiden???.. Ofterwijl wat kost uit eten ongeveer?

Ik eet af en toe in een eethoekje bij een slager, buik vol.
Tussen de haakjes prijs in een gewone restaurant, niet in Praag Centrum.

soep: 10 -15 Kc (25)
hoofdgerecht, b.v. goulasch: 35 Kc (70)

Voor 1 Eurie krijg je nu plm 28 Kc
 
Oke hier vast wat prijzen van de boodschappen:

groot brood 13 kc
verse broodjes 3kc
vruchtensap 16 kc
bier halve ltr 10 kc
eieren 30 st 59 kc
rookkaas ons 13 kc
verse ham 14 kc
koffie 250 gr 45 kc

Dit zijn ongeveer prijzen he?
Sommige dingen kunnen zelfs goedkoper zijn,ligt er ook aan waar je je boodschappen haalt.
Voor 100 kc heb je een goed hoofdgerecht in een restaurant.
Soeppie voor zo'n 15 a 20 kc.
Kleding is niet echt heel goedkoop maar bij de vele Vietnamezen kun je leuke koopjes ontdekken.
Reken ze alvast;)
 
zou de kaas ook gewoon uit holland meenemen,wij zijn er nog steeds niet achter waar ze het van maken maar de mening is dat het nooit van de koe kan zijn!
 
Genoemde prijzen kloppen.
Maar ik geloof dat ik mijn beeld van scouting moet bijstellen, als de factoren Bier en Goede sigaren een belangrijke post op de begroting vormen.
 
Wij hebben ons vorig jaar "te pletter" gerekend in de supermarkten in CZ. Wij dachten dat we niet meer konden tellen; het uiteten is voor NL begrippen erg goedkoop, maar de prijzen in de supermarkten zijn bijna gelijk met NL. Ik heb het nu wel over de grote supermarkten misschien zijn de kleinere "dorps-winkeltjes" goedkoper. Wij vragen ons inderdaad af "hoe kan het dat zelf koken bijna hetzelfde kost als uit-eten??". Komt ons trouwens best goed uit, wij zijn dol op uiteten!!!! Groetjes Ed en IL
 
Voor "Uit-eten" loont het voor een groep vaak om met een plaatselijke restauranthouder vooraf vaste afspraken te maken voor een periode van b.v. een week. Je krijgt dan vaak een gevarieerd standaard menu tegen een ongeloofelijk lage prijs.
De restauranthouder kan dat doen doordat hij "veel" tegelijk kan inkopen en weinig werk heeft, doordat alles "hetzelfde" is.
Dit soort afspraken loont en is voor beide partijen een "win-win" situatie.
 

pepo

† In Memoriam
Bartiku schreef:
ik geloof dat ik mijn beeld van scounting moet bijstellen, als de factoren Bier en Goede sigaren een belangrijke post op de begroting vormen.
In dit geval zullen deze posten ongetwijfeld bedoeld zijn voor de verantwoordelijken; daarom heb ik ook de prijs van desitka bier (lighter and safer) genoemd en geen woord gerept over andere mogelijkheden.
 
ed en il schreef:
..... de prijzen in de supermarkten zijn bijna gelijk met NL.
Nou, dan heb je echt de verkeerde supermarkten bezocht, hoor...
De levensmiddelen in Tsjechië (en dan bedoel ik met name het basispakket, de eerste levensbehoeften dus, niet al die Westerse luxetroep) zijn aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
 
Ben ik met je eens Punk, volgens ons betaal je voor de gewone levensmiddelen iets meer dan de helft van wat je in Nederland voor hetzelfde betaalt.
 
PuNkEnStEiN schreef:
Nou, dan heb je echt de verkeerde supermarkten bezocht, hoor...
De levensmiddelen in Tsjechië (en dan bedoel ik met name het basispakket, de eerste levensbehoeften dus, niet al die Westerse luxetroep) zijn aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
Wij zijn inderdaad in een grote supermarkt in de stad geweest, naam weet ik niet meer. Er was in de buurt ook een kleine "buurt-winkel", daar lagen div. art. achter de toonbank en tja......de mevr. van dat winkeltje verstond alleen Tsjechisch (dat heb je weleens in CZ):oeps:

Ik moet ook eerlijk toegeven dat we veel "luxe troep" gekocht hebben, we waren tenslotte op vakantie:cheers:

Freddy2005 schreef:
Lees deze folder eens door van deze week bij Delvita: http://www.delvita.cz/getimg.php?id=1624 en weet dan eens te vertellen hoe de prijzen liggen!
Das inderdaad niet duur
 
die folder ziet er echt geweldig uit,maar als ik boodschappen doe zie ik nooit van dat smakelijke vlees liggen in de vitrine.
het zijn alleen maar van die grote worsten,of grote stukken vlees.
Gerben ging op een dag boodschappen doen,en er lag inderdaad maar een groot stuk karbonade,misschien 70 cm lang(brrr)vraagt aan de mevrouw vriendelijk of ze het in stukken kan snijden,(ja we hebben ons naderhand kapot gelachen)en natuurlijk kon dat.
na even wachten komt de beste vrouw met een grote bijl en vraag in hoeveel stukken meneer het wilde hebben,nou 7 stukken en daar ging ze.
geweldig ons dochter die vegatarische is stond er bijna bij te janken.
mijn drie mannen zijn gek op deze kost,maar van mij hoeft het niet zo.
en een gewone slager ben ik nog niet voorbij gekomen in tsjechie,wel waren wij in semily in de supermarkt,en daar was het vlees erg goed ook netjes verpakt,maar geef mijn mannen maar het plate land daar kunnen ze het vlees zo dik krijgen als ze zelf willen,en sudderen maar.
wat betrefd de kosten van het boodschappen doen.
wat ik daar in een maand uitgeef geef ik hier in een week uit dus tel uit je winst.
veel plezier en groetjes
 
Maar wij moeten geen lighter of safer bier hoor :P
Bijna de hele groep waarmee ik ga, drinkt bier en de leeftijden liggen van 15 tot 18 jaar.

Mja veel mensen hebben een verkeerd/ander beeld van scouting :)
 
ed en il schreef:
Wij zijn inderdaad in een grote supermarkt in de stad geweest, naam weet ik niet meer. Er was in de buurt ook een kleine "buurt-winkel", daar lagen div. art. achter de toonbank en tja......de mevr. van dat winkeltje verstond alleen Tsjechisch (dat heb je weleens in CZ):oeps:

Ik moet ook eerlijk toegeven dat we veel "luxe troep" gekocht hebben, we waren tenslotte op vakantie:cheers:

Das inderdaad niet duur

wij zijn ook diverse malen in Hypernova's, Albert's en Kaufland's geweest, en daar is alles behoorlijk goedkoper dan in Nederland. Met heel grote keuze. Buurtwinkeltjes hebben natuurlijk minder keus, maar daar vind ik het wel leuker boodschappen doen (vandaar mijn pogingen om via de cursus hier en de LOI-cursus wat dingen te gaan zeggen/verstaan in het Tsjechisch), en aanwijzen heeft ook wel wat, soms krijg je wat anders dan je wil, maar daar zitten ook aardige verrassingen bij.
En "luxe troep", oftwel dingen die je een extra vakantiegevoel geven kopen wij uiteraard ook, het blijft inderdaad tenslotte vakantie!:)

Maar ik blijf me wel verbazen voor de prijzen in restaurants, soms goedkoper dan dat je zelf de losse onderdelen haalt. En dan hoef je niet eens zelf af te wassen.:fluit:

groetjes,
Tonia

ps, wat een smakelijke folder trouwens! ik zie op de website van Delvita (Delhaize zo te zien), dat er ook 1 in Nachod is, in de vakantie gaan we daar maar eens kijken.
 
Bovenaan