Prijspolitiek CSA

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteren kocht ik online een vliegretourtje op www.csa.cz om in juli vanaf Praag naar Amsterdam te vliegen en weer terug, let wel mijn vertrekplaats is dus Praag in eerste instantie. Omdat ik erg kieskeurig ben met vertrektijden, besloot ik maar CSA de voorkeur te geven boven Smartwings vanwege het grotere aantal vluchten per dag. Desalnietemin was ik aangenaam verrast met de prijs van 4.583 CZK (omgerekend dus zo'n 150 euro) inclusief luchthavenbelastingen.

Voor de lol probeerde ik voor dezelfde periode ook eens een ticket te reserveren voor een retour vanaf Amsterdam naar Praag, met Amsterdam dus als eerste vertrekplaats. Expres had ik vluchten uitgekozen rond dezelfde tijd op de dag en allemaal vluchten die door de CSA zullen worden gevlogen......maar nu was de prijs 272 euro. Een leuk verschil dus terwijl je dezelfde route vliegt (alleen in omgekeerde volgorde), betaal je dus bijna het dubbele.

En nu zullen er wel allemaal argumenten ten gelde kunnen worden gemaakt, die dit zouden rechtvaardigen zoals misschien een sterkere component van luchthavenbelasting gebaseerd op je thuishaven. Of misschien dat het logisch zou zijn dat vertrek vanuit Praag een gesubsidieerde prijs zou moeten krijgen. Maar ik vind dat waanzin-argumenten. Ik ben blij met m'n retourtje voor 150 euro, maar blijf de prijspolitiek uiterst twijfelachtig vinden. Ik ben benieuwd of er ooit door CSA een zinnige verklaring kan worden gegeven voor dit prijsverschil.
 
D

Deleted member 495

Guest
Kunnen ze niet. Ik heb ze ooit eens betrapt om een koersomrekenfout. Ik wilde vanuit Bratislava naar Amsterdam. Als ik de tickets op de luchthaven Bratislava zou afhalen, moest ik 5000 Kc minder betalen, alsdat ik ze in CZ zou bestellen. Gewoon een omrekenfout. Ik heb gebeld en het antwoord was: Als de computer dat aangeft, dan is het ook zo.
Toen toch maar gekozen om vanuit Ostrava te vliegen met overstap Praag. Mooi, 2 uur in KLM toestel vast gezeten, wegens motorstoring. Mochten niet uitstappen. Op de terugweg kon niemand me vertellen hoe het met mijn koffer zou gaan. Advies van CSA, gaat u maar bij de band staan en kijkt u maar of ze daar verschijnen. Mooi niet dus, ze waren rechtstreeks naar het overstap toestel gegaan. Door deze aktie was ik te laat aan de intake balie (gesloten), bus naar vliegtuig was net weg. Haasje, repje werd toen wel een autobus ergens vandaan geplukt en haalde ik ternauwernood het andere vliegtuig. Da's wel service, maar wel naar aanleiding van hun eigen fout. Slechte ervaringen dus !!
 
KLM, de partner van CSA adverteert met retourticket Praha–Amsterdam voor 2.990 Kc (excl. Belastingen). Totaal zou je op 4707 Kc moeten uitkomen, dat is ook plm 150 euro. Ook hier geldt, hoe verder weg, hoe goedkoper het wordt.

http://www.klm.com/cz_cz/ (verschrikkelijk traag)
 
Als het gaat om lagere prijzen voor retourtjes vanuit Tsjechie. Ook bij studentagency, het retourtje Londen/Belgie aan 950Kc (!) alleen geldig bij vertrek vanuit Tsjechie.
 
Bovenaan