Prijspeil in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

O ja, ik schreef het ook elders , het verhaal van het goedkope Tsjechie is stilaan een fabeltje.
Het O.G ligt op het prijspeil van Bayen en Nieder-Oostenrijk en de prijzen voor levensonderhoud zijn echt op ons niveau.

Neem je zakrekenmachine< met de koers van vandaag> en vergelijk www.lidl.cz,www.lidl.nl en www.lidl.be. Je zult zien dat een aantal basisproducten zelfs duurder zijn in Tsjechie.

Voor een onderhoud aan mijn Skoda in Tsjechie betaalde ik een uurloon van 750 kronen< 30 euro> ook niet meer echt goedkoop.
Overnachten doe je in pensions in de BRD en Oostenrijk ook al aan bijna dezelfde prijs dan in de CZ.
Tot de slot de horeca, met name het drinken blijft alsnog wel fors goedkoper dan hier.
 
Zijn er meer die van deze mening zijn?
of kunnen we deze zomer wel goedkoop naar tsjechie?? (voor de eerste keer)

Groetjes Gerard
 
Gerard, voor een relatief goedkope vakantie is Tsjechië nog altijd ideaal, hogere koers of niet. Maar als je dingen wilt kopen of nuttigen, geldt hetzelfde als in elk ander (ook Neder)land: mijd de toeristische plekken.
:oeps:

Jacques schreef:
het verhaal van het goedkope Tsjechie is stilaan een fabeltje.
Dit is dus echt pertinente onzin.
 
Pertinente onzin????? Mag je zo noemen maar kom dan wel met iets.
Maar probeer a.u.b argumenten en feiten op te noemen.
Bekijk de prijs van levensonderhoud en vergelijk zie de door mij genoemde sites als voorbeeld, en je mag dat ook doen met de pijs van energie < stroom,gas,water etc>
Dienstverlening is soms nog goedkoper maar ook niet altijd. Zie mijn opmerking van de garage.
Overnachten in een eenvoudig pension is op vele plaatsen< ik beweer niet altijd en overal> op het prijsniveau aan het komen , zeker van Bayern etc etc.
De horeca is inderdaad WEL fors goedkoper en dat is voor een fijne en niet dure vakantie alsnog waar.
 
oke bedankt Punkenstein. Het is niet zo dat we zo zuinig zijn (zeker tijdens vakantie niet) maar we komen met 8 personen (waarvan 4 kinderen) naar tsjechie en als het dan net zo duur (of soms wel duurder) dan zouden we net zo goed in nederland blijven. Wat dus niet de bedoeling is want door alles wat we hier al lezen zijn we langsamerhand echt Tsjechie gek aan het worden en hopen ook op een mooie vakantie (en gezelig)


Groetjes Gerard
 
Pertinente onzin????? Mag je zo noemen maar kom dan wel met iets.
OK. In Tsjechië gaan wij zowel vaak uit eten als dat we boodschappen doen.
Dat de horeca (véél) goedkoper is, geef je zelf al aan.
Kijk in de supermarkten alleen al naar bier en andere alcoholische dranken, brood, vlees(waren), Tsjechische producten, noem maar op: allemaal aanzienlijk goedkoper.
Musea, concerten en andere culturele evenementen: veel goedkoper.
Openbaar vervoer: lachwekkend goedkoop.
Dierentuinen en andere attracties: idem.

Enzovoort, enzovoort.

Electronica (hifi, tv's, computers, huishoudelijke apparatuur en mobieltjes) zijn over het algemeen niet goedkoper, cd's en dvd's ook niet en dat geldt (uiteraard) ook voor Westerse producten.

Maar aangezien ik dingen uit de eerste categorie wel en uit de laatste categorie niet dagelijks hoef aan te schaffen, is Tsjechië per saldo echt nog altijd aanzienlijk goedkoper dan Nederland.
 
Kijk, deze discussie gaat over de waardevermeerdering van de kroon t.o.v de euro en het effect van een een munt die op goed twee jaar zo versterkt w, werkt evenant door naar de levensduurte voor niet-Tsjechen.
Ik verzoek je nogmaals te doen wat ik eerder tipte vergelijk lidl.cz en lidl.nl < vergelijk de prijzen objectief>, mag je ook bij Makro.cz doen en makro.nl < gebruik wel een goed zakrekenmachine> en dan zijn je opmerkingen echt voor een stuk onwaar.
Ik geef wel toe dat brood "relatief" goedkoop blijft maar vergelijk je dan ook echt een brood van 800 gram ????.
Vlees is echt voorbij, met een koers van 25 kc per euro
Bier, ik weet niet waar jij je bier koopt maar ik betaal in de BRD bijvoorbeeld, echt niets meer voor 20 halve liters hoor.
Sterke drank, 139 kronen voor 0,5 liter vodka dat is bijna 6 euro.
Sigaretten zijn er wel goedkoper maar toch ook al 3,25 euro.
Een film in de kino 85 kronen, dat is 3,20 euro is dat zo goedkoop? etc

Blijf tot nader orde tot mijn opmerking, horeca ja, de rest met de huidige koers een beetje goedkoper en in veel gevallen geen verschil meer.
 
Voor een vakantieganger is Tsjechie nog steeds een goedkoop land, als je in Tsjechie woont wordt het steeds duurder, met name de vaste lasten!
 
Beste Jacques, jij vergelijkt sommige prijzen met die in Duitsland. Maar wat heb ik met de prijzen in Duitsland te maken? Ik woon in de Nederlandse Randstad, West-Nederland dus... Dan kan ik de prijzen net zo goed vergelijken met bijv. Mogadishu en ja, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat Tsjechië niet goedkoper is. :stout:
Maar ik ga dus uit van de prijzen in Nederland. En geloof me, Jacques: dan is Tsjechië echt aanmerkelijk goedkoper, al zal ik de laatste zijn om te ontkennen dat de koersstijging van de Kroon natuurlijk z'n uitwerking heeft op het prijspeil aldaar.

paula schreef:
Voor een vakantieganger is Tsjechie nog steeds een goedkoop land, als je in Tsjechie woont wordt het steeds duurder, met name de vaste lasten!
Dat de vaste lasten in Tsjechië alsmaar stijgen en dat allerlei zaken duurder worden, zal ik niet ontkennen, Paula. Maar dat gebeurt in Nederland ook en Tsjechië blijft nog altijd een stuk goedkoper dan Nederland.
 
Laat ik maar ophouden, ik zou het bier ook hier kunnen kopen maar dan heb ik geen Tsjechisch of Duits bier. Je opmerking van Mogadishu is flauw.
Doe die objectieve vergelijking van de Lidl maar eens met je zakrekenmachine. Ik sluit voor mezelf deze discussie af
Mijn argumenten zijn duidelijk en objectief en geloven is een kwestie van religie en niet van een economische realiteit.
 
Ik schop niet graag tegen schenen, maar zoals ik al een keer eerder op het forum meldde: wij waren vorig jaar in het najaar minder geld kwijt in Frankrijk dan in het voorjaar in Tsjechië.
Daar kan ik in ieder geval niet om heen.
 
Jacques schreef:
Doe die objectieve vergelijking van de Lidl maar eens met je zakrekenmachine.
Ik denk niet dat de Lidl de juiste winkel is om prijzen te vergelijken, ten eerste is het een Duitse zaak en heeft eigenlijk weinig Tsjechische produkten.
Zoals ook in andere supermarkten is alle import duur en dus is de Lidl niet bepaald de goedkoopste supermarkt in Tsjechie!
 
Feit is dat Tsjechie met de huidige inflatie en koers stijging in 1 jaar tijd 25% duurder is geworden. Voor een vakantieganger nog te overzien, maar als investeerder is dat vrijwel fataal. Hete zal me een worst zijn of een biertje me 0.75 eurocent kost of 1,00 euro. Maar dit verschil op 10.000 euro is al lastiger.

Maargoed, ik ga wel met onze Belgische vriend mee, als ik in een plaatselijke OBI(soort gamma) kom dan zie ik dat bijna alles duurder is dan in Nederland. En dat is best vreemd voor een land waar de levensstandaard nog altijd iets lager ligt dan in NL of BE.

Succes allemaal met de kroontjes, ik ga volgende week een paar biertjes wegtikken :cheers: , en ik zie wel wat het me gaat kosten. Ik ben meer bang voor mijn aannemer!
 
Op een ander forum stond nadrukkelijk dat de Lidl in Slowakije de allergoedkoopste supermarkt is voor vergelijkbare Westers producten.

Waarom zou dat in Tsjechie zoveel anders zijn?
De Jednota en de dorpwinkel verkopen vaak ook " producten" die hier geen markt meer zouden vinden < Vb Klobasa met 90-procent vet >
In de grensregio gaan meer en meer Tsjechen hun aankopen doen in Duitsland, die mensen zijn toch niet gek?
ik heb eerder aangegeven deze discussie te willen sluiten, ik heb geen behoefte om in herhaling te vallen.
Tsjechie is een meer dan prachtig land ,en om meer dan duizend redenen een superfijn vakantieland, maar beweren dat het nog goedkoop is mij te "goedkoop"
 
Ik weet niet veel van Tsjechie natuurlijk en we zijn nog aan het rondkijken waar we heen gaan in Tsjechie, maar als mensen zoals wij hard moeten sparen (voor hun vakantie) en voor het eerst echt als gezin naar het buitenland willen gaan, deze berichten van jou lezen, (Jacques), kunnen ze wel ERG gaan twijfelen (ik vind ze nog al negatief).
Wij gaan zowiezo naar Tsjechie, maar nogmaals ik kan begrijpen dat mensen kunnen gaan twijfelen.


Groetjes Gerard en Erna
 
Je opmerking van Mogadishu is flauw.
En die van jou over Duitsland niet? Ik doe nooit boodschappen in Duitsland, dus waarom zou ik de Tsjechische prijzen daarmee moeten vergelijken i.p.v. wat ik dagelijks in Nederland betaal?

Ik wilde met Mogadishu alleen maar aangeven dat Tsjechië misschien niet het goedkoopste plekje ter wereld is, maar wèl goedkoper dan Nederland.

Mijn argumenten zijn duidelijk en objectief en geloven is een kwestie van religie en niet van een economische realiteit.
Mijn economische realiteit bestaat uit wat ik in mijn portemonnee overheb na een bezoek aan Tsjechië. Dat is geen kwestie van geloven, maar van rekenen. Veel objectiever kan het niet.
 
Ik weet niet veel van Tsjechie natuurlijk en we zijn nog aan het rondkijken waar we heen gaan in Tsjechie, maar als mensen zoals wij hard moeten sparen (voor hun vakantie) en voor het eerst echt als gezin naar het buitenland willen gaan, deze berichten van jou lezen, (Jacques), kunnen ze wel ERG gaan twijfelen (ik vind ze nog al negatief).
Wij gaan zowiezo naar Tsjechie, maar nogmaals ik kan begrijpen dat mensen kunnen gaan twijfelen.
Het is geenzins mijn intentie geweest om Tsjechie een negatief imago te bezorgen.
Ik herhaal dat het een bijzonder, schitterend en zeer uniek land is, wat een doodzonde zou zijn als je dat in je leven zou missen, als vakantieland.
Ik val ook in herhaling met het keiharde gegeven dat horeca in het algemeen, en drank in het bijzonder er in restaurants en op terrasjes alsnog goedkoop zijn, zelfs met de huidige hogere koers. Dat is voor een toerist toch wel fijn.

Blijf echt wel op het gegeven hameren,dat door de snelle waarde-vermeedering van de kroon, alle andere dingen stilaan vergelijkbaar duur aan het worden zijn met hier en dat al helemaal is met de Duitse en Oostenrijkse grensgebieden. En het zou wel fijn zijn als mensen dat niet"terecht" zouden vinden ,dat dan ook daadwerkelijk met controleerbare bewijsvoering aantonen.
 
Jacques schreef:
Blijf echt wel op het gegeven hameren, dat door de snelle waardevermeerdering van de kroon, alle andere dingen stilaan vergelijkbaar duur aan het worden zijn met hier en dat al helemaal is met de Duitse en Oostenrijkse grensgebieden. En het zou wel fijn zijn als mensen dat niet "terecht" zouden vinden, dat dan ook daadwerkelijk met controleerbare bewijsvoering aantonen.
Beste Jacques, ik weet niet hoe vaak ik het moet herhalen, maar ik (en waarschijnlijk ook de meeste anderen op dit forum) heb niets aan een vergelijking met prijzen in de Duitse en Oostenrijkse grensgebieden rond Tsjechië, omdat ik daar nooit kom en ook nooit iets koop. Ik begrijp trouwens ook niet waarom jij als Belg blijft hameren op die vergelijking tussen Tsjechië en de Duitse en Oostenrijkse grensgebieden; doe jij daar je dagelijkse boodschappen? :confused:

Ik woon in Nederland en vergelijk het Tsjechische prijspeil met dat in Nederland: wel zo voor de hand liggend. De conclusie is dan bijzonder duidelijk en simpel: Tsjechië is (nog altijd) aanmerkelijk goedkoper dan Nederland.
Als jij daar zo graag controleerbaar bewijs van wilt zien, kom je maar een keertje langs als ik weer in Tsjechië ben geweest. Dan mag jij e.e.a. samen met mij narekenen.
:)
 
Punk, mijn ouders zijn verzot op Rotterdam en Schiedam, en gaan er dan ook zeer regelmatig heen met hun camper vanuit belgie: en elke keer als ze terugkomen is het met een karrevracht levensmiddelen, die VEEL GOEDKOPER ZIJN DAN IN BELGIE(en ik spreek nu nog maar over vb instantsoep van knorr enz)..... .
Ik kom elk jaar minimum 3x in Tsjechie, en heb al verschillende berekeningen gedaan online, en heb ook al ticketjes van de tsjechische lidl bijgehouden en vergeleken, echt veel scheelt het niet hoor(vanuit Belgie gezien!!!),zeker niet die grote massa hoor, waarvoor jij met Jacqeus eens wil gaan winkelen.... .Bespaar je die moeite.
Voor nederlanders is het mss nog zeeeeeeeer voordelig, voor wij Belgen, is het vet van de soep hoor in een winkel zoals de Lidl.... .

Als er een massa tsjechie de grens oversteken naar duitsland,om daar boodschappen te doen, jij hebt er persoonlijk mss niks aan, maar is toch iets om bij na te denken, of je het nu wil of niet.
 
Stef: Duitsland is goedkoper dan Nederland. Tsjechië is goedkoper dan Nederland. Wat zal ik me dan druk maken over Tsjechen die gaan winkelen in Duitsland als ik naar Tsjechië op vakantie wil? :stout:
 
Bovenaan