Prijsontwikkeling onroerend goed in de laatste 20 jaar

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik overweeg om mijn voormalig bergboerderijtje in de Bile Karpaty onderhands te verkopen aan een zoon van mijn buurman. De koopprijs was toen, 20 jaar geleden, 35000 gulden.
Nu zou ik graag willen weten of er ergens een website bestaat waar ik de prijsontwikkeling van pakweg de laatste 20 jaar kan terugvinden. Natuurlijk kan ik een "zalec", een taxatierapport, laten maken, maar in eerste instantie wil ik voor mezelf een prijsindicatie in mijn hoofd hebben voor ik ga onderhandelen. Ik wil de zoon van mijn buurman niet het vel over de oren trekken. Mijn buren zijn meer familie dan goede kennissen.
 
Daar kun je niet zomaar een statistiek op loslaten, aangezien het van erg veel factoren afhankelijk is.

Wij hebben ons huis gekocht in 2008, verbouwd tussen 2009 en 2011 en het onroerend goed is nu in prijs verdubbeld ten opzichte van de koopprijs. Maar dit is een deel vernieuwing, een deel prijsstijging en een deel vraag en aanbod. Huizen in het Boheems Paradijs stijgen, naast Praag, het snelst in prijs.
Daarnaast hangt het af van voorzieningen in de omgeving. Is er een school en openbaar vervoer? Winkels in de omgeving? Ziekenhuis of dokterspost?

Kortom, ik zou er toch een kleine 3000 kc aan besteden om een globale taxatie te laten maken door een erkend taxateur. Erkend in deze is een taxateur die ook voor een bank werkt en dus de ins&outs van de markt kent.
Dan weet je althans min of meer zeker dat je binnen de juiste vraagprijs zit.

Succes!
 
Misschien kan je door vergelijkbare huizen die in de omgeving te koop staan een inschatting van de waarde krijgen.
 
In 2008, hebben wij ook laten taxeren, dik rapport met veel gewichtig doenerij, op de laatste pagina's stonden foto's van huizen in de buurt, de vraagprijzen van deze huizen werd als voorbeeld genomen voor onze taxatie.
Die vraagprijzen werden bij de daadwerkelijke verkoop nooit gehaald, nu was het toen crisis, maar toch, deze huizen zijn pas vele jaren later verkocht voor een veel lagere prijs.
 
De mening, hier uit de buurt: ( dwz. na renovatie binnen/buiten) is 1:3
Uiteraard zijn er onderhandelingen mogelijk.

Daar hebben we het even over gehad bij de heksenverbranding op 30 april en pal onder de versgeplaatste Majka die overigens in de nacht/ochtend van 1 mei gekaapt bleek te zijn en keurig in stukjes gezaagd achter de brandweerkazerne was neergelegd.
Stelletje boeven dus,..................uit een of ander naburig dorp.;)
Wel jammer voor de kinderen omdat hun vaders niet de hele nacht gewaakt hadden.:nee::cheers::cheers:
 
Het zou overigens wel interessant zijn om dit onderwerp te volgen.
Hoe ben je er aan gekomen, welk jaar, welke prijs, hoeveel geinvesteerd, ongetwijfeld veel plezier gehad, en nu verkopen.
Er komt een nieuwe generatie en de oude zwaait een beetje af.
Fijn om jullie ervaringen te vernemen en misschien te delen.
Mijn end-point ligt op nog een jaar of vijf.
Langer mag, korter indien noodzakelijk.
Voorlopig is het hier, als vanouds, Geweldig!
 
Bovenaan