Politie vraagje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het viel mij op dat wij hier in het dorpje waar ik woon (1400 inwoners) worden"beveiligd" door 4 verschillende politie diensten. Echter kan ik er niet een bepaalde logica in ontdekken. Wij hebben hier;

1. Obecni Policie
Werken uitsluitend tijdens kantoor uren en geen MINUUT langer. Zijn erg goed in snelheid controleren en het eten van broodjes bij de broodjes hut. Voeren voor de rest geen drol uit

2. Metstka Policie Praha
Surveilleren 2 maal per dag in het dorp (rond 11 en rond 0300. Je kan de klok er op gelijk zetten)

3. Policie (zeg maar die in de grijze Skoda Octavia's rond rijden door heel Tsjechië
Ze komen voornamelijk als er is ingebroken in een woning / bedrijf. Voor de rest zie je ze niet

4. vojenská policie
Deze controleren / surveilleren voornamelijk tijdens de weekenden (in de nacht) en verder zie je ze niet.

Nu tel ik dus 4 diensten die werkzaam zijn in een dorpje met minder dan 1400 inwoners. Kan iemand mij dit uitleggen?

Vergeet ik de 5e dienst ook nog... sprava sluzeb (service management???)
 
1. is van je dorp 2. is stadstoezicht praag 3. is de staatspolitie 4. is militaire politie

en inderdaad, sprava sluzeb is zeer waarschijnlijk de gemeentelijke technische dienst
 
Ja dat kan best. Die Obecni politie, dat is van jouw gemeente en ze werken soms (als gemeente niet genoeg geld heeft) niet 24 uur per dag. Daarom heeft jouw gemeente een verdrag met Praag, dat ook Mestska policie Praha komt bij jouw dorp te patrouilleren. Het is niet handig dat ze in hetzelfde tijd komen, maar ze hebben het zeker zo afgesproken. Mestska en Obecni politie doet alleen overtredingen, dus ook snelheid en parkeeren. Policie (staatspolitie) komt alleen maar als in jouw dorp is iets ernstigs gebeurt, een misdaad. Of een overtreding welke komt niet "van plaatselijke wet". Ik kan dit helaas niet goed in het Nederlands uitleggen. Het betekent dat Gemeente politie mag doen wat is van plaatselijke regeling. Bijvoorbeeld ze kunnen een boete geven voor snelheid wat is met een bord bij weg bepaald maar niet voor draaien in kruispunt, want daar is geen bord, maar het zit in wet.
 
hahaha nou gezien hun omvag \( )/ en de plaats waar ze altijd staan te controleren (voor de broodjes zaak) denk ik dat hun beter zijn in broodjes eten dan Rob :-P

Alhoewel, ik weet wel een aantal restaurants waar Rob eens mag langskomen ;-)
 
Bovenaan