Poema

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit is een moeraskat deze kun je volledig tam krijgen en wordt gewoon in gevangenschap gehouden.
Moeraskat valt onder de grote katten, anders dan andere katachtigen kun je deze dingen leren zoals bij een hond.
Moeraskat werd al in Egypte gehouden bij de farao´s, een poema is altijd zwart, moeraskat heeft diverse kleuren de wildkleur of gewoon zwart.

Overigens de moeraskat mag ook gewoon in Nederland gehouden worden, en er zijn diverse fokkers van deze katachtige te vinden in Nederland
 
images
images

Dit zijn allemaal poema's Piet dus de stelling dat een poema zwart is gaat niet op.
 
Maar de stelling dat het een moeraskat is wel juist rechts boven is een siberische poema die kom je eigenlijk nooit tegen behalve bij dictators in Oost europa. Maar de zwarte is meest voorkomende kleur.
 
Ja dat denk ik ook wel, ik kende deze kat niet maar als ik naar de plaatjes kijk moet het hem wel zijn. Ze zijn wel groot zeg om in huis te houden ik dacht dat ik een grote huiskat had ( ongeveer 9 kilo).
 
Ik herkende hem gelijk als moeraskat heb een vriend gehad een bioloog die er in de jaren 90 er mee fokte. Ook hield hij de wilde europese boskat deze is veel kleiner, overigens dit programma was om ze weer in het wild uit te zetten. Ben ook wel eens met hem mee geweest, ze werden in begin 90 verkocht in diverse dierentuinen in o.a. Tsjechie, Slowakije en Roemenie. De dierentuinen waren toen akkuut geld nodig voor voer voor deze dieren en hadden geen geld en gingen de dieren destijds voor weinig geld verkopen. Moeraskat is redelijk goed in gevangenschap te houden, ze komen in diverse kleuren voor. Serval wordt ook wel als huisdier genomen alleen zover ik weet is deze in Nederland verboden, deze is lastiger omdat dit territorium dieren zijn en er een behoorlijke bende van kunnen maken. Inmidels worden er ook diverse kruisingen vanuit de VS aangeboden, zover ik weet zijn deze ook verboden om te houden.
 
De verticale zwarte strepen boven de ogen, het zwart aan de zijkant van de neus, de streep op de rug en de zwarte punt aan de staart doen toch sterk vermoeden dat het hier wel degelijk om een jonge (zie ook de grote poten, dit exemplaar gaat nog flink groeien) poema gaat. Ik ben maar een leek, maar als je e.e.a. vergelijkt met foto's op Google, vind ik het wel geloofwaardig.

286757__cougar-puma-blue-eyes_p.jpg

Mooi jong exemplaar met blauwe ogen (zou best kunnen dat die kleur met de computer wat is opgepept)

Ik hoop overigens dat de eigenaar in een (goede) dierentuin werkt, want ik kan me niet voorstellen dat je een volwassen poema als huisdier kunt/wilt houden - al is het maar om het welzijn van dit schitterende dier.
 
Moeraskat wordt al zolang in gevangenschap gehouden dat er verschillende vormen hebben gekregen vergelijk het met honden, moeraskat is te kruisen met andere soorten die in dezelfde lijn liggen o.a de rietkat etc. En in de jaren 90 was dit een soort wat je vaak in dierentuinen tegen kwam en destijds verkocht werden ook aan partikulieren
 
Bovenaan