Plek gezocht om te wonen? Wij weten de beste in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We weten dat allemaal. Als we op vakantie gaan uit de drukte van de grote stad of gewoon een weekend in een huisje in de natuur, voelen we ons herboren. Sommige plaatsen zijn echter beter dan andere. In welke regio hebben we de meeste kans om ons goed te voelen? Het vergelijkend onderzoek Place for Life evalueerde de levensomstandigheden in afzonderlijke regio's van Tsjechië. De regio Zlín nam de eerste plaats in, de regio Vysočina zat op de hielen en de regio Zuid-Moravië schitterde op de bronzen plaats.

Databank analytics agentschap evalueerde gegevens die zijn verkregen uit onafhankelijke bronnen en gegevens uit een enquête onder 2.320 inwoners. Het bleek dat de mensen in de regio Zlín zeer tevreden zijn met de omgeving waarin ze leven. Objectief gezien kunnen ze zich daar veilig voelen in vergelijking met andere regio's. Het aantal misdrijven per hoofd van de bevolking in de regio Zlín is erg laag. Uit de gegevens blijkt ook dat studenten graag gebruik maken van lokale particuliere en openbare hogescholen. De aantrekkelijkheid van universiteiten, berekend op basis van het aandeel studenten dat aan universiteiten in hun regio studeert, is het hoogst in Tsjechië. De werkloosheid is ook erg laag in de regio Zlín.

Deze keer werd de winnaar van de specifieke ACTIVITEIT categorie bekend gemaakt. Het doel is om een specifieke activiteit te evalueren die heeft bijgedragen aan het verbeteren van het leven van de bevolking overal in de Tsjechische Republiek in een bepaald jaar. De winnaar kan een persoonlijkheid zijn, maar ook de constructie of oplossing van een probleem. Dit jaar wonnen Ondřej en Katarína Vlček. Ze verdienden de prijs voor het opzetten van de grootste particuliere stichting. De Vlček Family Foundation zet zich in voor terminaal zieke kinderen.

Bron: Place for Life, Jihlava Gossip
 
Op dat soort onderzoeken doe ik helemaal niets. Ik zou mij hierdoor niet laten sturen. Mijn stad in Nederland (Emmen) komt jaarlijks als minst aantrekkelijke van Nederland uit de test. Ik woon er echter naar alle tevredenheid al jaren. Ik zou voor geen geld met de randstad willen ruilen. Ook mijn tweede woonplaats in Tsjechië bevalt mij goed. (vlak bij Semily). Ik heb geen idee hoe die er in zo' n onderzoek uitkomt. Maar mij bevalt het in ieder geval prima. ( buren, voorzieningen niet te veraf, station op loopafstand). Alleen de winters zijn helaas niet echt mijn ding. Ik ben helemaal geen wintersport liefhebber, maar daarvoor ben ik ook niet naar Tsjechië gekomen. De andere voordelen wegen op tegen dit "nadeel".
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: beer
Bovenaan