Bier & Wijn Pilsner Urquell

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Plzeň: Pilsner Urquell zoals 100 jaar geleden

Im "Šenk Na Parkáně" in Plzeň word het oertype van de wereldberoemde pils getapt.

Wanneer Plzeň het "Wimbledon" van het bier is, dan is Na Parkáně het "central court". In deze zaak draait alles rond het originele bier dat Plzeň meer roem bracht dan zijn beroemsdste zoon Karel Gott.

Wat in de originele café getapt wordt, is een echte zeldzaamheid: het oertype van de Pilsner Urquell, bitter, gisttroebel en ongefilterd zoals honderd jaar geleden. Bier van deze soort is niet zo "reisbestendig" en deugd hierdoor niet zo voor de export. Mede hierdoor is Na Parkáně het enige lokaal ter wereld waar men dagelijks deze originaliteit kan proeven.

Het is een genot dat, niet alleen beroepshalve reizigers in de bierbranche, zich laten genieten, maar ook vele lokalen.

Men kan er ook lekker eten, typische Boheemse keuken zoals thuis, in een rustiek kader. Het publiek, van oudere heren, waarvan sommige de kelners zelfs met naam aanspreken, over families met kinderen tot vele jongeren op het grote terras.

Vb
Runderbouillon met groenten en noedels
Boheems varkensgebraad met huisgemaakte aardappelknoedels en zuurkool
0,5 liter Pilsner Urquell, troebel van het vat

Samen 160 kronen!

Adres: Šenk Na Parkáně
Veleslavínova ulice 4, 301 14 Plzeň
Tel.: +420 377 324 485

Openingstijden:
Ma tot Do 11.00 - 23.00 uur
Vr + Za 11.00 - 01.00 uur
Zo 11.00 – 22.00 uur


prazdroj.cz/na parkane
 

Freddy2005

† In Memoriam
Prazdroj stelt zijn nieuw glas voor

Vandaag heeft Pilsner Urquell zijn nieuw glas voorgesteld dat vanaf juni in omloop komt. Het glas is een design van Rony Plesl. Er worden er zo'n 1,2 miljoen van gemaakt. Smakelijk straks. :cheers:

119756-article-oq6dw.jpg


novinky.cz
 
Op de site staat ook een pagina met daarop een Tsjechische landkaart met dealers van het merk. Of ze die tap ook verkopen (of dat je die via hen kunt bestellen), weet ik niet.... :(

http://www.eta.cz/indexx.php?kod=prodejci

Even zoeken op Google (zoekterm "ETA 0637 MINIPUB") leert dat het apparaat 4500-5000 Kronen kost, oftewel zo'n 180-200 Euro. Ik vinnum wel errug mooi... :lekker:

Kennelijk is hij er ook in het zwart:

ETA063790010_d.jpg
 
Ik ben in Mei met mijn gezin een weekje in Calais (jaja Frankrijk) geweest. Daar een dagje Dover gedaan. Wat gegeten en gedronken in een Engelse (ja wat anders?) pub. Tot mijn verbazing hebben ze Pilsner Urquel op de tap!!:proost:
 
..... een dagje Dover gedaan. Wat gegeten en gedronken in een Engelse (ja wat anders?) pub. Tot mijn verbazing hebben ze Pilsner Urquel op de tap!!
Echt verbazingwekkend is dat niet, hoor. Zoals de meeste grotere Tsjechische brouwerijen is ook Pilsner Urquell - zoals Freddy eerder al schreef - in buitenlandse handen, namelijk het Zuid Afrikaanse SABMiller (ook eigenaar van o.a. Grolsch, Gambrinus, Kozel en Radegast) en Groot Britannië is voor hun een belangrijke afzetmarkt. Jammer dat ze in Nederland (nog) geen markt zien. :(
 
Je komt in Engeland regelmatig Tsjechisch bier tegen, ook in de grotere supermarkten als de Asda, Saintsburrys en Tesco zijn meestal wel flesjes te krijgen met Pivo :) Laatst nog in Wales een aantal flessen Budvar, Urquell en Staropramen gekocht.
 
Dit toont toch de klasse aan van de Tsjechische biermerken dat ze dus steeds in meer landen verkrijgbaar zijn. Nu wordt het toch tijd dat ze in Nederland verkrijgbaar worden, zoals Punk ook al terecht opmerkte.
 
Gisteren een kratje 0.5 l gescoord in Bocholt (net over de grens vanaf Arnhem) bij de drankenafdeling van supermarkt Real.
Aanbieding voor 11.99 voor 20 x 0.5 l !!

We kunnen weer genieten! :wow:
 
Bovenaan