Permanent adres?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De expressie tijdelijk en permanent zijn geen goede uitdrukkingen, richtlijn 2004/38 spreekt over de 5 jarige "verblijfsvergunning bepaalde tijd" en de vergunning daarna die om de 10 jaar moet worden ververst heet "duurzaam verblijfsrecht"
 
Interessant topic, dit probleem heb ik ook :). Het is zoals eerder genoemd volgens mij inderdaad een botsing van systemen. Ik heb één keer geprobeerd uit te leggen dat ik niet meer geregistreerd ben in NL en dus geen adres daar heb. Nou paniek alom! Dat doe ik dus niet meer en ik geef gewoon een oud adres op. Ik snap namelijk ook niet goed waarom ze dat adres nodig hebben. Misschien als je schulden heb en ze een deurwaarder willen langs sturen? Nou laat maar naar NL komen dan, komen ze mooi van een koude kermis thuis.

Tot nu toe ben ik geen problemen tegengekomen, maar er zijn wel een aantal dingen die je niet met de 'tijdelijke' verblijfsvergunning krijgt, de parkeerkaart voor die blauwe zones bijvoorbeeld in Praag. Collega van me heeft daar problemen mee, die moet nu dus altijd een stuk verder weg parkeren. Dezelfde collega had ook problemen toen haar rijbewijs was gestolen. Volgens de gemeente moest ze die weer aanvragen in haar thuisland, want daar zou haar permanente adres zijn. Volgens mij heeft ze het wel 100 keer uit moeten leggen, maar uiteindelijk was er 1 (!) ambtenaar die wist hoe het zat en die haar rijbewijs heeft aangevraagd. Bij het afhalen een week later had ze weer hetzelfde probleem, ze zag het rijbewijs liggen achter de balie, maar ze kreeg het niet mee totdat die ene ambtenaar haar collega's had overtuigd dat het toch echt zo is dat zij het moeten verzorgen. Volgens mij heb ik dit al eens eerder getypt trouwens ;).
 
Bovenaan