Permanent adres?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,

Wie heeft er (juridische?) informatie over het Tsjechische "permanente adres"? Ik heb een tijdelijke verblijfsvergunning en bij het aanvragen daarvan wilde het CZ ministerie van buza dat ik een permanent adres in NL invulde... heb ik gedaan, want toen stond ik nog geregistreerd in NL....
Inmiddels heeft de NL gemeente mij laten weten dat ik uitgeschreven ben uit de NL GBA vanwege het feit dat ik in CZ woon... logisch op zich... maar nu blijven ze hier (bijvoorbeeld bij de bank of verzekering) om mijn NL "permanente" adres vragen.... Iemand enig idee of ik me zorgen moet gaan maken? Ik heb de ambassade in Praag gevraagd, maar die wisten geen duidelijk antwoord te geven.... Weet iemand toevallig hoe dit zit??

Graag hoor ik of iemand meer info heeft hieromtrent....

Dank!
 
gewoon je oude adres gebruiken (aangezien ze soms nog vragen naar een kopie van bankrekening of zoiets).
Ik ben al 10 jaar uit NL en bank heeft waarschijnlijk nog steeds een oud NL adres ook in de boekhouding staan.
 
Dank jullie wel!
Dat van mijn oude adres wisten dat ik naar opgeven heb ik ook maar gedaan (wat moet je anders? toen ik het opgaf was het ook nog mijn adres.... maar goed)...
Probleem is alleen dat ik nu graag en reisverzekering wil, en ik heb wat rondgevraagd en mijn bank doet er een die wel goed te betalen is maar: niet geldig in CZ en niet in het land waar je "permanente" adres is.. nou ja, dat heb ik dus niet meer, want de NL gemeente heeft me inmiddels (niet op mijn verzoek) uitgeschreven... maar ja voor de bank is mijn "permanente" adres dus in NL en dus dekken ze daar dan de verzekering niet.... Vandaar dat ik wel heel benieuwd ben naar de status van het zg CZ permanente adres dat ik vanuit NL helemaal niet ken.... Ik zal eens op de site van Dennis kijken!
 

Vodnik

† In Memoriam
Nar82, als het je om een reisverzekering gaat kijk dan bij evropska (http://www.ervpojistovna.cz/) dit is de tsjechische variant van de europeesche. (lijkt mij sterk als je daar geen verzekering kan afsluiten. Overigens heb ik nooit problemen gehad met verzekeren van inboedel, opstal, auto en ik had toen nog geen permanente maar tijdelijke verblijfsvergunning)
 
Volgens het Nederlandse bevolkingsregister moet je je daar inschrijven, waar je meer dan de helft van de week woont. Woon je in Tsjechië, woon je dus niet in Nederland.
Andere landen (zoals Tsjechië en Duitsland) zien dit anders en blijven uitgaan van een verblijf voor bepaalde tijd. Inschrijven mag je je dan vaak weer wel op het adres buiten Nederland. Ze geven dat dan vaak niet door (iets wat Nederland weer wel doet).
Regelt Europa de kleinste pietluttigheden, dit soort wezelijke dingen dus niet.

Persoonlijk vind ik het logischer dat je maar een woonadres kunt hebben, aangevuld met adressen waar je verblijf kiest.
 
Toch is het niet zo simpel als "Je adres is waar je woont". Mijn vrouw, wonende in NL, liep regelmatig aan tegen zaken waar je een permanent adres nodig hebt in Tsjechie en zonder permanent adres snappen een hoop Tsjechische instellingen het niet meer en sta je voor een dichte deur.
Een simpele uitweg is dus om twee permanente adressen te hebben. Eentje alleen maar voor post in CZ.

Ik kan me echter voorstellen dat er ook misbruik van gemaakt kan worden.

Onlangs is er echter iets gebeurt (wat weet ik nog niet maar ik vermoed een relatie met belastingaangifte in NL) waardoor de gemeente in Tsjechie waar mijn vrouw haar CZ permanente adres heeft is gaan navragen of ze daar nu daadwerkelijk woont. We negeren het momenteel maar eventjes maar er zal zeker een staartje aanzitten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Probleem voor Nar is, hoe kom je aan een permanent adres in Tsjechië? Als je je laat inschrijven krijg je in eerste instantie een tijdelijke verblijfsvergunning die na enige jaren in een permanente omgezet (kan) worden.

Ik vraag mij overigens af of het adres permanent of non-permanent het werkelijke probleem is. Heeft Nar bv een RodniCislo (de tsjechische variant van het BSN)?
Zonder RC kan je voor problemen komen te staan, hoewel een heleboel instanties dat soepel oplossen door een fictief nummer te gebruiken ( geboortejaar/maand/dag / fictief nr, bv 471115999)

Overigens is NL er heel helder in, waar het middelpunt van je sociale leven is, daar hoor je je in te schrijven (en dat is meestal het geval als meer dan 183 dagen in een ander land bent).
 
Dank voor de input weer! :-)
Ik ben benieuwd wat er gebeurd is Antonius, als je daarachter komt houd ik me aanbevolen om het te horen :-)

Vodnik, ik heb inderdaad een tijdelijke verblijfsvergunning, die kan inderdaad na 5 jaar in CZ te hebben gewoond omgezet worden naar een permanente... maar daar heb ik de komende 4 1/4 jaar nog niks aan :-p... Ik heb echter wel een Rodne Cislo, maar geen permanent adres (ook niet meer in NL blijkbaar)...Je hebt inderdaad goed gezien dat mijn probleem is hoe ik dat kan krijgen ja....
 
Volgens mij zitten je bank en/of verzekering "fout". Je permanente adres is gewoon je woonadres in Tsjechie. Slechts je verblijfsvergunning is "tijdelijk" of "permanent".

Wat is het anders verschil tussen ergens tijdelijk 4,5 jaar wonen of permanent 5,5 jaar (als de status van je verblijfsvergunning dus is omgezet)??

Zoals al eerder gesteld. Als EU-burger heb je zo'n vergunning niet eens nodig, het is alleen makkelijk om een rodne cislo te hebben.

Oh, nog iets. Heb je je al ingeschreven bij je Tsjechische gemeente? Of dat geprobeerd? (Dat is niet hetzelfde als je verblijfsvergunning!)
 
Oh, nog iets. Heb je je al ingeschreven bij je Tsjechische gemeente? Of dat geprobeerd? (Dat is niet hetzelfde als je verblijfsvergunning!)
Inschrijven doet de vreemdelingenpolitie als je je verblijfsvergunning krijgt of je adres laat aanpassen, dit hoef je niet zelf te doen, ook afmelden bij een verhuizing is niet nodig!
 
Nou, ik heb nieuws uit drie verschillende bronnen:

1. pobyty@mvcr.cz schrijft:
"Dear Sir,

only Czech citizens can have a permanent address. I suppose that the official offices want you to show your address that is specified in your certificate of temporary residence. "

2. Radka Hartmanová schrijft:
"Er is kennelijk sprake van een botsing van systemen. Ik heb voor u ook naar het Ministerie van Binnenlandse zaken gebeld en als uw Nederlandse gemeente u niet weer inschrijft, heeft u gedurende 5 jaar geen "permanent adres".

Dit zou echter geen probleem moeten zijn.

U kunt in CZ uw tijdelijke adres (vermeld op uw verblijfsdocument) overal melden en de instellingen zouden dit moeten accepteren.... Het adres, vermeld in uw verblijfsdocument voor tijdelijk verblijf is uw enige adres. Men woont tenslotte maar op 1 adres tegelijk."

3. Foreigners.cz schrijft:
" I do not have all the information you require so I cannot give you further details.
What I can tell you now is that a temporary residence for foreigners serves the same purpose as permanent residence for the Czechs within the Czech Republic, but I am not sure about the situation abroad.
The permanent residence permit can only be obtained after 5 years of continuous residence in the Czech territory and you have to prove some knowledge of Czech language too, so I don't think you would be legally required obtain it. Therefore I wouldn't be afraid to use the Czech address as your permenent residence address, since this is where you are officially registered at the moment."

Alle drie lijken me vrij duidelijk... ik kan blijkbaar gewoon mijn adres op mijn (tijdelijke) verblijfsvergunning gebruiken.... :)
 

Vodnik

† In Memoriam
de informatie in de laatste (3) is in ieder geval niet juist. Je tijdelijke verblijfsvergunning kan na 5 jaar omgezet worden naar een permanente, daarvoor hoef je niet al die tijd in CZ aanwezig geweest te zijn en je hoeft er géén examen voor te doen dat je de Tsjechische taal machtig bent (misschien geldt dit voor Non-EU maar niet voor EU onderdanen).

Bovendien krijg je direct een permanente verblijfsvergunning als je met een Tsjechische trouwt en hier gaat wonen.

Bij 1 kan je ook een vraagteken stellen, namelijk wat is een Czech Citizen? Ik woon in CZ en niet in NL, maar dat geldt ook voor iemand die drie maanden in CZ woont en uitgeschreven is uit NL.
Of wordt er bedoelt een persoon met de Tsjechische nationaliteit? Dan zou ik dus geen permanent adres kunnen hebben, ook al woon ik hier al 16 jaar en heb een permanente verblijfsvergunning.

Wat je conclusie betreft, die is juist. Ik heb verschillende verzekeringen en registraties (auto) gewoon met m'n tijdelijke verblijfsvergunning kunnen regelen.

Ik ben het in ieder geval wel eens met Radka, een botsing van systemen (en van procedures).
Zo zou het nmm niet mogelijk mogen zijn dat je je uit NL uitschrijft zonder dat je een ander adres op geeft. Op basis van een uitschrijving zou een ander land je dan een permanente inschrijving moeten geven.
(en dit lijkt me ook in het belang van de belastingdiensten, "ergens" moet je toch je wereld inkomen opgeven)
 
Dank voor de info Vodnik,
Ja, he leek me al raar dat je een taalexamen moet doen, dat aanwezig zijn nam ik al niet zo nauw :-p

Wat leuk dat je gelijk een permanente verblijfsvergunning krijgt als je trouwt! Ik zag op de site van mvcr dat je dan nog altijd 2 jaar moet wachten, maar dat was bij jou dus niet het geval? Handig, als ik het dus echt snel nodig heb zouden mijn vriendin en ik dus kunnen trouwen...

Conflict van procedures is het zeker! Misschien niet eens echt een conflict, maar duidelijk is het ook niet... Ik verdenk wetten er wel eens vaker van bewust onduidelijk te zijn :-p
Belasting kan niet moeilijk gaan doen, ik betaal gewoon belasting over mijn loon in CZ (in CZ).
 
Bovenaan