Perikelen van een huiseigenaar in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Forumleden.
Afgelopen week ben ik met mijn Zwager(Frank) in ons huis in Tsjechie geweest. Ons doel was om de keuken op de knappen zodat we daar komende zomer lekker gebruik van kunnen maken. Voor de gein heb ik een dagboekje gemaakt wat ik jullie niet wil onthouden.
Dus voor de liefhebber volgt dat hier:

Zaterdag 16 mei:

6 uur vertrek, 15.10 aangekomen.
Auto leeggehaald, elektriciteit aangesloten water erop. Kut, kraan afgebroken van de winter,hele gang blank. Water er weer af,Frank noodoplossing verzonnen. Water er weer op, gang gedweild. Naar Prachatice om lekker te eten maar daar was ik eigenlijk te moe voor dus mijn bordje ging niet leeg. Rap weer naar huis, bedden opmaken, doodmoe lekker pitten.

Zondag 17 mei:
10 uur op, blijkt Frank al een uurtje of vier aan het werk. Hij heeft de halve achtertuin al gemaaid en de keuken leeggehaald. Ik gauw aankleden en helpen in de voortuin (maaien en harken),'t is tenslotte een graadje of 25. Daarna de zware oven uit de keuken tillen, de vloer afvlakken en de lambrisering schuren. Ondertussen begint Frank met het witten van de muren en het plafond. Uiteindelijk om een uur of 6 ff snel douchen en dan naar Volary om een lekker hapje te eten. 's avonds lekker op de veranda een bakkie koffie maar Frank had weer geen rust, dus ook nog ff de voortuin verder gemaaid. Daarna tijd voor een borreltje en nog ff boven in de woonkamer verder borrelen. Frank kruipt om 21.45 zijn mandje in waarna ik begin met dit dagboek. Ik neem er zo nog een (met een sigaartje erbij) voordat ik ga slapen.

Maandag 18 mei:
8 uur wakker worden, meteen het bed uit. Bakkie pleur en een broodje. Ff beppen,nog een bakkie. Dan in de wagen en op naar Pisek want we moeten een laminaatvloer scoren. In Pisek is een grote OBI waar we meteen slagen. 35m2 laminaatvloer,dubbele ondervloer, emmertje beits, graszaad en een zakkie timmermanspotloden:8000 kroontjes. Probeer dat maar eens in Nederland. 't is mooi weer, dus ff een bakkie op een terrasje, daarna nog ff een stukkie wandelen, keukens kijken. Het bleef bij kijken, op de terugweg naar de auto nog ff een burgertje scoren. Thuis aangekomen de wagen de tuin in rijden en lossen maar, alles moet naar boven. Frank gaat vast de lambrisering lakken en ik ga op naar de houtzagerij want er moeten wat vloerplanken in de keuken vervangen worden. Maar ik kom er qua maten niet uit dus terug naar huis Frank halen. Samen lukt het wel dus met planken en al naar huis. Planken op maat zagen en leggen die handel. Ik ondertussen de lambrisering lakken, voorwaar een knappe klus voor een kleurenblinde. Het is nu vijf uur en we drinken ff een pivootje. Nu naar Prachatice, kijken of de winkel nog open is om decoupeerzaagjes te halen, jammer maar helaas winkel dicht. Dan maar een happie eten bij de indonees. Die hadden nog een tafeltje vrij, dus lekker happen met maar weer een pivootje. Daarna lekker naar huis voor een bakkie pleur. Lekker chillen op de bank maar niet heus. Frank kan nu eenmaal niet stil zitten dus dat lakwerk moet af. Dus maar weer de oude kloffie aan want dat kan ik natuurlijk niet laten gebeuren. Samen de klus geklaard ff genieten van het resultaat. Nog ff een bakkie pleur daarna toch maar ff chillen met een whisky erbij. Pfoeh wat gaat die tijd en whisky snel, 't is 23.15 dus nu maar lekker maffen. Morgen weer vroeg dag want dan gaan we laminaat leggen.

Dinsdag 19 mei:

8.30 wakker, dat heet verslapen! Gauw aankleden en een bakkie doen. Ondertussen begint Frank vast de ondervloer te leggen en toog ik naar het dorp om broodjes te halen. Althans dat was de bedoeling. Heb ik niet gezegd dat we gisteren heel stoer de auto in de voortuin hebben gereden? Na alle regen van gisteren kreeg ik dus mooi de auto er niet meer uit. Alles geprobeerd maar helaas. Gelukkig hebben we buren die op alles voorbereid zijn die ons er met een jeep uittrekken. Pfoeh dat scheelt, nu gauw de broodjes halen en eten,kunnen we daarna eindelijk het vloertje gaan leggen. 12 uur echt begonnen met het laminaat, kanonne wat loopt dat huis scheef. Eerste begin is altijd moeilijk. 't is nu kwart over twee de eerste rijen liggen, nu kunnen we meters maken. Tijd voor een pivo dus. Stevig doorgewerkt en om half zes gekapt,driekwart ligt erin maar wel pivoos en geen eten werkt niet. Op naar de pizzeria in Prachatice. Nou die was zo op hoor, twee pivootjes erbij, stukkie wandelen en we kunnen er weer tegenaan. Nou ja thuisgekomen eerst een bakkie natuurlijk. En dan toch echt afmaken die vloer. 20.45 is de klus geklaard. Nog ff de bezem erover, stofzooi in de woonkamer opruimen en neerploffen maar. Whisky met een sigaar dan maar. Tevreden leggen we onze moeie lijfen neer en de voeten op tafel. Het zal niet lang duren of we liggen in ons mandje.

Woensdag 20 mei:
8.45 maakt Frank me wakker. Bakkie pleur en een broodje. Frank heeft er dan al weer twee uur in de tuin opzitten. Op naar Volary voor witsel,beits,verf en plinten. We slagen voor alles behalve plinten We hadden zelfs bijna een keuken gescoord,was alleen net niet de goede maat. In Prachatice wel plinten gevonden dus we kunnen weer naar huis. Thuis aangekomen begint Frank meteen de plinten te beitsen en ik? Ik lijk wel een wijf en ga de afwas doen. Tja dat moet ook gebeuren. Daarna op naar de houtzagerij, we willen hout hebben om een grote keukentafel(van een meter of 4 lang) te maken. Helaas ze hebben alleen hout buiten liggen en das nat hè. Maar ze weten ons een andere houtzagerij te vertellen dus op naar Podedvory. Maar ook daar alleen nat hout. Het kan wel maar dan duurt het een jaar of zeven voor het goed droog is. Helaas geen keukentafel dus. Wel nog ff langs een kwekerij om potgrond en plantjes te kopen. Da's toch een finishing touch voor de dames. Weer terug naar huis alwaar Frank zich maar weer op de tuin stort. Ook meteen maar al het (tuin)afval in de fik, in Tsjechië kan alles. En ik leef me uit op de massief houten keukendeur, die moet geschuurd worden. Tussendoor uiteraard de nodige pivoos, een man heeft tenslotte vitamientjes nodig. Ik begin het geklus wel te merken begin het lichamelijk behoorlijk zat te worden. Frank toch maar ff helpen in de tuin. Drie plantenbakken leegscheppen en vullen met potgrond en de net gekochte plantjes erin. Zaadjes in de grond gestopt, we zien het wel van de zomer. Zo nog een pivootje en nu maar ff lekker douchen en op naar Volary voor een portie Katuv Sleh. Teruggekomen eerst maar een bakkie doen en ff lekker op de veranda zitten. Zijn we het zat? Mwoah valt wel mee, ik wil eigenlijk de keukendeur in de beits zetten. Shit dat kon nog helemaal niet eerst het deurkozijn nog schuren. Dus terwijl ik dat schuur doet Frank meteen de keukenramen maar, dan is echt alles in de keuken geschuurd. 't is nog redelijk vroeg dus ik waag het om het deurkozijn in de beits te zetten en ben trots op het resultaat. Frank heeft ondertussen de plinten voor een tweede keer gebeitst dus die kunnen we morgen gaan leggen. 't is inmiddels tien uur we kappen er echt mee, hoogste tijd voor een pivo en een feestsigaar.

Donderdag 21 mei:
8.30 wordt ik uit mezelf wakker, zou er dan toch vooruitgang in zitten? Bedje uit en kijken of Frank al op is. Ja die heeft al 1 raam in de keuken gebeitst en is met de tweede bezig. Ook het vuur beneden is al weer aan en de broodjes zijn al gehaald. Tijd dus voor koffie en een broodje.
Goed dat zit erin en Frank begint vast met het bevestigen van de plinten en ik ga nu eindelijk die deur beitsen. Het gaat voortvarend en als ik klaar ben met de deur heeft Frank de hoekplinten erop zitten. Nu samen de platte plintjes op de vloer plakken. Nog even alle werkzooi uit de keuken halen en opruimen en dan nog een bezem erdoor. Hoera het is donderdagmiddag kwart over twee en de keuken is klaar! Tijd voor een pivo dus. Dit is waar we voor gekomen zijn. (de keuken of de pivoos? )Frank begint nu de tegeltjes schoon te maken voordat het fornuis weer op zijn plaats kan, ik ga ondertussen buiten maar weer een stukkie maaien. Frank wil ook ff stofzuigen boven maar we hebben geen zakken meer en hij vraagt of ik naar Prachatice wil. Maar omdat hij ook nog wat onderdelen voor de kraan wil hebben heb ik liever dat hij zelf gaat. Tenslotte heeft hij er verstand van en kunnen ze mij alles wijs maken. Frank zet eerst nog een ander onderdeel op de maaier en wil de maaier starten maar het lukt niet. Stoer zeg ik dat hij maar moet gaan ik regel de rest wel. Ken je dat? Lekker stoer maar ondertussen ben ik een half uur verder en ik heb hem ook nog niet aan de praat gekregen. Dus dan maar ff harken en het vuur weer aansteken. Maar ja, niet veel gemaaid is ook niet veel harken dus dan boven maar vast wat opruimen en schoonmaken. Uiteraard een pivootje erbij.

Ondertussen is Frank weer terug en ook hij krijgt de maaier niet meer aan de praat. Dan maar ff sleutelen, blijkt de bougie smerig te zijn. Schoongemaakt en gaan met die banaan. Nu kan ik eindelijk maaien en stort Frank zich maar op de kettingzaag want dan zal daar ook de bougie wel smerig zijn. En inderdaad, nou dan zijn die apparaten vast klaar voor de zomer. Uurtje of twee gemaaid en alles is klaar. Ik ben het ook wel zat nu en besluit om maar lekker te gaan douchen. En dan maar lekker weer naar Prachatice om te eten. Wel met een omweg want Frank was vergeten om sigaartjes voor me mee te nemen en dat kan natuurlijk niet hè. Alle pompen in Prachatice hadden geen sigaren dus dan maar wat verder weg richting Ceské Budejovice. Geluk bij een ongeluk, we komen langs een keukenzaak die we eerder niet konden vinden. Morgen daar dus maar ff shoppen. Uiteindelijk eten bij een goed hotel op het plein in Prachatice, lekker keuvelen en een paar pivootjes later wandelen we nog ff rond om bij een onbekend hotel te kijken of het wat is. 't lijkt niks dus maar doorlopen naar de auto. Nog ff wat onbekende weggetjes in Prachatice bekijken en dan echt naar huis. Aangekomen gauw alle ramen dicht want het gaat regenen. Koffie zetten en in die tussentijd nog ff wat gereedschap opruimen. Dat scheelt morgen weer. En nu koffie, 't is tien over negen. We besluiten om vanavond maar niets meer te doen, lekker hangen boekie lezen. Frank gaat al gauw douchen en naar bed, ik twijfel maar neem toch nog een whisky en een sigaartje. Daarna ook lekker maffen, we zien morgen wel weer. Nog een dag en dan gaan we weer naar huis, zie ik m'n poepie en de kids weer.

Vrijdag 22 mei:
Ik wordt vroeg wakker gemaakt want ik was vergeten de autosleutels uit mijn broekzak te halen. Veel te vroeg, dus als Frank toch nog broodjes gaat halen kan ik nog ff pitten. 9 uur maakt Frank me weer wakker, nu maar wel opstaan dan. Kopje koffie, broodje en dan op naar Prachatice. We slagen wonderwel direct voor een keuken en spreken af dat we hem 13 juli op komen halen. 4200 kroon voor een keuken is toch ook geen geld. Eerst maar een bakkie koffie doen op het plein. Daarna gaan we nog maar eens rondrijden om te zien wat voor zaken we nog meer kunnen vinden. Nou we hebben weer genoeg leuke winkels voor de vrouwen gevonden dus maar weer op naar huis. 't is 1 uur nu, maar eens aan de slag om het huis op te ruimen en schoon te maken terwijl Frank het gras voor het huis gaat maaien. Maar ik hoor dat hij de maaier weer niet aan de praat krijgt, bougietje weer schoonmaken? Komende zomer maar eens goed kijken naar de mengsmering. Zo ik heb de keuken,de woonkamer en de slaapkamer weer schoon. Buiten maar ff helpen met aanharken. Nog ff een stuk maaien en dan op naar de achtertuin. Vuur aan harken en verbranden die zooi. Uiteraard wel met de nodige pivoos tussendoor hè, anders kan een man niet werken. 't is inmiddels kwart voor vijf, tijd om te kappen. Zo ff lekker douchen en dan maar weer een happie eten bij de Mexicaan deze keer. Nou dat was heerlijk hoor,carpaccio vooraf en deze keer gyros als hoofdgerecht. We hadden nog afwisseling ook want er was Tsjechische folklore. Kopje koffie na en dan weer naar huis. Thuis aangekomen de kliko vast buiten gezet en aan de buren gevraagd of ze voor ons het gras voor het huis willen maaien zo rond 11 juli. Dat willen ze wel (als ze ons tenminste begrepen hebben) dus dat is mooi. Nou nog ff een bakkie zetten terwijl Frank de benedenverdieping vast gaat stofzuigen.

Zo nog buiten op de veranda twee bakkies drinken en dan het laatste schoonmaken. Frank gaat verder met stofzuigen terwijl ik nog wat rommel opruim,de afwas doe en de badkamer, wc en het gangetje schoonmaak. Tot slot nog de tuinslang op de boiler aansluiten zodat deze leegloopt in de achtertuin. Dat water willen we niet in de septic hebben. Zo nu is alles echt netjes en nemen we nog een borrel. Wekker gezet op 6.45 om morgen fris aan de terugreis te beginnen. Het was me het weekje wel, blij dat ik morgen mijn poepie en de kids en de hond weer zie. En het huis? Ach over precies zeven weken gaan we weer...
 
Ik ook en moet niet meer aan geverbouw denken maar gelukkig: ieder z'n hobby:)

Bijzondere "Mexicaan" hebben jullie daar btw:
dan maar weer een happie eten bij de Mexicaan deze keer. Nou dat was heerlijk hoor,carpaccio vooraf en deze keer gyros als hoofdgerecht.
klinkt wel lekker :eten:
 
We kunnen er ook weer tegen aan in Jindrichovice,lateien plaatsen ,gaten in de muren maken voor de ramen,frame voor de ramen en deuren plaatsen en ramen erin en daarna afwerken.Zal blij zijn als de 3 deuren en 8 ramen erin zitten
 
Zeg Henk, die Frank lijkt me een supergozer wat hulp betreft! Dat geeft een fijn gevoel, dit soort mensen om je heen en maakt het klussen stukken leuk(er).

Dat verdient dan wat extra uitleg:
Frank is inderdaad een supergozer en dan niet alleen voor het klussen hoor:top:

Maar we hebben het huis met z'n viertjes gekocht.
Die vier dat zijn mijn vrouw (Joke) en ik plus Frank en Jeannette. (mijn zwager en schoonzus)
Dus het klussen is ook in zijn belang.:stout:
 
Aha, met deze constuctie ben je dus min of meer op elkaar aangewezen. Ook zul je een goede onderlinge relatie moeten hebben, een beetje dezelfde smaak en dezelfde lijn om geen scheve gezichten te krijgen. Maar dat is jullie wel toevertrouwd zo te lezen! ;)
 
Inderdaad Lina maar dat zit bij ons wel snor hoor.
We leven hier in Nederland nog net niet onder één dak.;)
Maar als we niet het goede gevoel hadden dan waren we er ook niet aan begonnen. Daarnaast natuurlijk ook juridisch wel aftikken want over geld wordt altijd ruzie gemaakt. Dus geen gezeur met wij willen verkopen en de ander niet of later met een erfenis ofzo.
Maar dat is ver weg hoop ik, wat mij betreft genieten we er nog jaren van.
 
Dat verdient dan wat extra uitleg:
Frank is inderdaad een supergozer en dan niet alleen voor het klussen hoor:top:

Maar we hebben het huis met z'n viertjes gekocht.
Die vier dat zijn mijn vrouw (Joke) en ik plus Frank en Jeannette. (mijn zwager en schoonzus)
Dus het klussen is ook in zijn belang.:stout:

aha nu snap ik het. ik wou net vragen of ik Frank een weekkie kon lenen :verlekkerd: voor ons huis in tsjechië!!
 
Tjee wat een verhaal, terwijl ik jouw verhaal hardop lees zodat mijn echtgenoot er ook van kan meegenieten, zegt hij halverwege het verhaal, dat ik het verder maar stil moet lezen. Want, zegt hij, "Stop maar alsjeblief ik wordt doodmoe, van al dat werk .":lmfao::lache::lache::deuk::deuk:
 
Man, man, man wat een werk in een week!

Daar doe ik een heel jaar over.

Maaruh, zo een keuken voor zo weinig kroontjes?

Een nulletje vergeten?

Ennuh, die Frank he, die kan bij mij zoveel cola drinken als hij wil als hij maar een weekje aan kan komen.

Leuk geschreven en ik ben stik jaloers op die sigaar.
 
Man, man, man wat een werk in een week!

Daar doe ik een heel jaar over.

Maaruh, zo een keuken voor zo weinig kroontjes?

Een nulletje vergeten?

Ennuh, die Frank he, die kan bij mij zoveel cola drinken als hij wil als hij maar een weekje aan kan komen.

Leuk geschreven en ik ben stik jaloers op die sigaar.

tjsa bedankt Kukel, 't was buffelen maar het was het ook waard.
Ennuh, ik zal Frank is vragen.:lala:
En nee echt geen nulletje te veel hoor. Gewoon Hollandse zuinigheid in Tsjechie. :lmfao:
 

char

† In Memoriam
4200 kroon voor een keuken!!!...Henk!!.. lees jouw eigen bericht nog eens even na!!..Dat kan toch niet!!!..

Of Kukel en ik zijn al jaren belazerd bij de Tsjechische keukenboeren,... of jij bent inderdaad een nulletje vergeten!!..

Ik denk, het laatste!!..

Verder wel genoten van het verhaal!!..

Char.
 
Bovenaan