Particuliere ziekenfonds verzekering, grijs kenteken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nog een paar vraagjes, hopelijk kunnen jullie ons helpen???!!!

Kun je je in Tsjechie ook particulier verzekeren voor het ziekenfonds? En liggen de kosten daarvan op hetzelfde niveau als in nederland?

Is er misschien iemand op de hoogte of er ook een grijs-kenteken systeem is voor bedrijfswagens, net als in Nederland? Zijn ze in Tsjechie soepeler met de regels of juist niet?!

Alvast bedankt!!!
crazy.gif
confused.gif
crazy.gif
 
Grijs kenteken bestaat niet.

Onderscheid in bedrijfswagens en personenauto's zit hem niet in geel of grijs kenteken in CR. Maar gewoon in het feit of de wagen van het bedrijf is.

Er zit wel onderscheid in, wat precies weet ik zo niet. Voor bepaalde voordelen kan je hem helemaal op het bedrijf zetten, maar dan ben je verplicht (kleine) reclame op de auto te hebben, bijv naam met telefoonnummer ofzo.
Die auto kan je ook makkelijker belastingstechnisch aanschaffen enzo.

Maar hoe het verders nou precies zit geen idee.

Soepeler zullen ze hier niet in zijn.
Waar je voor kiest dat krijg je en zal je je aan moeten houden, net als in NL.
Alleen heb je dus andere dingen om te kiezen.
 
Je particulier te verzekeren voor ziektekosten is in Tsjechie heel gemakkelijk mits je al in Tsjechie woont.Als je nu in Nederland nog particulier verzekerd bent vraag dan bij je huidige verzekering een bewijs/verklaring aan dat je daar verzekerd bent(Engels) Dat werkt veel gemakkelijker bij acceptatie bij je nieuwe Tsjechische ziektekostenmaatschappij.Ook spaar je daarbij kosten uit i.v.m.medische keuring en Aidstest(verplicht) uit.
Kosten zijn BELANGRIJK lager dan in Nederland.Premie is gebonden aan leeftijd zoals in Nederland.
Grootste en bekendste Maatschappij is VZP ČR(Všeobecná zdravotní pojišt'ovna).Kantoren door geheel Tsjechie.Hoofdkantoor In Praag(daar heb je ook de meeste kans in het Engels info/materiaal te krijgen).Tel +420 2/2175 2121.

Informeer ook eens bij de Overkoepelende Organisatie van Zorgverzekeraars in Nederland Amstelveen CVZ?(vroegere Ziekenfondsraad).Zeker als je huidige maatschappij moeilijk gaat doen.
Succes en
wink.gif
wink.gif
30.gif
bye.gif

rich? :
 
Hartelijk dank voor de reacties.
Er is me nu een hoop duidelijker geworden!
Als er nog mensen zijn die nog aanvullende informatie hebben, graag!!!
smiley20.gif
 

G

Berichten van gasten...
Erik schreef:
Grijs kenteken bestaat niet.
Onderscheid in bedrijfswagens en personenauto's zit hem niet in geel of grijs kenteken in CR. Maar gewoon in het feit of de wagen van het bedrijf is.

Er zit wel onderscheid in, wat precies weet ik zo niet. Voor bepaalde voordelen kan je hem helemaal op het bedrijf zetten, maar dan ben je verplicht (kleine) reclame op de auto te hebben, bijv naam met telefoonnummer ofzo.
Die auto kan je ook makkelijker belastingstechnisch aanschaffen enzo.

Maar hoe het verders nou precies zit geen idee
 

G

Berichten van gasten...
Erik schreef:
Grijs kenteken bestaat niet.

Onderscheid in bedrijfswagens en personenauto's zit hem niet in geel of grijs kenteken in CR. Maar gewoon in het feit of de wagen van het bedrijf is.

Er zit wel onderscheid in, wat precies weet ik zo niet. Voor bepaalde voordelen kan je hem helemaal op het bedrijf zetten, maar dan ben je verplicht (kleine) reclame op de auto te hebben, bijv naam met telefoonnummer ofzo.
Die auto kan je ook makkelijker belastingstechnisch aanschaffen enzo.

Maar hoe het verders nou precies zit geen idee.

Soepeler zullen ze hier niet in zijn.
Waar je voor kiest dat krijg je en zal je je aan moeten houden, net als in NL.
Alleen heb je dus andere dingen om te kiezen.

Het is misschien wel handig mijn huidige grijs kenteken bus over te schrijven op een tsjechische SRO en toch voordelig in NL te blijven rijden.
yeah.gif
 
pekar schreef:
Het is misschien wel handig mijn huidige grijs kenteken bus over te schrijven op een tsjechische SRO en toch voordelig in NL te blijven rijden.
yeah.gif

Voor partikulieren blijft het in NL ook gewoon voordelig,
de regels dat t zou veranderen krijgen ze er nooit door,
voorlopig iig niet.

En hm op een Tsjechische SRO zetten gaat ook niet zomaar,
alstie uberhaubt in CR in te voeren is,
ik weet niet hoe oud de bus is etc.
 
De VZP eist wel een geboortenummer van je en dat krijg je alleen als je een verblijfsvergunning voor lange duur hebt. Hiervoor deden ze voor buitenlanders het eerst wel met je geboortedatum en een volgnummer, maar dat willen ze nu niet meer.

Je kunt dit nummer overigens bij/via de VZP aanvragen.
 
VZP eist een geboortenummer en maken er desnoods een zelf. dat klopt dus Liesje wat je schrijft. En misschien is de ene VZP conscientieuzer dan de andere. Maar wij hebben gevallen dat het VZP-nummer bij de sociale dienst werd afgedaan als onzin.

Het zou zo moeten (correct me when I'm wrong) dat je een briefje moet sturen naar BiZ-cz:
Ministerstvo vnitra odbor správních činností, odd. obyvatel a rodných čísel, poštovní prihrádka 21/SC, 17034 Praha 7.
Verzoek: Vyřízení rodného čísla
Meesturen:
Naam, (voor vrouwen ook familienaam)
geboortedatum
uittreksel geboorteregister (internationaal)
geborteplaats en regio (NL)
geslacht
kopie paspoort
adres in tsjechie
Zij sturen dan een antwoord met je nummer, die je vervolgens kunt inleveren bij de verzering (VZP), sociale zaken (OSSZ), en de belastingdienst (FU)

Probeer maar als je in cz woont en vraag het aan. Ik geloof eerlijk gezegd helemaal niet dat je hiervoor (bij voorbaat)een verblijfsvergunning van wat voor duur dan ook nodig hebt.

Over auto's en grijze kentekens: is het iedereen wel duidelijk dat juist particulieren geen wegenbelasting betalen?! Als je met je auto-speciaal-verbouwd-om-binnen-de-nl-normen-van-grijskenteken-te-vallen aankomt dat je graag bedrijfswagen wilt rijden doe je, vertaalt naar de Tsjechische situatie, eigenlijk niet anders dan aangeven dat je graag belasting wilt betalen... geweldig die burgerzin! :-)
nee, en natuurlijk kun je hem dan niet in je boekhouding kwijt, maar je mag wel kilometers registreren. Voor de dagen dat je voor de zaak rijdt moet je dan per dag (!) wegenbelasting betalen. Want zakelijke auto's zijn wel wegenbelasting verschuldigd.

Particulier ziekenfonds...?
Verzekering is in cz inderdaad daar goedkoper. maar ik zou niet 1-2-3 in nederland uitschrijven. Als je je rug breekt wil je waarschijnlijk toch naar nederland...
verplichte verzekering als je in loondienst bent is ongeveer 1000 czk bij een salaris van 8000. Een tip voor vrouwen: als je een kind krijgt en je staat op de loonlijst, dan krijg je onbetaald kindschapsverlof van 3 jaar.
Dat levert een gratis verzekerings periode op van 3 jaar..
dance.gif
 

G

Berichten van gasten...
Estrabella schreef:
Over auto's en grijze kentekens: is het iedereen wel duidelijk dat juist particulieren geen wegenbelasting betalen?! Als je met je auto-speciaal-verbouwd-om-binnen-de-nl-normen-van-grijskenteken-te-vallen aankomt dat je graag bedrijfswagen wilt rijden doe je, vertaalt naar de Tsjechische situatie, eigenlijk niet anders dan aangeven dat je graag belasting wilt betalen... geweldig die burgerzin! :-)
nee, en natuurlijk kun je hem dan niet in je boekhouding kwijt, maar je mag wel kilometers registreren. Voor de dagen dat je voor de zaak rijdt moet je dan per dag (!) wegenbelasting betalen. Want zakelijke auto's zijn wel wegenbelasting verschuldigd.

dance.gif

Duidelijk dus..... hoe kom ik aan een tsjechies kenteken voor mijn bus uit 1998 die alleen particulier gebruikt wordt
yeah.gif
yeah.gif
party.gif
belastingdienst
 
re: grijs kenteken & invoeren auto

Over je bus: wel oppassen, Vrachtwagens worden wel belast. er loopt dus ergens een grens tussen vrachtwagen en niet-vrachtwagen. Ik weet niet waar precies die grens loopt..
mad.gif


Auto naar cz halen:
Voor invoeren eerst verblijfsvergunning (přechodu) aanvragen. Kun je alles mee. Nodig voor die vergunning: doel van je verblijf (3+ maanden), je paspoort, twee pasfoto`s.
2- Auto uit Nederland voeren, krijg je een tijdelijk kenteken. Beter om je oude kentekenplaten terug te schroeven (als je die kunt houden..) want de policie houdt je ZEKER aan met die nepplaten van de RDW. Plus dat de RDW platen (als het niet gewijzigd is) een belachelijk korte geldigheidsduur hebben van 10 dagen.
3-In Tsjechië auto Technisch laten keuren en Emissietest laten doen. Kosten 7.000 czk. Is in één dag gepiept
4-Dan met die papieren in jouw gemeente in Tsjechië op Uřední Den auto overschrijven op je Tsjechisch adres, wachttijd drie uur, met als je geluk hebt een modern bonnetjes automaat waarop je waarschijnlijke aan-de-beurt-zijn tijd staat. Dan (maximaal) 30 dagen wachten en it’s all cz-yours!!
--Voor oudere auto’s heb je hulp nodig van een insider. Dat is namelijk alleen mogelijk op de papieren van afgeschreven precies-gelijke Tsjechische auto’s. Formeel bouw je dan alle onderdelen over op die Tsjechische auto.
Pozor: (volgens mij) In uitzondering op de hoofdregel geldt voor Japanse en Koreaanse merken dat je wel degelijk invoerrechten verschuldigd bent..
 
Re: re: grijs kenteken & invoeren auto

Als je de papieren van andere auto overschrijft kom je in problemen met de nr. van de motor. Chassis nr. kun je vaak wel overzetten. Voor de andere papieren moet je vaak tussen 10 - 30 duizend KC betalen.
 
Re: re: grijs kenteken & invoeren auto

Het is in CR afgeschaft dat het motornummer op je autopapieren moet staan
smiley20.gif
 
Re: re: grijs kenteken & invoeren auto

Estrabella schreef:
2- Auto uit Nederland voeren, krijg je een tijdelijk kenteken. Beter om je oude kentekenplaten terug te schroeven (als je die kunt houden..) want de policie houdt je ZEKER aan met die nepplaten van de RDW. Plus dat de RDW platen (als het niet gewijzigd is) een belachelijk korte geldigheidsduur hebben van 10 dagen.
Dat zal helaas niet lukken, tenzij je nog een paar "illegale" platen hebt. Je moet de platen inleveren bij de rdw, en die weten precies hoeveel platen er zijn afgegeven. Die exportplaten zijn 14 dagen geldig en je moet ook een exportverzekering afsluiten.

Bovendien, stel je voor dat je met illegaal teruggeplaatste kentekenplaten bij een ongeluk betrokken raakt! Dan is de ellende niet te overzien.

Ook belangrijk: als je ANWB lid bent en een Reis- en kredietbrief hebt: hou er rekening mee dat deze niet geldig is voor buitenlandse kentekens of exportkentekens. Kwam ik natuurlijk ook pas achter toen ik met mijn exportplaten in Duitsland strandde.
 
Bovenaan