Parkeerplaatsen voor vrouwen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De eerste vrouwen parkeerplaatsen bevinden zich bij de ingang van McDonald's op de R10 (Praag-Horni Počernice).
Parkeerplaatsen voor vrouwen zijn niet anders dan de bestaande parkeerplaatsen en worden aangeduid met witte tekst "ŽENY".

Knipsel.JPG

De bedoeling van deze parkeerplaatsen is het bevorderen van veiligheid en het verminderen van de kans op gewelddadige aanvallen. Plaatsen zijn gesitueerd dichter bij de ingang en ze zijn makkelijk te overzien.

Bron: novinky.cz met video
 
Inderdaad, in Duitsland wel eens gezien bij Rassthof Hunxe, autobaan Arnhem-Oberhausen. Een stuk breder dan normaal. Is ook wel nodig, vind ik. En autorijdend Tsjechie een beetje kennende, zijn bredere parkeerplaatsen zowel voor mannen als vrouwen een must!
 
Tsjonge jonge wat een onzin , wat een verkwisting van ruimte en geld , ik noem het een vorm van discriminatie , geëmancipeerd of niet ,ik vind dat de vrouw gelijk is aan de man in dit geval en dat ze ook zo gerespecteerd en behandeld moeten worden , straks krijg je nog speciale rijstroken voor de dames omdat ze misschien niet zoveel rijden of wat voor excuus ook .Nee plaatsen voor invaliden ben ik het 100% mee eens maar voor gezonde vrouwen? echt ongelovelijk !
 
Ik kwam een dergelijke parkeerplaats ook tegen in Duitsland, gelegen in een tijdelijk geplaatste parkeertoren, die - en zeker bij donkerte - nogal wat onoverzichtelijke en onveilige plekken had.
Voor vrouwen zeker, maar ook voor menig ander: ook met de kans op overvallen worden, zou ik er niet willen lopen.
Het blijft natuurlijk een noodoplossing - waar ook weer gevaren aankleven: de verkrachter weet nu precies waar te wachten -, beter zou het zijn dit soort plekken overzichtelijk in te richten en met meer licht en eventueel cameratoezicht.

Want de nog betere oplossing, gewoon van elkaar en elkanders spullen afblijven, dat is te veel gevraagd.

Tsjonge jonge wat een onzin , wat een verkwisting van ruimte en geld
Verkwisting van ruimte is het niet, het is alleen een andere verdeling ervan. Wat betekenen kan dat jij wat verder moet rijden, omdat er voor jou wat minder plekken zijn. Maar het totaal aantal neemt niet af.

En verkwisting van geld? Likje goedkope verf. Mannetje aan het werk ten tijde van crisis. Ach.
Duur wordt het pas als je het moet gaan handhaven.
 
Tsjonge jonge wat een onzin , wat een verkwisting van ruimte en geld , ik noem het een vorm van discriminatie , geëmancipeerd of niet ,ik vind dat de vrouw gelijk is aan de man in dit geval en dat ze ook zo gerespecteerd en behandeld moeten worden , straks krijg je nog speciale rijstroken voor de dames omdat ze misschien niet zoveel rijden of wat voor excuus ook .Nee plaatsen voor invaliden ben ik het 100% mee eens maar voor gezonde vrouwen? echt ongelovelijk !

heel goed initiatief!!!schijnbaar weet je niet wat vrouwen overkomt bij parkeerplaatsen die wat verwijderd zijn van de normale ingang.!!!!
 
heel goed initiatief!!!schijnbaar weet je niet wat vrouwen overkomt bij parkeerplaatsen die wat verwijderd zijn van de normale ingang.!!!!

nee ik denk dat ik niet goed op de hoogte ben en dat zal mijn standpunt zeker ook kunnen veranderen , tenslotte ben ik ook maar een gewoon mens , maar ik kan me het toch niet voorstellen dat als ik naar de winkel ga dat ik eerst langs invalide plekjes moet rijden en dan langs dames parkeerplekken en dat ik dan pas een recht heb om te parkeren . maar ik zou wel egoistisch ingesteld zijn om dit te kunnen denken.
 
Prima idee! Ik denk dat je onderscheid moet maken, een Mac aan de (snel-?)weg, 's avonds laat in het donker is toch wel iets anders dan parkeren bij de buurtsuper. Daarbij, bredere vakken om te parkeren voor vooral dames ben ik ook helemaal voor, want dat laat nogal eens te wensen over. :kwaad: Mogen wat mij betreft ook bij de buurtsuper geintroduceerd worden. :D
 
En laat iemand het dan maar zeggen (dan is dat ook gezegd): 'Vrouwen kunnen niet parkeren, dus dan knallen ze ook niet tegen je auto aan.' Zo.

En voordat ik allerlei kritiek over me heen krijg: vrouwen rijden niet slechter dan mannen, alleen anders. Verzekeringstechnisch vaak beter. Maar zondermeer slechter, daar waar het inparkeren aangaat, doordat ze afstanden slechter inschatten (en ik heb wat onderzoeken bij de hand die dat kunnen staven).

Dus ook voor mannen zijn die aparte vrouwenparkeerplaatsen veiliger.
 
En laat iemand het dan maar zeggen (dan is dat ook gezegd): 'Vrouwen kunnen niet parkeren, dus dan knallen ze ook niet tegen je auto aan.' Zo.

En voordat ik allerlei kritiek over me heen krijg: vrouwen rijden niet slechter dan mannen, alleen anders. Verzekeringstechnisch vaak beter. Maar zondermeer slechter, daar waar het inparkeren aangaat, doordat ze afstanden slechter inschatten (en ik heb wat onderzoeken bij de hand die dat kunnen staven).

Dus ook voor mannen zijn die aparte vrouwenparkeerplaatsen veiliger.

Kom je dan een keertje kijken bij de school van mijn dochter? Ik parkeer minimaal 2x per dag achteruit in file zeg maar, en durf gerust te zeggen dat ik dat beter doe dan menig vader bij school:ja:

Overigens ken ik dit soort plaatsen uit Duitsland, bij wegrestaurants in het donker is het als vrouw(en) alleen best fijn als je voor de deur kunt parkeren en het donkere parkeerterrein niet over hoeft. Ook bij sommige winkels zijn plaatsen voor ouders met kleine kinderen (ook bij de Nederlandse Ikea in Amersfoort trouwens) en dat is toch best handig (dichter bij ingang, dus minder ver zeulen met kind op de arm, en wat breder dus meer uitstapruimte met kind). Nu ze 6 is parkeer ik mijn Aygootje gewoon in de kleinste gaatjes :top:
 
Kom je dan een keertje kijken bij de school van mijn dochter? Ik parkeer minimaal 2x per dag achteruit in file zeg maar, en durf gerust te zeggen dat ik dat beter doe dan menig vader bij school:
Geloof ik graag. Ik baseerde de uitspraak op wat onderzoeken en die worden zoals je weet altijd afgenomen onder meerdere deelnemers. Jij hebt duidelijk niet deelgenomen en van de deelnemende vrouwen reed 32% overigens in een Sherman-tank en daarmee heb je in ieder geval zelf nooit last met inparkeren. Met nadruk op zelf.

Prima die parkeerplaatsen. Net zoals de treinwagons in Tsjechië die speciaal gereserveerd zijn voor gezinnen die met kleine kinderen reizen (weer on topic!).
 
Tsjonge jonge wat een onzin , wat een verkwisting van ruimte en geld , ik noem het een vorm van discriminatie , geëmancipeerd of niet ,ik vind dat de vrouw gelijk is aan de man in dit geval en dat ze ook zo gerespecteerd en behandeld moeten worden , straks krijg je nog speciale rijstroken voor de dames omdat ze misschien niet zoveel rijden of wat voor excuus ook .Nee plaatsen voor invaliden ben ik het 100% mee eens maar voor gezonde vrouwen? echt ongelovelijk !

Wacht maar als joue mooie vrouw iets ernstig op donkere parkeerplaats overkomt, dat zou jij anders spreken! En op parkeren voor vrouwen mag jij wel als man ook staan hoor, het is niet strafbaar. Zo'n parkeren is gewoon heel goed bedoeld en dat het nu ook in Nederland komt is goed want jullie (Nederlandse mannen) meestal echt gebrek aan goede manieren hebben (lees - jullie zijn geen gentlemans). Vrouwen moeten toch beschermd worden als het kan. Feministen of niet, het zijn steeds VROUWEN.
 
Toch nog even een reactie van mijn kant, jij schrijft : want jullie (Nederlandse mannen) meestal echt gebrek aan goede manieren hebben (lees - jullie zijn geen gentlemans).
Ik heb altijd geleerd om alles niet over 1 kant te scheren , maar misschien heb jij wel slechte ervaringen, wat goed mogelijk is maar wat ik echt wel betreur want er bestaan echt ook wel mannen in nederland die wel goede manieren hebben , echt jammer dat je op dit specifiek gebied zo kortdenkend ben en voor de rest zou ik zeggen lees bericht #10 even na waarin ik me meening bijstel .
maar toch bedankt voor de reactie , tenslotte leven we in een land van vrije meningsuiting.
 

Vodnik

† In Memoriam
wat parkeervakken voor gehandicapten betreft: het percentage gehandicapten in een Hummer en een golfoutfit in de bak is in CZ wel erg groot! Let maar eens op wat er bij shoppingcentres geparkeerd staat.

Er is trouwens sprake van (in Praag) om de uitgifte van gehandicapten-parkeerkaarten eens goed door te lichten, er wordt erg veel misbruik van gemaakt.
 
Tja zoveel mensen zoveel meningen. Veel vrouwen kunnen niet inparkeren maar er zijn ook genoeg mannen die dit niet kunnen. En je auto recht in een parkeervak zetten is voor sommige vrouwen en mannen ook een probleem. Ik zie het vaak op mijn werk mannen en vrouwen die in hun "vaak" grote auto aan komen scheuren en hun auto op 1,5 plek parkeren omdat het niet lukt om hem recht in het vak te zetten. Ik zeg, koop een kleinere auto waar je dat wel mee kunt maar ach dat is mijn mening.
Een vrouwen parkeerplek is als het echt om de veiligheid gaat een goed idee, zou het om de manier van parkeren gaan dan mogen ze er ook wel een aantal voor de mannen aanschaffen die ook niet goed/recht kunnen parkeren.
Verder zeg ik, ieder zijn mening en de discussie wie er beter rijden of parkeren de mannen of vrouwen laat ik maar in het midden. Ik kan het in ieder geval wel en daar ben ik blij om, zou ik het niet kunnen waagde ik mij er ook maar niet aan.
Dat is net zoals het parkeren in parkeergarages, er zijn vrouwen die dit niet durven (van mannen weet ik het niet), ik kan dat niet begrijpen dat dat eng is maar goed.:confused:

oh ja en Dieter, als vrouwen bredere parkeervakken nodig hebben dan hebben mannen een eigen rijstrook nodig want volgens jou onderzoeken rijden die verzekeringstechnisch minder veilig dus dat zou weer veiliger voor de vrouwen zijn hahahaha. Tja het is allemaal wat. Ik kan er in ieder geval wel om lachen, ook om vrouwen die ik zie stuntelen met inparkeren, dan ben ik geneigd ze een handje te helpen.:D
 
Wanneer ik iemand zie stuntelen dan is het wel 9 van de 10 keer een vrouw/jongedame! :denk: Of een hoog bejaarde! Maar verder heb je gelijk, het is een soort van cliche die mannen erg graag in stand houden. Of over opscheppen. :stout:Kan ik ook. :D Camperbus, gehandicaptenbus, bedrijfsbus, allemaal op gereden, zonder brokken. Kan ik van mijn mannen niet zeggen. :D
 
Bovenaan