PAPA

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahojky,
wat betekent 'papa', zoals bv in de afsluitzin van een mail of zo 'papa a pusu'. kdenk dat ik het wel weet wat het wil zeggen. salu, dada of zoiets. maar wat ik mij afvraag in welke omstandigheden het gebruikt wordt, klinkt me redelijk kindertaalachtig of niet?? en is het een afkorting van iets of van waar komt het??
papa
confused.gif
,
Elke
 
Gewoon 'doei'. ik gebruik het nagenoeg altijd bij afscheid nemen en dan vooral via internet. overigens ook bij Poolse vrienden. Die kennen het ook.
grin.gif
 
dit is gewoon een afscheidsgroet onder intimi (vooral tegen kinderen/ouders of hele goede bekenden onder elkaar). het is puur spreektaal.
 
papa-zo geschreven is net als hier pap (vader)
Pá pá-dat zegen meestal in tsjechie kleine kinderen en het is dag dag,doiii.Het afkomst is ook van uit de kindertijd.Hier als iemand weg gaat leren de ouders de kinderen met de hand zwaaien en zegen ze dag dag bij.In tsjechie doen het de ouders ook aleen daar heet het pá pá!Tot zienz of na shledanou is voor kleine kinderen moeilijk om uit te spreken!Pá pá is gewoon een heele lieve afschijd!!!
Je gebruikt deze afschijd het meest tussen famillie en vrienden!
pá pá a pusu-dag dag en kus
Je kan ook tegenkomen pac a pusu (pootje en kus),pacek en ook pacek shledacek(deze twee zijn het meest om te horen tussen de tieners-klinkt niet zo kindertaalig)!

Ik hoop dat je mijn uitleg voldoende vindt.Deze vraag wat pá pá betekent kom ik heel vaak tegen,want ik gebruik het zelf.Mijn vrienden weeten het al wat het betekend en vonden ze het zo leuk dat ze het in ons geschprek ook gebruiken.
yeah.gif


Groetjes Soña
 
Idd vind ik pa pa af en toe ietwat kinderlijk overkomen.
grin.gif
Normaliter gebruik ik het dan ook alleen bij hele goeie vrienden (lees: vriendinnen...) en mensen waar ik gewoon goed mee kan opschieten.

In het begin vond ik het een beetje raar, maar dat was ook zo toen ik voor het eerst het woord 'ahoj' leerde in het Tsjechisch. Deed me meteen denken aan 'Land ahoj!', 'Ahoj sailor!' en 'Popeye the Sailorman'.
tongue.gif
 
idd, in het begin als je met tsjechie 'te maken hebt' komt het wel komisch over.... .
vb: men eerste dag in tsjechie: ik kwam aan in het station van pardubice, de directeur van een school wachtte me op met een bordje met men nam etc... . en zegt ahooooooooooooj.... tja kwam vreemd over... .
enkele vriendinnen hebben de gewoonte om ahooooooooj lucky boy tegen me te zeggen:)... .
en van 'pa pa' vind ik het raar om hetzelf te gebruiken, komt ietske kinderachtig over .... . meestal bij afscheid zeg ik cau cau of nashle of zoiets
 
samotari of zoiets ken ik nie direct... . maar euh ge moogt me der wel altijd meer uitleg over geven
smile.gif
 
Vind 'pa' altijd wel lief, vooral onder e-mailtjes en smsjes. Maar in real life gebruik ik het liefste 'cau' of 'cus'(dat volgens mij weer is afgeleid van het Duits)
 
M'n zoontje van 1 zit nu een week in Praag, ik hier, en hij mist z'n vader. Voor hem ben ik 'papa'. Zodra hij in Praag 'pá pá' hoort, gaat hij gelijk zelf ook om 'papa' roepen (uitmondend in enig drama). Mijn hele schoonfamilie heeft deze week dus het verbod om 'pá pá' te roepen. M'n vrouw roept weer wel naar m'n dochter 'pá pá' bij 't afscheid, dus 't is wel weer wat verwarrend allemaal...
 
Wisten jullie overigens dat 'pa' het enige 'doei-woordje' is in het Tsjechisch dat ook echt uit de Slavische talen komt? Het is een afkorting van paka (Russisch voor daaag). In het Pools wordt pa ook erg veel gebruikt. Eigenlijk is er dus niet zo gek veel mis mee...
 
in het Russisch zeg ik meestal poka-poka, dus als we dat afkorten komen we aan onze Tsjechische papa... (als we efkes de assimilatieregels negeren)
grin.gif
 
Bartiku schreef:
M'n zoontje van 1 zit nu een week in Praag, ik hier, en hij mist z'n vader. Voor hem ben ik 'papa'. Zodra hij in Praag 'pá pá' hoort, gaat hij gelijk zelf ook om 'papa' roepen (uitmondend in enig drama). Mijn hele schoonfamilie heeft deze week dus het verbod om 'pá pá' te roepen. M'n vrouw roept weer wel naar m'n dochter 'pá pá' bij 't afscheid, dus 't is wel weer wat verwarrend allemaal...
`

Agossie, wat een zielig verhaal!!! Waar je allemaal wel niet rekening mee moet houden. Succes aan je vrouw!!
worshippy.gif
 
Bovenaan