Paddestoelentijd

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Die Pilze wachsen wieder - Saisonbeginn für das tschechische Nationalhobby

"Houby rostou", die Pilze wachsen. Zu Beginn des Sommers hält regelmäßig ein eigenartiges Genre Einzug in die tschechischen Medien: die Pilzberichterstattung. Das Gedeihen der merkwürdigen Sporenpflanzen wird so aufmerksam verfolgt wie sonst allenfalls das Abschneiden der Eishockey-Nationalmannschaft bei internationalen Turnieren - keine Zeitung, die nicht Sammeltipps, Pilzführer und Rezepte bringen würde. Kein Zweifel: Pilze sammeln ist das tschechische Nationalhobby schlechthin. Zum Saisonbeginn traf Thomas Kirschner für das folgende Forum Gesellschaft den Doyen der tschechischen Pilzsammler und -forscher Miroslav Smotlacha.
Miroslav Smotlacha"Wenn mich jemand fragt, wann ich zum ersten Mal Pilze gesammelt habe, dann sage ich immer ´als ich noch in den Pilzen war´. Den Ausdruck gibt es im Deutschen nicht, aber auf Tschechisch heißt das, als ich noch bei meiner Mutter im Bauch war. Und zwar ist meine Mutter immer mit meinem Vater Pilze sammeln gegangen. Mein Vater konnte 1500 Arten bestimmen, die bei uns vorkommen. 1500 Arten hat er erforscht und beschrieben, und ich war von klein auf dabei", erzählt der 84-jährige Miroslav Smotlacha.

smotlacha_houby.jpg


houby.jpg


Volledig artikel
 

Macek

Geroyeerd Lid
POZOR, verleden jaar was op nl.tv. een reportage van slachtoffers in Rusland van giftige paddestoelen. Je moet er verstand van hebben, ik heb dat niet dus eet ik ook geen paddestoelen op champions na.
 
Zover ik het altijd gezien heb worden ze in Tsjechië gedroogd. Paddestoelen winnen daarbij ook aan smaak.
Maar kijk inderdaad uit met paddestoelen: drogen, niet drogeren.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Als wij ze geplukt hebben, maken we ze schoon, snijden ze en gooien een deel in de vriezer, en Macek als ik me niet vergis heb jij bij ons door de goulash ook wat van die paddestoelen gegeten, ja we hebben eerst afgewacht of je ziek werd, maar nee, dus nu kan ik het je wel vertellen.
grin.gif
Wij gooien ze door sauzen en bijv samen met roerei. Heerlijk zijn ze. Maar Lukas weet wel welke die moet hebben, vreemde laten we lekker in het bos staan.
 
Hier een recept:
Ingemaakte paddenstoelen

500 gr paddenstoelen
300 ml wijnazijn
2 kruidnagels
1 laurierblad
1 theelepel dillezaadjes
10 peperkorrels
Laat de azijn met de peperkorrels, het laurierblad, de kruidnagels en de dille 5 minuten
koken en vervolgens afkoelen.
Borstel de paddestoelen voorzichtig schoon.
Snijd de grotere exemplaren in kleinere stukken.
Kook de paddestoelen 10 minuten in gezouten water. Je kan ze
ook zachtjes smoren in olie met wat sjalotje enz., zout is voor de houdbaarheid.
Laat ze uitlekken.
Doe de uitgelekte paddestoelen in een goed schoon gewassen glazen pot.
Giet de azijn op de paddestoelen in de pot.
Giet een beetje olie op de azijn en sluit de pot goed af.
Laat de pot in ieder geval 2 weken op een koele plaats staan.
Pas dan mag de pot open en mogen de paddestoelen worden opgegeten. Hooguit 3 maanden koel bewaren
n.b. Je kan de kruiden ook zelf samenstellen.

Dobrou chut!
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Zo, ik zag gisteren alweer een stel lopen, met een volle mand paddenstoeln kwamen ze het bos uit hier. Ik direkt Lukas verteld. s'middags had hij al een paddenstoelenmand gekocht....En nu slaapt de kat erin. Ja, effen geen tijd hé, maar wel leuk dat ze er alweer zijn. (minder leuk is de regen die je er voor nodig hebt om ze zo snel te laten groeien)
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ja, ja, Alex gaat mee paddenstoelen zoeken, uiteraard in het mandje, misschien dat Danny en de hond een goede gids is voor paddenstoelentijd, wanneer kunnen we komen???
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Grapjas, dan vreet die dadelijk al die Paddo's op..... Nee Alex gooien we uit die mand en laten we thuis, die is hartstikke moe. Ik heb je een PM gestuurd. Maar vandaag zag ik trouwens overal al weer auto's staan bij die inritten naar het bos. Volop Paddestoelen.
 
Bovenaan