OZB belasting 2024 Tsjechië (onroerende zaak belasting)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Graag wil ik hierbij attenderen op de te betalen OZB-belasting in Tsjechië voor het jaar 2024. Deze dient voor 31 mei a.s. betaald te zijn, zoals jaarlijks het geval is.

Bankrekeningnr. en betalingskenmerk blijven hetzelfde als voorgaande jaren, maar de belasting zelf is flink verhoogd (gemiddeld met 80%!).

Wacht daarom met betalen, totdat je hierover bericht krijgt via de post, email (indien je mailadres bij de Tsjechische belastingdienst bekend is), of elektronische datapostbus ("datova schranka").

Je zou actie moeten ondernemen (opvragen van de nota van dit jaar), indien je geen bericht krijgt van de Belastingdienst voor 15-20 mei.
Let erop, dat je actuele woonadres bij de relevante instanties (kadaster / belastingdienst) bekend moet zijn. Een adreswijziging (bij verhuizing buiten Tsjechië) dien je zelf door te geven. En is bijv. je tijdelijke verblijfsvergunning verlopen (geldigheid is 10 jaar), dan wordt het daaraan gekoppelde adres doorgaans automatisch uitgeschreven uit het Tsjechische kadaster.

 
Hoi Radka, bedankt voor de tip.

De eerste keer (2011) kreeg ik een acceptgiro opgestuurd die ik netjes betaald heb. Daarna heb ik nooit meer iets gekregen. Wel al (2 keer) mijn mailadres ingevuld in het daarvoor bestemde formulier en doorgegeven. 1 keer persoonlijk afgegeven, het jaar daarna digitaal. Nooit ook maar iets gehoord via mail of wat dan ook.
Ik betaal nu netjes ieder jaar. Dat het er aankomt weet ik zeker, want door een typfout betaalde ik 3 jaar geleden per ongeluk 9 kronen te weinig en daar kreeg ik wel een brief over, of ik die 9 kronen alsnog wilde overmaken.
Dit jaar heb ik hetzelfde bedrag weer overgemaakt en aangezien ik meen dat alles verhoogd is, zullen ze mij wel weer weten te vinden. 😉
 
Bovenaan