Overnemen achternaam Tsjechische vrouw

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds enige jaren kan in Nederland bij het huwelijk de man ook de achternaam van de vrouw aannemen. Gebeurt niet vaak, maar het kan. Wat nu als je aanstaande vrouw een Tsjechische (of Russische e.d.) is, wiens achternaam op -ova eindigt? Volgens de Nederlandse wet zou je dan als man ook het -ova achtervoegsel moeten gaan voeren. Stel dat je dan in Tsjechië gaat wonen of werken, dan wordt je leven wel een tikje moeilijk, naast de humor die het ook wel in zich heeft. Of bestaat er hiervoor een uitzondering in de Nederlandse wet?
En als die niet bestaat, zouden we dan niet als forummers actie moeten ondernemen; misschien is of komt er wel een NL - CR stel dat de Tsjechische achternaam wil gaan voeren; dan zouden die blij zijn met een optie om -ova te laten vervallen?
 
Ik ben met een Tsjechische getrouwd en wij hebben gekozen om allebei de dubbele achternaam te voeren, dus haar en mijn tesamen. Die moest dan wel hetzelfde zijn, dus het mocht niet zo zijn dat zij er -ova bij had en ik niet. Dus zouden we de 2 achternamen krijgen zonder -ova, onder het argument dat in haar paspoort wel -ova staat, maar dat haar familienaam uiteraard zonder -ova is. Prima, dacht ik, totdat op mijn stemoproep voor de Europese verkiezingen stond dat ik toch -ova in mijn naam (haar gedeelte van mijn naam) heb gekregen van ze. Dat is niet de bedoeling, ik zal er met de gemeente contact over gaan opnemen. Eea is echter voor Nederlanders zo onbegrijpelijk, dat ik vrees dat ik tot in lengte van dagen fouten en misvattingen tegemoet kan zien. Ik heb dat ook van andere forumleden gelezen, dat ze overal hun namen steeds verkeerd hebben. Dat moet dan maar...
 
Arthur, interessant maar ook wel teleurstellend verhaal. Ik had niet verwacht dat er al mensen met deze problematiek te maken hebben gehad. Dus moeten we er wat aan gaan doen!
Het lijkt me duidelijk dat je dit op gemeente-niveau niet goed geregeld krijgt, als de wet niet voorziet in dit soort uitzonderingen. Het lijkt me dat we tweede kamerleden moeten aanschrijven (degenen die zich met de naamgevingswet hebben beziggehouden) en hen er op wijzen dat met de toetreding van nieuwe landen tot de EU er aandacht nodig is voor naamgevingsproblematiek. Wie doet mee?
Leuk voor het forum als we straks een echte wetswijziging doorheen krijgen!!! Maar vooral goed voor onze 'doelgroep':de NL-CR'ers
 
Wat namen betreft is het ook voor vrouwen een zooitje in het Nederlandse paspoort. Wat ik erin heb staan is dit: naam: Brouwers, e.v.: Fikejs. Met daarboven als duidelijke handtekening Fikejsová.
Je kunt uit het paspoort trouwens sowieso niet herkennen hoe de betreffende vrouw genoemd wil worden - geboren als x, echtgenote van y, maar welke achternaam gebruikt ze? Lijkt mij ook voor Nederlandse vrouwen met een Nederlandse man een puinhoop.
De enige manier om mijn achternaam er als Fikejsová in te krijgen, was door mijn meisjesnaam weg te laten. Dat is in de Tsjechische paspoorten weliswaar ook gebruikelijk, maar als Tsjechische vrouw heb je in ieder geval nog je identiteitskaart waar je meisjesnaam op staat. In mijn geval dus alleen een paspoort, waarin mijn meisjesnaam dan volledig zou komen te vervallen. Leek me ook weer niet handig.
In de praktijk heb ik er op zich geen problemen mee. Wel heb ik een keer gevlogen en kreeg toen een ticket op de naam Brouwers. Maar toch vind ik het raar, een paspoort waar je je echte naam alleen in de handtekening terugvindt.
 
Beste Lisa,
Had ik nog niet aan gedacht dat het andersom ook een probleem kan vormen; de nederlandse vrouw die -ova achter de naam van haar tsjechische man wil. Als je je tot Tsjechische zou laten naturaliseren, zal dat natuurlijk wél automatisch gebeuren, maar dat wil niet iedereen. Nu moet je zeker steeds in de gaten houden hoe je je noemt; met of zonder -ova.
 
Lisa F. schreef:
naam: Brouwers, e.v.: Fikejs. Met daarboven als duidelijke handtekening Fikejsová.

Dat jij op je paspoord met Fikejsova tekent heeft natuurlijk nix te maken met wat je naam is,
je handtekening hoeft nix met je naam te maken te hebben,
sommigen zijn totaal onleesbaar.
Dus als jij omdat je vroeger al zo tekende,
nu nog zo tekent kan dat verschil geven in je paspoord ja,
dan kan je je ook afvragen waarom je niet met Brouwer tekent ? haha

Maar het blijkt idd een lastige kwestie.

Gelukkig kan je het als vrouw in CR gewoon laten veranderen.
Dus al stond er vroeger in je paspoord bijv:
Jansen, dan kan je dat laten veranderen naar Jansenova,
maar ook omgekeerd.

Wat jij wilt, volgens mij kon dat vroeger niet.

Maar om terug te komen op de titel van het topic,
waarom zou dat dat überhaubt willen om die naam over te nemen?
crazy.gif
 
Erik, natuurlijk heeft een handtekening niet altijd evenveel met je naam te maken. Het gaat mij erom dat mijn achternaam (Fikejsová) niet in mijn paspoort staat! Maar ik snap ook wel dat dit voor de Nederlandse paspoortmakers niet interessant genoeg is om de paspoorten te gaan veranderen...

Ik vraag me trouwens net als jij ook een beetje af waarom je als man de achternaam van je vrouw erbij zou nemen. Hier in Tsjechië nemen sommige mannen de achternaam van hun vrouw over, waarbij hun eigen achternaam min of meer vervalt. De reden is meestal dat ze hun eigen achternaam niet mooi vonden. Ook was mijn man een keer op een bruiloft, waarbij de vader van de bruidegom niet kwam opdagen en die heeft toen uit wraak de achternaam van zijn vrouw genomen. Vond ik wel een goeie. Ik heb maar één keer gehoord van een man die de naam van zijn vrouw erbij nam, en dat was volgens mij om interessant te lijken. Hij trouwde namelijk met een Australische...
 
Toch wel weer een vorm van doorgeslagen feminisme hoor, maarja dat zijn we inmiddels wel gewend in Nederland
 
.... enne... wat te denken over de tweede generatie?
In NL kan kind van samenwonende ouders (niet getrouwd) de achternaam van of pappie of mammie krijgen. Krijg j eook maffe situaties door: moeten dan de zoontjes maar naar papie genoemd worden om in CZ niet als mietje of travo te worden aangezien en de dochter als mammie?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Lisa F.</font><hr />

Ik vraag me trouwens net als jij ook een beetje af waarom je als man de achternaam van je vrouw erbij zou nemen.

Die reden is op zich niet interessant; het ging mij meer om het principe. Uit de eerste reactie op m'n bericht blijkt al dat het van toepassing is in de praktijk. De combinatie van namen is inderdaad wellicht gangbaarder dan dat de man de naam van de vrouw overneemt. Ook een Nederlandse man kan misschien afwillen van zijn naam ('Naaktgeboren' of zo), de stamnaam van de vrouw kan erg mooi zijn (Novák
smile.gif
, Lobkowicz of zo), familienaam moet gered worden van uitsterven, principiële keuzes, ga maar door.
 
Bovenaan