Oudste persoon in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Ik kom van oorsprong uit Leeuwarden en op 25 februari is de oudste vrouw in Nederland, en woonachtig in Leeuwarden, 109 jaar geworden. Nu wordt er in Wikipedia een lijst bijgehouden van de oudste mens in Nederland en op deze aardbol. De oudste wereldburger is 114 jaar.

Op deze lijst van oudste mens op aarde staat ook de Tsjechische Marie Kráslova, 109 jaar en toen de oudste mens op aarde. Marcel heeft ooit deze naam genoemd op dit forum maar dat artikel is in het archief beland.Maar de juiste overlijdensdatum wordt NIET vermeld in Wikipedia. Nu vermoed ik dat de juiste datum 02 juli 2008 moet zijn. Vraag is; klopt dat? Volgende vraag is wie is nu de oudste tsjechische man en/ of vrouw?

Ja ik weet het; iewat morbide nieuwsgierigheid. Maar met de juiste overlijdensdatum van Marie Kraslovo kunnen we de lijst op Wikipedia aanvullen/compleet maken.

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudste_mens
 

Tabe

† In Memoriam
Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt. Niet Marie Kaslova was ooit oudste van de wereld, maar Marie Bernatkova, geboren 22-10-1857 en overleden oktober? 1968, 111 jaar oud.

Sorry en excuus voor mijn slordigheid.
 

kuurgast

Donateur
Vůbec nejstarší (částečně) doloženou obyvatelkou v historii Československé republiky byla Marie Bernátková. Narodila se 22. října 1857 a zemřela 4. května 1969. Dožila se 111 let. Od 16. června 1968 až do své smrti byla též nejstarším oficiálně ověřeným člověkem na světě.
Tabe hier staat het antwoord. Via de link die je gaf lees je dat ze in oktober 1968 in leven was. Vanaf toen was ze de oudste vrouw van de wereld tot haar overlijden op 4 mei 1969.
Bron:denik.cz.
De idnes.cz heeft het ook over oktober 1968 omdat het zo in het Guinness Book of Records staat.

Je slordigheid wordt je vergeven. ;)
 

kuurgast

Donateur
Marie Třešňáková.

icon_1372_1.jpg


Sinds februari is Marie Třešňáková de oudste inwoner van Tsjechië.
Ze werd 29 november 107 lentes jong dankzij haar favoriete drankje dat ze iedere ochtend drinkt.

Bron:chomutovsky.denik.cz.
 

pepo

† In Memoriam
Mijn moeder is niet de oudste vrouw/mens in Tsjechie, maar zij is mooiste. Afgelopen januari heeft zij haar 90ste verjaardag gevierd. Gisteren bericht van haar gehad, dat de knoflook-oogst veilig binnen is. De echte blauwe, zgn Rusische, geen troep uit China. Mijn moeder is de grootste schat, die ik nog heb.
 
Bovenaan