Ouderwetse gerechten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kent het ouderwetse gerecht "Jan in de zak oftewel broeder dan wel poffert, geheten?
En bestaan dit soort "vergeten gerechten "OOK in Tsjechie??
Gewoon, zomaar.
Pes, die nooit in de keuken mag komen...:stout:
 
Kijk eens aan! S´nachts viel mij noch meer van zulks in, niet dat ik het kook, hoor:Prazˇmo,Sˇoulet en Pucˇa´lka.
Dat eerste is geroosterd graan,dat tweede iets van boonen en gort met ganzenvet en het derde gekient en naaderhand gebakken erwten.Mijn buurmensen leeven erg zuinig en maaken soms Sˇkubanky.Dat is aardappelpuree met bloem en dat aan stukjes met gemaalen blauwe maanzaad bestrooit en met gesmolten booter heel zuinig begooten=bedrupt.En als men het in de bakoven bakt dan heet dat Hnˇedka - net als of de naam van een paard. Ach ik weet niet , geef mij maar boerenkoolstampot!
 

Leen

† In Memoriam
Ha, ha boerenkoolstampot. Mijn collega's hier in CZ begrijpen maar niet wat wij er in NL aan vinden. Maar ik heb ze al uitgenodigd, vorig jaar hebben ze bij ons hutspot gegeten dit jaar wordt het boerenkool met Hema worst op mijn verjaardag.
Wat mij nu te binnen schiet, eten ze in CZ ook biestpannenkoeken? En dan de juist die pannenkoeken met spek en stroop. Machtig, figuurlijk en letterlijk! Toch wel leuk dat je deze ' armenkost' benoemd. Iets om ook eens te eten.

Leen (die toch een prima eitje kookt en heerlijke thee kan zetten)
 

kuurgast

Donateur
Ter verduidelijking ,biest is de eerste melk van een koe nadat het kalf geboren is. Die is veel vetter en speciaal voor het jonge kalfje. (wij gebruikten dat nooit omdat het voor de kalfjes was)
 

Leen

† In Memoriam
Ter verduidelijking ,biest is de eerste melk van een koe nadat het kalf geboren is. Die is veel vetter en speciaal voor het jonge kalfje. (wij gebruikten dat nooit omdat het voor de kalfjes was)

Wij gebruiken altijd alleen de tweede biest. De eerste biest wil ik helemaal niet, er zit mij teveel bloed in dus die gaat vanzelfsprekend naar het kalf. Na 3 keer melken is de biest er meestal van af.
Heerlijk biestepap met beschuit en een paar scheppen basterdsuiker. Dan had ik deze het liefst de andere dag, ijskoud.
(en de kalveren, die heben er nooit aan te kort gekomen)
 
Beste mensen ik weet dus niet hoe dat gaat bij de klijne boertjes met een koetje achter in de stal maar bij de Landbouwcooperaatie ZEOS met 400 koeien op stall gieten ze het biest gewoon weg(dat gaat via de regulieeringbuisen ergens op de akker of in de greppel) of men moet stiekem konekties met het personeel de melkers hebben maar dan is het toch noch niet makkelijk er aan te koomen. De arts verkoopt biestkapsulles voor 1600,- kroonen de 30 stuks!
 
Vergeten gerechten bestaan bij de gratie van het feit dat ze niet lekker zijn, maar slechts een zekere nostalgie oproepen. Zou je ze dagelijks voor je neus krijgen, zou je ze graag snel weer willen vergeten.
Al was het alleen maar om de vaak ongezonde samenstelling van die gerechten: veel vet en meel.
 

kuurgast

Donateur
Die stond in een lijst van restaurants met "middeleeuwse" keuken ofzukzowat.
Ben die andere website kwijt maar had deze speciaal voor jou (Keesi) bewaard. :)

*edit* andere website met veel historische keukens terug gevonden.
 
Dank, Kuur.
Heb een beetje op die site zitten snuffelen.
Diverse "feestavonden" met feestdiners gezien zoals we dat in Detenice beleefd hebben.
Interessant om te bewaren.
 
Bovenaan