Opnieuw lynxen in Reuzengebergte

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
In het Nationalpark Krkonoše zijn na meer dan 200 jaar opnieuw lynxen opgedoken. Boswachters hebben de afgelopen dagen sporen aangetroffen van deze roofkatten. Ze waren in het gebied sinds het begin van de 19e eeuw als uitgestorven beschouwd. Het is nog onduidelijk of het om individuele dieren gaat of dat de lynx weer in het Reuzengebergte thuis is.

De lynx is sterk met uitsterven bedreigd en komen voornamelijk voor in hooglanden met gemengd bos.

radio.cz

novinky.cz

idnes.cz

503-top_foto1-anffk.jpg
 
Wiki-Lynx_lynx.jpg

Leuk om te lezen, de linx rukt op lees ik zojuist op Wikipedia, het is zelfs mogelijk dat we "binnenkort" de linx in Nederand aan zullen treffen.
Straks is de bruine beer ook nog op z'n retour... :denk:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Parkwachters van het nationaal park KRNAP hebben de afgelopen maanden zorgvuldig alle sporen nagetrokken die deze dieren nalieten. Ze komen tot een besluit dat er slechts drie tot vier dieren rondlopen. Toeristen hoeven zich geen zorgen te maken, de lynx is verlegen en bang van mensen.

idnes.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Waardering

Hey Freddy 2005,

Graag wil ik toch eens op deze plaats mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop jij ons steeds weer voorziet van informatie op vele verschillende terreinen. Sport, politiek, economie en dagelijkse gebeurtenissen komen steeds voorbij. Het vereist voortdurend bijhouden van kranten en internet nieuws. Geweldig bedankt. Ik laat me in ieder geval graag van al deze zaken op de hoogte houden. Groet
 

Freddy2005

† In Memoriam
Lynxen in Tsjechisch Zwitserland

In het Nationale Park Tsjechisch Zwitserland, Národní park České Švýcarsko, zijn door automatische fotocamera's opnames gemaakt van een lynx. Hiermee worden de vermoedens van hun aanwezigheid bevestigd na het aantreffen van pootafdrukken en krassen op bomen. De aanwezigheid zal nu nog beter worden opgevolgd om te achterhalen of er verdere verplaatsingen volgen in de zomer of als ze zich hier blijven ophouden.

251793-top_foto2-t86gi.jpg


novinky.cz
 
zijn lynxen gevaarlijk voor ons
Een lynx is niet gevaarlijk voor een mens, eerder bang. Van afstand is dit prachtige dier prima te observeren, mocht je ooit één tegenkomen. ;) Maar zoals zoveel wilde dieren, drijf nooit een lynx in het nauw! Ook wanneer je een lynx met welpen ontmoet, snel wegwezen. (Maar niet de rug toekeren)
 
De kop-romplengte ligt bij een volwassen lynx tussen de 80 en 130 cm, de schouderhoogte tussen de 60 en de 75 cm, gemiddeld 65 cm. Het staartje wordt 11 tot 25 centimeter lang. Lynxen wegen 18 tot 25, soms tot 38 kg.

Wikipedia .

Ik zou er niet graag een tegenkomen tijdens een wandeling moet ik eerlijk zeggen.:(
 
Bovenaan