Opknappen van de kerk in Klení

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Niet zo heel lang voor onze vakantie begon kreeg ik deze link onder ogen: Klení
Aangezien we al eerder een bezoekje hebben gebracht aan deze kerk, maar hierbij zo ongeveer een zeis nodig hadden om ons een weg te banen, wilden we hier toch nog een keer een kijkje gaan nemen.

We begonnen vanuit ons 'eigen' vakantiehuisje.

DSC_0290.jpg


Een klein stukje afdalen lukte nog wel.

DSC_0293.jpg


Onderaan de weg stond een infobord. Aangezien ze hier de boel gaan opknappen denk ik dat het hoofdzakelijk informatie is over de verbouwing die ze van plan zijn.

DSC_0299.jpg


Daarna moesten we een stukje klimmen. Het uitzicht was er ook wel naar.

DSC_0300.jpg


En zoals we dus al verwachtten waren alle onnodige natuurlijke zaken verwijderd en konden we 'normaal' rondlopen. Uiteraard met de nodige respect.

DSC_0301.jpg


DSC_0314.jpg


Na een rondje 'om de kerk' gelopen te hebben ook de buitenkant kunnen bewonderen.

DSC_0303.jpg
DSC_0317.jpg


DSC_0318.jpg


Dat er renovatie nodig is is wel duidelijk. Dat ie nog niet is ingestort verrast ons eigenlijk.

DSC_0304.jpg


DSC_0311.jpg


Nee er lopen geen geesten rond, althans wij hebben ze niet gezien, in de rechterpoort staat mijn dochter ook foto's te maken en in het midden is nog net de zwarte broek van mijn man zichtbaar.

DSC_0313.jpg


Achter bovenstaande poort begint datgene wat ooit eens een sportveld was van kamp Klení.

DSC_0322.jpg


Een keer achterom kijken gaf ons de laatste blik op de kerk.

DSC_0327.jpg


Vervolgens via Kamp Klení, dat overigens te koop schijnt te staan, de terugweg aangevangen.

DSC_0328.jpg


DSC_0329.jpg


DSC_0334.jpg


Het laatste beeld is overigens ook zichtbaar vanuit onze slaapkamer.

DSC_0331.jpg


Het huis aan de linkerkant, die met die schotel, is ons huisje. De foto is genomen direct vanaf de ingang van kamp Klení.
 

kuurgast

Donateur
Interessant stukje Bianca. Het is een van de oudste kerken in Zuid-Bohemen en de kerkelijke autoriteiten willen er geen geld aan besteden of anderszins nog gebruik maken van het gebouw. In 1991 is er een vereniging opgericht tot herstel van deze kerk. Er is de afgelopen jaren al een nieuw dak aangebracht en de toren is met koper bekleed. Helaas is het geld van de vereniging nu op en ze proberen geld in te zamelen zoals je op het bord kan zien door oa concerten. Alle financiële steun is welkom. Bron:denik.cz.(vertaal daar zelf de laatste zin ;) )
Website waar diverse foto's staan van hoe de kerk er ooit uitzag is kohoutikriz.org/priloha/schim.php.
Je kan de werkzaamheden ook volgen op facebook.
 
Bron:denik.cz.(vertaal daar zelf de laatste zin ;) )

Het laatste wat wij willen is lopen waar we niet gewenst zijn. We houden zoveel mogelijk de plaatselijke regels aan. Het kan natuurlijk gebeuren dat je ergens loopt en dat het een stuk land van iemand is maar zodra we daar achter komen zijn we daar weg en zullen we ons daar ook niet meer vertonen.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat we netjes op openbaar terrein hebben gelopen. Netjes de pijl gevolgd die richting kerk wees.
 
Bovenaan