Openbaar vervoer/taxi

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de zomervakantie voor het eerst naar Tsjechie met de bus:)
Nou willen we daar natuurlijk ook niet op 1 plaats vast blijven zitten dus zullen we gebruik moeten maken van het openbaar vervoer. Hoe is dat in Tsjechie? We zitten in Svoboda nad upou in het reuzengebergte. Kun je vanuit daar makkelijk met de bus? En hoe duur is dat ongeveer? en kun je met zes man makkelijk een taxi pakken of past dat dan weer net niet? en hoe betaalbaar is dat?
Bedankt! :D
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Niet direct een antwoord op je vraag, maar misschien ook het overwegen waard: huur een autootje in Tsjechië! :)

Bij E-sixt heb je bijvoorbeeld al een autootje (smart) vanaf 15 euro per dag. :DD
 
voor openbaar vervoer kijk op idos.cz. zoek dan via "kombinace" dan krijg je een combi van treinen, bussen, etc...
Odkud = waarvandaan
kam = waarheen
pres = over
datum spreekt voor zich
cas = tijd
odjezd = vertrek
prijezd = aankomst
bez prestupu = zonder overstap
s max. poctem prestupu = met max. aantal overstappen
vyhledat = zoek
Ik denk dat dit alle woorden zijn die je nodig hebt om een zoekopdracht in te vullen. Je krijgt bij elke gevonde mogelijkheid het aantal km, de duur en de kosten van de reis.
Qua taxi kan ik je niet helpen, maar ik weet wel dat ze ontzettend duur zijn, vooral voor buitenlanders...
 
Trein is prima te doen, mits je je er even in verdiept.
Is het Svoboda nad Upou? Hebben een station (eindpunt).

Spoordienst is niet door de Tsjechische spoorwegen (www.cd.cz) maar door Viamont. Traject 45, verbinding op Trutnov. Laatste trein vandaar terug om 22:41 maar is wel spoorboekje 2006.
 
Qua taxi kan ik je niet helpen, maar ik weet wel dat ze ontzettend duur zijn, vooral voor buitenlanders...

Dit laatste klopt niet helemaal, Merel.
Tarieven zijn voor Tsjechen en buitenlanders gelijk. Door de staat vastgesteld. Ongeveer Kc. 18 per km. (€ 0,65)
Maar er zijn taxichauffeurs, die het proberen met buitenlanders! (ik was jaren geleden een keer een slachtoffer). Laat je niet in de luren leggen!

Voor veelbereden trajecten en van het vliegveld naar diverse grote steden gelden vaste tarieven.

Zie: http://www.prague-airport-transfers.co.uk/vervoer-vanuit-de-luchthaven.htm
 
Bedankt voor de reacties!
Auto huren is misschien niet zon goed idee aangezien we met zijn 6en zijn waarvan het merendeel groot en lang is:P Wordt beetje krap dus.
Zullen ons dus toch echt moeten beperkten tot het openbaar vervoer.
Die tsjechische sites zijn ongetwijfeld reuze handig... als je tsjechisch kunt :P
En ons werd verteld dat taxi juist heel goedkoop is maar dat moeten we miss daar dan even uitzoeken..
 

Macek

Geroyeerd Lid
Dan huur je toch twee auto's, voor het geld hoef je het niet te laten lijkt mij.
 
Die tsjechische sites zijn ongetwijfeld reuze handig... als je tsjechisch kunt :P


De site www.idos.cz (hierboven ook al vermeld) is ook te bekijken in het Engels en het Duits.

succes.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
En ons werd verteld dat taxi juist heel goedkoop is maar dat moeten we miss daar dan even uitzoeken..
Of de taxi duur is of niet is aan jou, maar met zijn 6-en in 1 taxi, doen ze zeker niet, dus dat worden er 2. Wij zijn met de taxi vanuit Javornik naar Trutnov (met het bierfeest :D ) geweest. Wij betaalden 500 Czk per taxi, dat is ongeveer dezelfde afstand als Svoboda-Trutnov. Er rijdt volgens mij ook een klein soort geel treintje (lijkt een beetje op een trammetje) tussen Svoboda en Trutnov, en bussen rijden er ook, maar die website had je al. In Svoboda zelf is volgens mij niet zoveel te beleven, er zijn wat restaurantjes en er is een bowlingbaan, voor het uitgaan zullen jullie echt ergens naartoe moeten. Veel plezier alvast!
 
Vervoer in tsjechie

toen wij op vakantie waren in tsjechie hebben wij gebruik gemaakt van bus trein en taxi.
Dit was allemaal erg goed te doen en is zeker niet duur.
Taxi kan duur worden als je niet een beetje met je taxichauffeur mee kijkt maar dat is in nederland ook zo:-D
Wel sta je soms een beetje raar te kijken in wat voor soort bussen je SOMS komt te zitten.
Maar dat is het leuke van op vakantie gaan in een ander land.
veel plezier!!!!
 
Bij E-sixt heb je bijvoorbeeld al een autootje (smart) vanaf 15 euro per dag. :DD

Okee, dat wordt erg krap met z;n zessen :lmfao: .

Maar persoonlijk vind ik een huurauto wel het overwegen waard. We hebben een keer bij Sixt een gloednieuwe VW Golf gehuurd voor 19 euro per dag. Met een tolvignet, klimaatbeheersing en een superradio. Het grote voordeel vind ik dat je alle vrijheid hebt, even kan stoppen als je wilt en vertrekt wanneer het je uitkomt.

Openbaar vervoer is natuurlijk spotgoedkoop, taxi's ook prima te doen voor een klein stukje maar ik zou de volgende keer echt weer een autootje huren. Wij sliepen trouwens in Praag en hebben de auto gehuurd bij het Hilton en konden hem daar 's nachts mooi gratis parkeren.

Wat je ook doet het wordt vast ontzettend leuk! Je gaat nou een maal naar Tsjechie. :cheer:

Neeltje
 
Bovenaan