Openbaar vervoer in en rondom Praag

Topic in 'Vervoer' gestart door David van Arkel, 22-09-2016.

1. Dobrý den!

Mijn vriendin en ik gaan in november een weekje met de trein naar Praag. Nu willen wij, naast het mooie Praag, ook graag een natuurgebied bezoeken. Onze voorkeur gaat uit naar Křivoklátsko of Český kras. Nu vragen wij ons af of deze natuurgebieden goed te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

David

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  2. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

David, ik maak weinig gebruik van het openbaar vervoer, maar hier kan je een reisplanner vinden voor het openbaar vervoer. Misschien dat je er verder mee komt.

kuurgast en David van Arkel vinden dit leuk/interessant.
  3. Dit heeft me zeker heel erg geholpen! Bedankt!

kuurgast en Pelhřimov vinden dit leuk/interessant.
  4. kuurgast

kuurgast Donateur

Voor beide natuurgebieden kan je het beste vertrekken vanaf station Praha Smíchov.
    Český kras, wil je naar Velká a Malá Amerika?
    Zie mapy.cz.
    Rechts onderaan kan je retour zien via > Změnit směr/van richting veranderen.
    Eindbestemming > CÍL/doel kan je verplaatsen en dan zie je andere routes + reistijden, zoals via station Srbsko of Hrad Karlštejn. Of met rechtstreekse bus van Praha Zličín naar Mořina, zie mapy.cz.
    Křivoklátsko gaat trein via Beroun naar Roztoky waar de gekleurde wandelroutes staan aangegeven, zie mapy.cz.

Laatst bewerkt: 22-09-2016
    David van Arkel vindt dit leuk/interessant.
  5. Geweldig, bedankt voor de informatie. Hier kan ik wel een aardig eind mee uit de voeten:)
    In Český kras zou ik graag willen kijken in Karlstejn en verder een flinke wandeling maken. Velká a Malá Amerika ziet er wel prachtig uit, dus wie weet! De route moeten we dan nog even uitstippelen haha.
    Veel dank in ieder geval!

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  6. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

David van Arkel en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  7. Wederom bedankt, zeer handige links allemaal. Ik denk dat de vakantie helemaal goed gaat komen als ik dit allemaal zo zie haha

Pelhřimov vindt dit leuk/interessant.
  8. kuurgast

kuurgast Donateur

OV Praag lanceert realtime kaart met tram- en buslocaties
    Realtime info over hoe ver tram/bus van halte verwijderd is, nu beschikbaar via DPP-kaarten en Lítačka-app

De geïntegreerde openbaarvervoersautoriteit van Praag, PID, heeft stadsreizigers een klein cadeautje gegeven om 2021 van start te laten gaan: langverwachte realtime gegevens over tramlocaties die worden uitgerold naar diensten in de stad.

Voorlopig zijn de realtime gegevens te vinden op een online kaart op de officiële website van PID. Het zal binnenkort worden uitgerold op gerelateerde platforms, waaronder de Lítačka-app, en ook worden geleverd aan services van derden, zoals Google Maps.

De kaart op de PID-website is niet precies realtime, maar elke dertig seconden bijgewerkt met actuele tram- en buslocaties. Een groene stip geeft aan dat een tram of bus op schema ligt (binnen drie minuten), terwijl oranje en rode stippen betekenen dat het voertuig te laat komt.

"Geïntegreerd vervoer, het is niet alleen de mogelijkheid om één ticket te gebruiken voor alle vervoerswijzen, maar ook de mogelijkheid om up-to-date informatie te krijgen over alle verbindingen, ongeacht de vervoerder, op één plek", zegt Petr Tomčík, directeur van de Regional Organizer of Prague Integrated Transport (ROPID), vermeld in een persbericht.

De huidige locatie van trams is de laatste steen in een mozaïek van uitgebreide informatie voor reizigers. Dankzij de integratie in het PID-open datasysteem kan deze informatie door iedereen die geïnteresseerd is, worden gebruikt voor toepassingen.

Sinds begin 2020 zijn realtime gegevens over Praagse buslocaties beschikbaar, maar de tramgegevens en de PID-kaart met locaties zijn beide nieuwe functies die aan het eind van het jaar zijn gelanceerd.

"Eindelijk zullen de Pragers betrouwbaar kunnen achterhalen of de tram waarop ze wachten al vertrokken is of binnenkort zal aankomen", aldus de Praagse locoburgemeester Adam Scheinherr in een persbericht. Informatie over de positie van voertuigen en het sein in de metro behoren tot de basisprincipes van het moderne openbaar vervoer.
    Scheinherr voegde eraan toe dat de stad doorgaat met het uitrollen van mobiele LTE-dekking in alle metrostations van Praag, en dat 36 van de 61 stations van Praag nu gedekt zijn. Eind 2022 moeten alle stations van de stad gedekt zijn.

Bron expats.cz.

De online kaart mapa.pid.cz.
    Voor laatste nieuws Praagse OV zie facebook.com/prazskaintegrovanadoprava.
    Of website pid.cz/en/important-public-transport-during-covid-19-outbreak.

Deel deze pagina