Opekani

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij mij op kantoor zijn ze bezig met het bouwen van een nieuwe parkeergarage en daarvoor zijn ze palen aan het heien. Hiervoor wordt er ook gebruik gemaakt van hout dat dan verbrandt (vraag me ook niet waarvoor en waarom), maar toen ik daar gisteren langs liep en die geur rook kreeg ik spontaan trek om spekacky te braden. Als ik er nu weer aan denk loopt het water mij weer in 't bekje!
grin.gif


49723-466-ohen-spekacky.jpg
 
Dat mis ik ook zo ontzettend... boven het open vuurtje is het veel lekkerder (en leuker, want ik vind vuur in een vuurkorf niks). Dat heb ik vroeger zo vaak gedaan... bijna elke weekend ergens buiten met mijn vrienden, of op het vakantiehuis... op het zomerkamp... overal.
 
Nu verkopen ze bij Lidl "verse bockworst", dat lijkt een beetje op Tsjechische parek en smaakt lekker. Ik snij hem mooi in en bak ik hem in de pan, Tsjechische mosterd erbij en .......smullen maar!!
yeah.gif


Spekacky zijn niet meer te eten.
mad.gif
 
Vasku, misschien is er in de omgeving van de anderen veel veranderd. Maar mijn vrienden gaan nog steeds weekendjes weg en daarmee bedoel ik op de ouderwetse manier - geen hoteletje pakken zoals hier. Vriend van mij heeft vandaag geschreven: "Vandaag gaat het weer lukken, burty bakken op het vuurtje. Voor het eerst dit jaar vuurtje gemaakt op de sneeuw - was heerlijk"
 
Mijn Tsjechische vrienden trekken er ook nog steeds op uit (ok ok, naar mate iedereen ouder wordt wel iets minder dan voorheen) maar 's zomers zitten ze vaak nog steeds met een hele clan aan een bosmeertje lekker vuurtjes te maken en te vissen.
 
Volgende maand zitten wij op 30 april hopelijk weer bij het 'heksenfeest'. Met alle buurtgenoten worstjes roosteren boven 't vuur. Ze waren best lekker, vond ik vorig jaar.
Ik wist niet dat ze 'spekacky' heetten. Weer wat geleerd. Is dat nog te vertalen in een Hollandse worstsoort?
 

Tabe

† In Memoriam
Wat is burty?

Wat is burty
Het moet iets te snavelen (te eten) zijn. Ik heb geprobeerd middels de zoekfunctie iets te vinden maar ik kom niet ver dan dat je het moet bakken op een houtvuur ????

Tsjechen help mij uit de brand. Is het lekker ????
 
Bovenaan