Op de bonnefooi naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

beste mensen,

wat leuk dat dit zo'n goed lopend forum is. De kennis wordt goed gebundeld zodat er voor een ieder duidelijkheid ontstaat toppie, afijn.

Twee weken geleden ben ik uit praag terug gekomen van vakantie. Ik was er 10 jaar geleden al een keer geweest alleen dit keer met vrienden inplaats van pa en ma.
Wat me erg opviel was de sympathie van de mensen daar. Er heerst daar geen sfeer dat alles te koop is. De mensen helpen elkaar. Deed me goed.

Wat wil nou het geval zijn; ik heb daar een leuk meisje ontmoet waar ik eigenlijk wel voor terug zou willen.
Ik ben pas twintig zomers oud dus alles is nog mogelijk.
Aangezien ik een jaartje vrij heb (genomen) zit ik er over te denken om een tijdje die richting op te gaan.
Mijn vraag is echter....in hoeverre is het mogelijk om simpelweg naar praag af te reizen, een baan te zoeken en tijdelijke woonruimte. Ik zat te denken aan een paar maanden. Ik heb al veel opgezocht, maar vind eigenlijk alleen oud materiaal. (greencards, visums enz.)

Ik ben erg benieuwd wat men me te vertellen heeft. Alle reacties zijn welkom!

alvast bedankt.
 
Mooi om te zien dat je er geen gras over laat groeien! Anderen die in de vakantie een meisje hebben gevonden (andersom gebeurt niet zovaak???) zijn nog in de SMS-modus.
Zelf kan ik je niet van veel advies dienen (destijds m'n vrouw ontmoet vanuit een stage in Praag), regels zijn na 1 mei wel soepeler geworden.
Heb je enige werk- of studie ervaring waar je op kan bouwen?
Ik begrijp dat Praag ook je doel is? Voordeel van Praag is dat er veel internationale bedrijven/horeca/studies zijn; nadeel is dat woonruimte duur is.
Enne het forum roept altijd in koor: leer Tsjechisch! (maar ter plekke kan dat natuurlijk nog beter).
 
bedankt voor de snelle reactie!

Ik lees dat de regels per 1 mei soepeler zijn geworden. Weet u misschien waar ik deze kan vinden(domme vraag?). Ik heb veel baantjes gehad hier in nederland. Van horeca tot administragief werk. Op de site van hays.com staan ook enkele banen vermeld waarvan alleen de engelse taal van je word verwacht, dus er zijn wat dat betreft genoeg mogelijkheden. Waar het mij eigenlijk het meest om gaat zijn de papieren die ik er voor nodig zou moeten hebben.

vriendelijke groet.
 
Het lijkt mij een heel leuk idee. Ik denk dat elke ervaring in een ander land heel positief is, omdat je nieuwe dingen ziet en leert en heel veel plezier beleeft.
Je bent nog jong, hebt een jaartje (of meer) vrij, dus het lijkt me een perfecte tijd om te gaan. Bovendien heb je een extra motivatie in de vorm van een Tsjechische schone.
Prima toch??
Als je woonruimte hebt voor wanneer je daar aan komt en in ieder geval wat geld om de eerste tijd door te komen, dan moet het lukken. Ik denk best dat je ter plekke werk kunt zoeken en iets zal vinden. Wil je meer zekerheid hebben, dan zou je vast vanuit Nederland wat contacten kunnen zoeken en je oriënteren in wat je wilt gaan doen. Maar goed, op de bonnefooi, is op de bonnefooi, dus ga er gewoon voor zou ik zeggen! Je zult er geen spijt van krijgen en je zeker thuis voelen in Praag en Tsjechië.
 
W

wolf

Guest
Ga er gewoon voor!
De regels zijn heel eenvoudig. Anders dan in Nederland geld geen beperking t.a.v. verblijf en het werk dat je mag doen. Als je regels wilt weten kijk dan op de site van de EU http://europa.eu.int/ met een beetje zoeken vind je hier alles wat je wilde weten.

pa pa
 
Erikita en wolf bedankt voor jullie steun.
krijg er steeds meer zin in. fijn om te horen dat er geen beperkingen meer zijn om in het buitenland te wonen te werken dan wel te studeren. zaterdag heb ik een afspraak met een kennis van tsjechische afkomst. Deze man is ook meermaals in tsjechie geweest vanwege familie en werk. Alle reacties zijn nog van harte welkom, heb er echt veel aan.

nogmaals lof voor dit forum!
dance.gif
dance.gif
dance.gif
 
hallo allemaal,

hehe eindelijk is het dan zo ver. na wat gespaard te hebben heb ik de biezen gepakt! ik zit in praag, momenteel in een pension, maar morgen vertrek ik naar mijn eigen appartement die ik met behulp van mijn vriendin in een lokaal krantje (soort via via)gevonden heb. 8000 kc de maand alles er op en eraan. tsjechisch leren is eigenlijk best leuk en het gaat me redelijk goed af. ik merk wel dat het een pre is om de taal te leren wil je aan werk kunnen komen dus hoe dat zal gaan lopen is voor mij nog een vraag. als er mensen zijn die vanuit praag zelf werk hebben kunnen vinden (of niet) zou ik daar graag wat van willen horen...

vriendelijke groet jord
yeah.gif
 
Jordaanoever,
Tof dat je er inderdaad voor gegaan bent. En nog toffer dat je het voor een Tsjechische schone doet en dat werk en woning hebt....
Wat bedoel je met 8000 Kc met alles er op en er aan ???
 
W

wolf

Guest
Coooooolllll Man!
Blijf er gewoon voor gaan...zou willen dat ik je ook nog aan een baan kan helpen..Enige dat ik weet is dat DHL zijn software centrum inricht in Praag...via monsterboard kun je wel meer vinden denk ik

Good luck
bye.gif
 
cz-huron,

ik ben er ook erg blij mee dat ik nu hier zit. heb net even contact gelegd met nederland en daar bleek alles nog hetzelfde terwijl voor mij alles veranderd is. 8000kc alles er op en er aan betekent; gestoffeerd en met elektriciteit, gas en water. goed te doen, behalve werk vinden, is niet heel erg makkelijk. ik ga het via monsterboard proberen wie weet. bedankt wolf voor de tip! gegroet
 
Ahoj, gaaf om te horen dat je er al zit. Ik sta op het punt .... Vraagje; heb je voor mij het adres / naam / kosten van het pension ? Beviel dat ? Ik moet 1 a 1.5 maand overbruggen zonder definitief huis nl.
Qua werk inderdaad monster checken en er zijn redelijk veel praagse job sites. Ook op expats.cz worden banen aangeboden. Misschien eens een bier(tje) doen in Praag ?

úspěch

Dave Ruzius
 
Ahoj Jordaanoever en Dave,

Goed voor jullie dat je naar Praag komt cq bent gegaan. Ik ben hier nu een maand of 4 en het bevalt me prima. Overigens ben ik ook voor de liefde gegaan en ik woon hier nu met mijn vriendin in een prima appartementje. Alleen werk is inderdaad het probleem. Allebei veel succes in Praag gewenst en wie weet tot ziens op Vaclavske Namesty

smile.gif
Piet
 
ahoj dave

leuk om te horen dat je ook verslaafd ben geraakt aan het oosten. het hotel heet hostel arena en zit in praag 8. de wijk heet holesovice. de straat heet u vistaviste en het zit naast het treintunneltje. je kunt er in ieder geval even zitten. maak kennis met iemand die tsjechies spreekt koop een anonce (soort viavia)en dan maak je de beste mogelijkheid om iets te vinden zonder dat je sleutelgeld hoeft te betalen (reality). veel succes en een biertje gaat er altijd wel in.

vriendelijke groet jord
 
Hey Jord,

Heb je al werk? Ik ben er inmiddels achter dat je hier gewoon kunt werken geen vergunning of iets dergelijks nodig!!
Trouwens als je geen werk hebt een tip bij www.grafton.cz zitten ze te springen om mensen die Nederlands spreken ( geen Tsjechisch nodig, wel Engels) ik werk inmiddels voor een maand bij monsterboard en had vandaag een intervieuw bij ExxonMobil. Als je wat wil weten pm me maar of zet een berichtje hier.
Ik woon in Praag 10 en dat bevalt ook prima.

groeten uit Praag

Piet
 
beste piet,

leuk zo'n kameraad in het zelfde schuitje. ik zit hier nu 1.5 maand en het bevalt me prima. alleen het werk is niet altijd even makkelijk. ik heb inderdaad op de site van grafton gekeken en wat daar aangeboden wordt bevalt me prima. wat ik me echter nog afvraag of de salarissen daar bruto of netto zijn, want dat zal misschien wel wat schelen.
ikzelf woon in praag 8, liben. goede buurt en fijne woonruimte. misschien kunnen we een keer wat afspreken om wat ervaringen uit te wisselen onder genot van een pilske.
vriendelijk bedankt voor je hulp

groet jord
 
Hoi Jord,

Ik heb je een pm gestuurd. Ik werk overigens deze maand op Vaclavske Namesti dus afspreken in het centrum is prima voor mij.

groet Piet
 
Hoi,
eindelijk weer tijd voor dit forum. Ik ben hier nu drie weken en druk aan het werk bij DHL. Ik zit nog in pension koekoek. Mijn vriendin heeft waarschijnlijk een baan bij ceskyweb en we hebben waarschijnlijk een fraai huis in Ricany gevonden waar ik vrijdag in ga.
Ik zal binnenkort wat mogelijke handigheden publiceren ter ieders lering ende vermaak.

Grts

Dave Ruzius
 
Bovenaan