Ook lokale radio- en tv zenders in Tsjechie ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Nederland komt het vaak voor dat er een plaatselijke radio en tv zender is. bv: radio zwolle, radio almelo enzv. Dit wordt vanuit de plaatselijk overheid gesubsidieerd. Ik ben benieuwd of dit ook in Tsjechie mogelijk is.
 
Ik dnek niet dat je in Tsjechie Nederlandse radio kan vinden. Toen ik nog in Tsjechie woonde, kreeg ik ooit huisarest, ik mocht geen tv voor 3 maanden lang kijken (was toen 12). Ik luisterde dus naar radio. Er waren engelse, romeense, duitse en dergelijke radio's maar geen nederlandse. Misschien via sateliet, net als dat mijn moeder nu doet met Poolse radio. Dan kan je die misschien wel ontvangen.

Gewoon proberen.
 
misschien is mijn vraag niet duidelijk,maar is maken van radio en tv op zo,n manier ook mogelijk in cz?
 
Ja, je hebt wel wat regionale radiozenders, maar door wie die betaald worden of zo weet ik niet. Misschien zal het iemand anders wel weten.

Kvetinka
 
Natuurlijk zijn er regionale Radio en TV-zenders in Tsjechie. De Openbare Radio CRo heeft lokale omroepstudio's in de verschillende kraje (vergelijk het maar met onze provincie), die non-stop uitzenden.

Bij de TV ligt het enerzijds anders, de openbare omroep ČT heeft ook studio's in de provincie, maar die leveren naast gewone programma's gewoonlijk één nieuwsuitzending, namelijk die van 18u00 (in Bohemen: Večerník z Čech, Moravië: Jihomoravský večerník, Silezië: Report). De Commerciële zenders Nova en Prima hebben lokale mediabedrijfjes ingehuurd die per provincie een soortgelijk journaal brengen.
Echte, zeg maar Non-Stop, Regionale TV bestaat er ook, maar die is commercieel. In Praag bvb. TV Praha, in Brno Brněnská TV1 (waarom die één er achter staat is mij echt onduidelijk, want een tweede kanaal is er niet (!) ), maar ook de kleinere steden hebben vaak een regionaal station. Deze zenders zitten echter alleen op de kabel (bij mijn weten toch) en zenden uit via een infokanaal van de desbetreffende kabelmaatschappij.
 
Bovenaan