Onze vakantie in Kromeriz/Krásná

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteravond om half acht teruggekomen van een fantastische vakantie in Tsjechië.
Wij zijn nu voor de derde keer naar een jachthondenwedstrijd geweest die werd georganiseerd door de Tsjechische Cesky Fousek vereniging en dit keer werd de wedstrijd gehouden in Kromeriz.
We hadden een kamer geboekt bij de locatie waar de wedstrijd werd gehouden, dit is een hondentrainings en schietcentrum. Bij aankomst bleek dat de honden helaas niet naar binnen mochten en hebben we de twee honden 's nachts in de auto laten slapen.
De kamers zagen er prima uit maar de bedden waren van die maat dat één van ons met zijn 1.97 meter eigenlijk niet in het stapelbed paste.
Dit deed ons besluiten om voor de komende twee nachten een hotel te boeken. We sliepen toen in het Hvezda Hotel te Vazany, prima hotel en honden mochten mee op de kamer.
Zaterdag en zondagochtend hebben we de wedstrijd zo goed als het kon gevolgd en op zondagmiddag zijn we heen en weer geweest naar Znojmo, daar woont een fokker van één van onze honden.
Deze gastvrije Tsjech maakt zelf wijn en nam ons mee naar zijn wijnkelder alwaar we van zijn witte en rode wijn mochten proeven.
Ook had hij een nest met pupjes en die hebben we natuurlijk ook bewonderd.
Hierna weer terug naar Kromeriz en even gestopt bij de grote soldaten bij Slavkov en dan door voor de uitslag van de wedstrijd. Op maandag zijn we vertrokken richting Krásná.
Mooie route gereden via Valasské Mezirici en daar bij een soort truckerscafé een lekker ontbijtje genomen. Achter dit café stroomde een beek en die zat vol met vissen. Je kon ze niet tellen hoeveel er in zwommen.
Daarna naar Roznov pad Radhostem, hier het openluchtmuseum bezocht. Ik vond het prachtig, wat een mooie gebouwen en we hadden ook al steeds heel mooi weer.
Ik heb hier twee schapenvachten gekocht, lekker voor thuis tegen de koude voeten in de winter.... Men was nog erg druk in het museum met herstellen en andere gebouwen te maken. Dan weer doorgereden naar ons verblijf voor de komende vijf dagen in Krásná.
Het was een prachtige route, jeetje wat een uitzichten, dit was echt genieten.
"Ons huisje" lag aan de voet van de Lysa Hora en deze berg zagen we al op afstand liggen en dat was erg leuk omdat je dan weet dat je in de buurt komt.
Twee uur te vroeg kwamen we bij het huisje aan, een zeer vriendelijke eigenaar was bezig met gras maaien en ontving ons zeer hartelijk. We werden rondgeleid door het huisje en waren verbaasd over de luxe en hoe groot het huis was.
Wat een leuk en prachtig huis zeg...........

De rest volgt nog

soldaten bewerkt.jpg huisje bewerkt.jpg
 
Mooi verhaal Unita,maar ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar de hondenwedstrijden.hebben jullie ook meegedaan of alleen gekeken.
Was het specifiek voor het eigen ras of ook "continentaal"?

Gerrit :zwaai:
 
Ha Gerrit, even een reactie op jouw vraag.
Het is de Frantiska Housky Memorial waar wij naar hebben gekeken. Er deden voornamelijk cesky fouseks mee maar ook een aantal Duitse draadharen. Voor zover ik weet is deze wedstrijd alleen voor voorstaande "draadhaar" rassen. Men kan acht weken van te voren inschrijven. De wedstrijd bevat de onderdelen boswerk, waterwerk, veldwerk, en nog andere disciplines.
Dit jaar waren er voorjagers uit natuurlijk Tsjechië (het grootste aantal), Slowakije en ook uit Denemarken.
De eerste keer dat wij zijn wezen kijken was in 2003, toen 2005 en nu dan weer. Niet alles is als toeschouwer te volgen. Wij hebben dus alle keren alleen gekeken.
Ik wil je er zeker meer over vertellen maar dat kunnen we dan beter via een pb doen denk ik.:)
 
Na het uitpakken van de spullen en het uitlaten van de honden snel richting Frydek Mistek, naar een grote interspar voor de boodschappen.
Het viel ons op dat er nu zo ontzettend veel grote winkels zijn, tesco, interspar, penny market, lidl enz.
Dan terug naar het huisje. Het weer was prachtig en nog eens even goed de omgeving en het huisje bekijken. Als we aan de achterkant het huisje uitliepen door de tuin kon je door een hekje, een trappetje af en zat je aan een stromende beek. Geen vis te zien maar wel bijzondere vogels.
's Avonds richting Visalaje naar Hotel Beskydy voor het diner. Hier hebben we iedere avond gegeten. Veel keuze en goed eten. We moesten iedere avond zo'n 4 kilometer rijden om naar het Hotel te gaan en regelmatig zagen we een ree grazen in een weide tegen de heuvels.
Dan op dinsdag richting Ostrava, we wilden op zoek naar een jachtwinkel omdat we in het verleden bijzondere hondenfluiten en andere zaken hebben gevonden in dit soort winkels. We vertrokken met schitterend weer en 25 graden. Ik had enkele gewassen kledingstukken buiten opgehangen dus dat zou lekker drogen.
Toen we Ostrava binnenreden moest ik even wennen aan deze grote sombere industriestad. Een betaalde parkeerplaats opgezocht en de auto neergezet en dan de stad in.
Op het grote plein van Ostrava op een terrasje gezeten en wat lekkers gedronken. Het begon inmiddels te waaien en de lucht begon te betrekken.
Dan verder winkelen en ineens begon het toch wel behoorlijk te gieten. Inmiddels hadden we uitgevonden dat er een jachtwinkel was in Ostrava en daar toen met de auto heengereden. Hier verkocht men alleen kleding, toch even een fleecetrui aangeschaft wetende dat thuis de was kletsnat was geregend, konden we nog wel een trui gebruiken.
Wonder boven wonder was de was thuis bijna niet natgeregend.
Woensdag zijn we naar Polen gereden en hebben we Auschwitz bezocht, indrukwekkend maar omdat dit een forum is over Tsjechië zal ik hier verder niet over uitwijden.

plein ostrava.jpg
 
Op donderdag zijn we meer in de omgeving gebleven. Eerst op ons gemak ontbeten en dan tegen de middag vertrokken richting Moravka. Hier ligt beneden langs de weg een stuwmeer en we wilden hier lekker gaan wandelen met de honden.
Nu blijkt dat je niet langs het meer mag wandelen, maar er was ergens voorbij het dorp een informatiebord waar we een wandelpad op zagen staan, tegen de berg aan en daar zijn we toen gaan wandelen.
Prachtige natuur met nu al redelijk wat herfstkleuren, vele stroompjes en watervalletjes, paddestoelen en overal hazelnoten om op te rapen.
Zo'n ruime twee uur gewandeld en dan terug naar het verblijf, alwaar we ons buiten verder hebben vermaakt.
Op vrijdag zijn we heel vroeg opgestaan, want we wilden de zon zien opkomen vanaf de Lysa Hora. Ik had begrepen dat je met een lift de berg op kan, maar volgens de eigenaar van het huisje is dit nu helemaal weggehaald op last van de "groenen" in de politiek. De man adviseerde ons gewoon een keertje met de auto naar boven te rijden en dit hebben we dan ook gedaan. Acht kilometer naar boven, schitterende uitzichten en een mooie rode vuurbal als zon die boven de bergen uitkomt.
Boven op de Lysa Hora was de grond wit, want het had al gevroren.
Op de berg hoorden we nog een hert burlen, wat een prachtig geluid!
's Middags zijn we een stuk met de auto gaan rijden en hebben we Stramberk bezocht en Novy Jicin. Leuke plaatsen en weer heerlijk weer.....
Ja en dan is de vakantie alweer voorbij, helaas, maar wel ontzettend genoten en vele ervaringen rijker.

wandeling moravka.jpg zon vanaf Lysa Hora.jpg bord lysa hora.jpg plein novy jicin.jpg
 
Unita, Na alles gelezen te hebben wat je over deze vakantie te melden had, kan ik niets anders zeggen dat jullie een heel mooie tijd hebben gehad!!!
Het lijkt mij ook heel mooi om 's morgens in alle vroegte een berg op te gaan en in alle stilte van de natuur te wachten op de zon.
Schitterend!!!ook een hele mooie foto van de opkomst!!
Graag tot een volgend bericht,

Groet,Doni:zwaai:
 
Bovenaan