Onze vakantie in Dobronice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij vonden kasteel Orlik heel erg mooi. Wij kregen een privé rondleiding in de Duitse taal en hadden het idee een extra lange rondleiding te hebben gehad.
Heel bijzonder al die geweien en geweren aan de muur en het uitzicht over het water was ook schitterend.
Hluboka vonden wij wat protserig, zo zie je: smaken verschillen!;)
 
Het pension heet Penzion Plzenka, er staat een foto van op onze website.
Probeer iets minder aangebrand te reageren Mulder, want bijna iedereen reageert vriendelijk op dit topic van jou. Dus is al je moeite toch niet voor niets, of zie ik het verkeerd?:stout:
 
Hoi Irene,

Ook ik lees mee met je verhaal, alleen zal niet op elk berichtje reageren. Ben nu eenmaal drukdrukdruk...
Soms zit ik zowaar een hele dag niet op het forum :deuk:

Maar probeer wel altijd dit soort verslagen mee te lezen, dus ga zo door!
 

mulder

Geroyeerd Lid
sorry dat ik soms zo bod reageer.
zoals ik al eerder vertelde in mijn verslag zit ik al vanaf november 2007 thuis met een zeer pijnlijke rechtervoet.

het ziekenhuis in groningen heeft nooit foto's gemaakt en me gewoon naar huis gestuurd.
3 maanden later mocht ik toch maar terugkomen(was inmiddels mijn baan bij slagerij kwijt doordat ik altijd ziek was van de pijn)
nu dik anderhalfjaar later is het pas duidelijk dat het actrose is wat waarscheinlijk is ontstaan door een bodbreuk die ik in 2007 had opgelopen,maar waar het ziekenhuis nooit naar heeft gekeken.

nu wacht ik al maanden op een operatie dus vandaar dat k af en toe wat bod reageer.
het is inderdaad het penzion wat ik bedoelde ik zou in het volgende bericht even vertellen over ons dagje in deze stad.

ik zal met veel plezier doorgaan met typen alleen is er niet zo heel veel meer te vertellen,want mijn foto's raken op

-----

vandaag vroeg opgestaan.
er was ons verteld dat we in dit stadje een leuke viswinkel konden vinden dus ging ik met mijn pap,broer en vriend eens kijken.

de viswinkel was dicht wegens vakantie en dus zijn we het stadje wat gaan verkennen daar was nog een winkeltje waar ze wat visspullen verkochten dus toen daar maar even wezen kijken.

het waaide die dag erg hard en we liepen in het smalle straatje in het centrum toen ineens een hels kabaal klonk.

eerst besefte ik niet wat er gebeurde,maar al gauw voelde ik overal glassplinters er waren ramen geknapt die openstonden in de appartemneten boven het winkeltje waar ik voor stond.

gelukkig had ik niks en de overige mensen ook niet,maar ik schrok wel heeeeeeeel erg.

ik heb nog een paar mooie oorbellen gekocht in het juweliers zaakje echt heel goedkoop voor ons nederlanders.

toen zijn we nog even naar de lidl geweest,want we gingen bbqen die avond.

daar konden we niet echt wat vinden dus zijn we terug geredden naar tabor en kwamen bij tesco en hypernova de grotere en wat duurdere winkels.

s avonds lekker gebbq en daarna nog even gaan vissen bij de vistrap en brug die je op vorige foto's voorbij hebt zien flitsen

-----

vandaag gingen we naar de global of globus ik weet niet meer hoe het heet, in ceske budejovice.

dit is een heel groot overdekt winkelcentrum.
hier hebben we even rondgesnuffels en uiteindelijk hebben we besloten even het stadje zelf in te gaan.

hier troffen we veel vietnamese winkeltjes waar ik natuurlijk even moest kijken.

ook zijn we nog even het plein rondgelopen wat heel indrukwekkend was,want er waren heel veel koppels die die dag gingen trouwen het was namelijk 08-08-2008 heel mooi om te zien in watvoor oude auto's ze trouwden.

aan het eind van de dag zagen de jongens dan eindelijke en viswinkel die maden verkocht met als gevolgd dat onze koelkast in het huisje vol lag met bakjes maden bahbahbah

s avonds zijn we uiteten geweest in het restaurantje dat over het water heen zit(geen naam) hier hebben we een lekkere mix grill gegeten

toen op naar huis

-----

vandaag gingen we lekker uiteten in dit penzion we hadden allemaal perfect vlees met lekkere hranolky of te wel patat.

het was werkelijk heerlijk

hier even de foto van het penzion echt een aanrader

ik heb nu eerst even niks meer te vertellen bijna alle uitstapjes heb ik nu omschreven

voor vragen vraag en ik geef antwoord
 

Bijlagen

  • penzion plezenka in Tyn Nad Vlatvou.jpg
    penzion plezenka in Tyn Nad Vlatvou.jpg
    48,3 KB · Bekeken: 1

mulder

Geroyeerd Lid
het is inderdaad een zeer gezellig restaurant en heel erg goed eten.
wij gaan dit jaar voor het laats naar tjechie tabe en daarna ga ik naar kroatie,duitsland,belgie of weet ik eigenlijk nog niet helemaal.

we hebben namelijk kinder plannen dus we weten niet wat er volgens jaar staat te gebeuren ben nu 20 en me vriend wordt in tjechie in augustus 24 dus de tijd begint te dringen

mischien komen we ooit nog weer terug in tjechie,maar dan niet meer in zuid bohemen of reuzengebergte,maar moravie lijkt me erg mooi
 
Leuk dat je op onze website hebt gekeken en de foto van het pension hebt gevonden. (en daarna hier op het forum hebt gezet):denk:

Wij hebben hier ook vaak lekker kunnen eten.
De Chinees in Tyn nad Vlavou is ook prima hoor!
 

mulder

Geroyeerd Lid
ik ken de chinees wij hebben daartegenover ook 1 maal gegeten in een klein tentje dat aan het water grenst.

de eigenaar bleef maar zeuren of we echt geen gin in onze tonic wouden tot vervelends toe dus hebben we betaald het eten laten staan en zijn we vertrokken.

de man schreeuwde ons nog na dat hij geen extra geld had gekregen voor de goede service.

dus dat was geen aanrader mischien kunnen we dan komende zomer de chinees gaan proberen.

we hebben 1 keer chinees gegeten in vrchlabi dit was zo verschrikkelijk zout dat ik er 2 dagen ziek van ben geweest dus vandaar dat we het niet goed meer aandurfen.

ik zou het in me achterhoofd houden.

bedankt voor de tip

-----

zoals er al een paar keer werd beschreven in mijn verhaal zijn wij allemaal behalve mama gek op vissen.

we hebben dan ook erg vaak gevist in onze vakantie en best wel wat vis gevangen.

de Tsjechische vrienden die we hebben gemaakt vorig jaar vonden het uniek en erg grappig dat een meisje kon vissen en het nog leuk vond ook.

hier in nederland is dat niet bijzonder,maar in Tsjechië schijnbaar wel

hier volgen enkele foto's
 

Bijlagen

  • benny heeft visje gevangen.jpg
    benny heeft visje gevangen.jpg
    46,3 KB · Bekeken: 1
  • marcel vis gevangen.jpg
    marcel vis gevangen.jpg
    35,5 KB · Bekeken: 1
  • met zijn allen vissen.jpg
    met zijn allen vissen.jpg
    70,3 KB · Bekeken: 3
  • uitzicht visplaats 2.jpg
    uitzicht visplaats 2.jpg
    64 KB · Bekeken: 1

mulder

Geroyeerd Lid
dankjewel paula

wij hebben idd laer ook 2 viswinkels in tabor gevonden.
en daar hebben we later ook alles kunnen halen.

alleen de eerste paar dagen konden we het niet vinden en hebben de jongens maar met mais gevist.

ik heb al heel erg veel zin om weer naar Tsjechië toe te gaan en de tijd vliegt dus voor we het weten is het 31 july en vertrekken we naar dobronice.

dit jaar nemen nog meer boodschappen mee vanuit nederland,zodat we nu de dingen ook hebben die we vorig jaar niet konden krijgen.

zoals bruine bonen, macaroni saus, vleeskruiden die we in nl gebruiken,
sla saus en dat soort dingen
en het belangrijkste sate saus dat hebben we nog nergens gezien in Tsjechië en dat kan niet missen bij een bbq

-----

ik ben blij dat jullie allemaal massaal mijn verslag lezen en bekijken en dat er zulke leuke reacties worden geschreven.

alle foto's die ik heb geplaats zijn bijna door mijzelf gemaakt dus vind het een eer dat er gezegd wordt dat ze mooi zijn.

helaas heb ik nog geen foto's van het kleine cafeetje aan de overkant van ons huisje dus daar kan ik jullie geen beeld bij geven.

ook hebben we geen foto's met de camera gemaakt van onze kameraden in Tsjechië

komende vakantie zal ik proberen hier ook wat foto's van te maken en mischien een mooie foto van de vistrap vlak bij ons huisje

ik zal mijn best doen wat meer foto's te gaan maken,maar denk dat dat lastig wordt,omdat we bijna alles al hebben gedaan vorig jaar

:cheers:
 

mulder

Geroyeerd Lid
nee waar stond die foto dan?
het is er wel hoog waterpeil zeg.

daar gingen we idd altijd vissen of bij buurman milan op het erf als we werden uitgenodigd vanaf de steiger kan je er heel erg mooi vissen.

ben echt jaloers dat je er het hele jaar van kan genieten en wij maar 3 weekjes per jaar.

het is er echt prachtig mooi en zou er wel het hele jaar willen wonen alleen verlang ik dan wel weer naar schoon water uit de douche en gewoon hollandse pot

ik heb de eigenaar van dit huis beloofd een klein beetje reclame te maken.

het is een schitterend netjes en ruim vakantiehuis.
je kan aan de voorkant van het huis overdekt zitten onder de veranda als het wat slechter weer is.

verder beschrik je over een eigen rooibootje,tuinsetje,parasol,picknicktafel,vuurplaats,bbq,brandhout en ga zo maar door.

het huis heeft beneden 1 slaapkamer voor 1 persoon en boven 2 voor elk 4 personen.

verder 2 badkamers waarvan 1 met een ligbad.
ook 2 toiletten 1 boven en 1 beneden

vergeet vooral niet de kleine afstand van rivier de luznice waar u lekker kunt zwemmen,vissen,bootje varen en de natuur waar u eindeloze wandelingen kan maken

:top::top::top::top::top::top::top:
 

mulder

Geroyeerd Lid
het water wat uit onze douche kwam stonk en was niet echt schoon te noemen.

vandaar dat ik dan weer blij ben om onder me eigen lekkere douche te staan en in mijn bubbelbad te stappen bij thuiskomst

-----

toen wij in dobronice aankwamen keken wij onze ogen uit.
het was er ronduit prachtig.

overal zag je mooie bossen waar je lekker in kon wandelen.
ook het eerst aanzicht van de luznice was prachtig.

toen we over de brug moesten rijden vonden we dit wel allemaal heel erg eng,omdat we niet wisten of dit wel was toegestaan met een auto en de brug maakte nogal lawaai.

eenmaal aangekomen bij het huis schrokken we gewoon hoe mooi het was.
meestal lijkt het in een boekje mooier,maar het was precies zoals we dachten zelfs nog mooier.

we werden opgevangen door de ouders van de eigenaresse die niet goed engles spraken,maar ze gaven ons een briefje met engelse uitleg waar alles op stond.

direct maar even de spullen uit de auto gepakt en besloten wie waar ging slapen.
toen we alles een beetje hadden uitgepakt en opgeruimd hebben we lekker wat gedronken in de tuin.

s avonds zijn we uit eten geweest in bechyne bij 1 of ander hotel weet de naam niet,maar het was ook zeker geen aanrader we moesten een uur wachten op het eten en alle bestellingen klopten niet dus hele teleurstelling voor de eerste avond.

's avonds nog even rummikub gedaan en lekker vroeg gaan slapen.

de volgende dag werden we allemaal laat wakker,maar het is ook zo stil dat je geen flauw idee hebt hoelaat het is.
toen boodschappen lijstje gemaakt en met zijn allen naar de hypernova gegaan in tabor.

naar een paar uur te hebben gewinkeld gingen we weer naar huis en ging ik met de jongens de vishengels klaar maken voor gebruik.

s avonds hebben we heerlijk gebakken aardappels gegeten.

zo begon onze vakantie een vakantie om nooit meer te vergeten het was zo adembenemend mooi dus dit jaar nog 1 jaartje terug:cheers:

-----

een paar dagen naar onze aankomst in dobronice zag ik dat er aan de overkant van de luznice dingen werden verkocht.

we besloten er eens te gaan kijken
het bleek dat het een soort cafeetje was waar je gezellig wat kon drinken.

de eerste paar dagen washet niet echt gezeliig totdat we contact kregen met een groepje jeugd en hun ouders

die mensen zagen ons direct als vrienden en buurman milan stelde ons aan iedereen voor

de Tsjechische famillie bood ons allerlei drankjes aan en gingen zingen en gitaarspelen .

het was dan wel in het Tsjechisch maar ze hadden een lied over dobronice en dat was prachtig

de dag dat we vertrokken kregen we allemaal dikke kussen en moesten we terug komen we hebben emotioneel afscheid genomen en hebben nog steeds mail contact met deze mensen

kortom Tsjechen zijn super vriendelijk

-----

tijdens ons verblijf in dobronice zijn we vaak lekker wezen eten.

hier enkele tips

in de hypernova of de tesco zit bij binnenkomst een itlaiaans restaurantje hier kan je voor weinig geld kebab,shoarma,pizza,pasta en noem zo maar op krijgen ook verkopen ze lekkere ijsjes.

de bediening sprak vloeiend engels en waren heel erg geduldig als wij het niet snapten.
het eten was zeer goed verzorgd.

mc donalds in tabor

netzo als in nederland alleen sommige dingen waren iets anders,zoals de smaken van de milkshakes

penzion in tyn nad vlavaou

hier kan je van alles en nog wat bestellen tegen een redelijke prijs ook hier spreekt de bediening engels en duits en word het eten zeer netjes opgemaakt je kan zien dat het met veel zorg wordt bereid.

het restaurantje dat over het water hangt in ceske budejoivice
hier kun je pizza krijgen en steaks en grill gerechten.
wij hadden een mix grill genomen het vlees was van wat mindere kwaliteit dan wat wij gewend waren,maar buitenom dat was het goed.

restaurant in de dierentuin ohrada
hier kun je heerlijk eten voor een betaalbare prijs de bediening was heel erg vriendelijk.

verder kan je in de grotere supermarkten heerlijke dingen krijgen en dan zelf lekker gaan koken:zwaai:

dit jaar gaan wij doen

1 dagje ceske krumlov(als de jongens dat willen)
1 dagje naar het hussietenmuseum en onderaardse gangenstelsel in tabor
1 dagje bechyne wat beter bekijken hebben we vorig jaar nog niet zo goed gedaan

verder zullen we lekker genieten van het weer en de omgeving en gewoon lekker wandelen met onze pup en vissen

kortom het beloofd weer een mooie vakantie te worden

-----

hier nog even wat foto's van onze vakantie

de toren is in kasteel hbloka waar ik eerder in mijn reisverslag over vertelde het was erg warm dus vandaar de iets wat chagerijnige en rare gezichten op de foto.
het is een foto van mij en mijn vriend en iets erachter zie je nog een glimp van mijn broer.

op de derde foto zie je een foto van het ridderspel
ineens ging 1 van de ridders op zijn knieen en 1 van de meisjes werd ter huwelijk gevraagd,omdat wij geen Tsjechisch kunnen dachten wij dat het er gewoon bij hoorde.

toen het meisje ineens heel emotioneel werd hebben we in ons beste engels gevraagd of het mischien echt zo was.
er werd ons toen uitgelegd dat het meisje inderdaad echt ter huwelijk werd gevraagd dit vonden wij wel heel speciaal dus hebben wij er een foto van gemaakt

-----

ik zie dat mijn verslag vaak wordt gelezen,want altijd als ik op wie is er online klink zie ik dat er veel mensen mijn verslagen lezen.

ben blij dat ik mijn verhaal heb kunnen vertellen,want het is een uitwerking van al jullie tips die ik vorig jaar op dit forum heb gekregen

mijn dank gaat uit naar

paula,c.p,freddy en alle anderen die me te woord hebben gestaan

bedankt het was een geweldige vakantie:top::zwaai:

ik heb hier nog een mooie foto van de beroemde brug in bechyne.
op 1 van de foto's is de oude trein te zien die stapvoets over de brug rijd,zodat je dus mooi langs de spoorlijn kan lopen en geen enkel gevaar loopt.

ook heb ik even een mooi plaatje van tabor toegevoegd
 

Bijlagen

  • benny,marcel en ik boven op de toren en het was zo warm.jpg
    benny,marcel en ik boven op de toren en het was zo warm.jpg
    41,6 KB · Bekeken: 1
  • wordt echt ter huwelijk gevraag dat meisje links.jpg
    wordt echt ter huwelijk gevraag dat meisje links.jpg
    71,1 KB · Bekeken: 0
  • mooi plaatje van tabor.jpg
    mooi plaatje van tabor.jpg
    3,9 KB · Bekeken: 59
  • trein over brug in bechyne.jpg
    trein over brug in bechyne.jpg
    5,7 KB · Bekeken: 60
  • beroemde brug in bechyne.jpg
    beroemde brug in bechyne.jpg
    3,6 KB · Bekeken: 60

mulder

Geroyeerd Lid
hallo

een stukje terug vertelde ik over de opdringerige ober
hier heb ik een plaatje van het plein in tyn nad vlavou en van het restaurantje dat ik bedoelde

verder heb ik nog een plaatje gevonden van het kanoen in de luznice in bechyne en van de globus waar ik al eerder over schreef
 

Bijlagen

  • het sclehte restaurants waar ik over vertelde.jpg
    het sclehte restaurants waar ik over vertelde.jpg
    3,2 KB · Bekeken: 69
  • globus ceske budejovice.jpg
    globus ceske budejovice.jpg
    2,9 KB · Bekeken: 69
  • tyn nad vlavou plein.jpg
    tyn nad vlavou plein.jpg
    83,4 KB · Bekeken: 3
Het restaurantje wat Mulder beschreef, is inderdaad niet om naar huis te schrijven. Het eten is heel dubieus, bediening popie jopie, kortom, ons zie je daar niet meer. Jammer, want de locatie is wel leuk.
 
Bovenaan