Onze septiktank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na de grondige verbouwing van onze chaluppa miste er nog een ding. De septic tank met een overloop op het gemeentelijk riool moest nog de grond in. De voorbereidingen waren klaar. Zoals ik al eerder vertelde hebben we de verbouwing met de nodige hulp van Tsjechische vrienden en familie voor elkaar gekregen. Nu hielp de vriendin J. van mijn zwager ons met het contact tussen de bouwers, de gemeente en het elektriciteitsbedrijf. Deze laatste moest ons een vergunning geven voor het plaatsen van de tank. Dit natuurlijk tegen een vergoeding die overgemaakt moest worden op hun bankrekening.

Het bedrag werd door mij op het opgegeven bankrekeningnummer overgemaakt met het bijbehorende variacne symbol. (Schrijf ik dit goed). Een paar weken later kregen we een aanmaning van het bedrijf. Het bedrag moest per omgaande worden overgemaakt, want anders …. geen vergunning. J belde met het elektriciteitsbedrijf, het bedrag was echt overgemaakt en het symbol nummer werd vergeleken. De medewerkster van het bedrijf melde dat alles in orde was en dat de vergunning zou worden verstuurd.

Weer een paar weken later, je raad het al, deze keer een aanmaning. Betalen, want anders geen vergunning. J. besprak dit met onze elektricien die toevallig bij ons een aantal zaken doorsprak. De verontwaardiging was groot en de elektricien belde deze keer met het bedrijf. “Geweldig die spontane hulp van deze mensen”. Ook nu was de boodschap dat alles in orde was, het geld was binnen en de vergunning zou worden verstuurd.

Begin mei waren we in Bozkov. Dat kwam goed uit want er bleek een openbare bijeenkomst te worden gehouden met mensen van de gemeente, de burgemeester van ons dorp en de architect die verantwoordelijk was voor de tekeningen van de septiktank. Buurtbewoners konden tijdens deze bijeenkomst bezwaar aantekenen tegen het plaatsen van de tank.

Rond 10 uur verzamelde iedereen zich in onze tuin. Twee mensen van de gemeente uit Semily en de rest die ik hierboven aanhaalde. Geen bewoners van het dorp. Kennelijk waren er geen bezwaren. De architect bracht een brief mee van ….. juist het elektriciteitsbedrijf. J. las deze brief en ontstak in grote woede.:kwaad: Er ontspon zich een discussie in het Tsjechisch waar ik natuurlijk geen woord van snapte. Wel zag ik dat de mensen van de gemeente uit Semily papieren weer in hun tas stopten. J. vertelde dat er opnieuw door het elektriciteitsbedrijf een aanmaning was gestuurd. Het geld was niet binnengekomen en er werd daarom geen vergunning afgegeven. J. ging tekeer over de bureaucratie van het elektriciteitsbedrijf en er vlogen de nodige Tsjechische krachttermen door de lucht.Hoe :stom!: konden ze daar zijn. De mensen uit Semily verontschuldigden zich maar zeiden dat ze zonder vergunning onmogelijk toestemming konden geven.

Toen greep de burgermeester in. Hij vertelde ook de nodige slechte ervaringen te hebben met het elektriciteitsbedrijf. "Iedere inwoner van Bozkov kan zien dat we hier staan en kan nu bezwaar indienen, niemand komt dus stop die tank er maar in. Dan maar zonder vergunning, zo sprak hij, ik neem hiervoor alle verantwoordelijkheid".

Nieuw contact met het elektriciteitsbedrijf. Wat bleek, ze hadden een nieuw bankrekeningnummer. Het geld dat wij hadden overgemaakt was op het oude gestort en nu onvindbaar. Er zat niets anders op het bedrag opnieuw over te maken. Dat hebben we maar gedaan.

Een paar weken later zat onze tank erin. Nu moesten we nog de officiële papieren hebben van de gemeente uit Semily. Samen met J. togen we naar het gemeentehuis. Formulieren werden ingevuld en drie dossiers met tekeningen en ander materiaal van de architect ingeleverd.
Twee dagen later een brief van de gemeente die via het kantoor van de burgemeester bij ons werd gebracht. Hoe het toch mogelijk was dat de tank er eerder in zat dan de datum die op de vergunning stond, die (hoe bestaat het) net was afgegeven.

Opnieuw toonde de burgemeester zich van zijn beste kant. Hij kwam langs en met handen en voeten vroeg hij of hij de brief van de gemeente mocht lezen. Na lezing pakte hij de telefoon en belde met de gemeente. Wat er is besproken, ik heb echt geen idee, maar feit is dat ik de volgende dag in Semily terecht kon en daar binnen 10 minuten terug naar huis ging met opnieuw drie dossiers met papieren voorzien van officiële stempels en handtekeningen. We hadden inmiddels al drie weken gebruik gemaakt van ons huis en de septiktank maar pas vanaf dat moment mochten we officieel in ons huis verblijven en legaal de wc doorspoelen.

Een lang verhaal waaruit blijkt dat Tsjechen geweldige mensen zijn die je van alle kanten helpen. De burgemeester heeft van ons met een welgemeend Dekujeme een fles whisky gekregen.

Het bedrag wat we oorspronkelijk hebben overgemaakt is nog steeds zoek en staat ergens rente te vergaren op een oude rekening.
 
Ik kan altijd zo verschrikkelijk genieten van die verhalen.

Dat heerlijke gedonder wat we meemaken in het land wat Tsjechie heet.

Dat houd het spannend.

Beetje gevloek hier, beetje gelazer daar.

En weer blijdschap als alles weer gaat zoals het moet gaan.

En dan denk je: de volgende keer overkomt het mij niet meer, mis.

Dan is het net allemaal even anders, en hup, weer problem!

Succes toegewenst door Kukel.
 
Bovenaan