Onze Herfstvakantie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met de herfstvakantie samen met vrienden naar een 14 persoonshuis.
yeah.gif
Net iets boven Praag. Onze vrienden met hun 2 kinderen waren er vanaf dag 1 (11-10-03) en wij kwamen aan op 13-10-03 omdat wij eerst nog een weekendje gingen Centerparcsen. Na ongeveer 10 uur rijden, we waren net over de grens, we hadden getankt, ik rijd weg en we worden aangehouden door een niet alleraardigste
mad.gif
politiemeneer. Volgens deze meneer had ik "die vrouwe" 65 gereden ipv 50. Nou ik kon het mij niet heugen maar ok.
frown.gif
Als hij het zei dan zal dat wel. Dus 500 CK betalen. Na niet al te vriendelijk gesprek mochten wij weer verder. Onze vrienden stonden ons op te wachten en hun zoontje rende voor ons uit naar het huis. We schrokken
shocked.gif
al een beetje van hetgeen wij zagen toen wij er naar toe reden. Erg achteraf en een stel vervallen huizen. Maar goed, maakt niet uit.
smirk.gif
Wij het terrein op. We hadden een 14-persoons huis geboekt (ANVR/SGR) omdat we met 4 volwassenen en 5 kids een beetje de ruimte wilde hebben. Nou nu komt het verhaal van "Het Huis".

Het was niet 1 huis maar het waren 2 huizen. Dus wat doen we. Eén stel in het ene huis en ander stel in het andere?
confused.gif
Maar wat als je dan 's avonds gezellig bij elkaar zit. Een paar kinderen dan in het ene huis op bed leggen terwijl wij in het andere huis zitten of kinderen bij ons houden tot wij ook naar bed gaan en dan kinderen buitenom in de kou meenemen naar eigen bedje. Of met z'n allen in het grootste huis. Dat hebben wij dan maar gedaan.

Dan kom je het huis binnen in de hal en zie je gewoon de meterkast hangen. Lekker laag dus erg lekker handig voor de kids. De kids varieren tussen de leeftijd van anderhalf jaar en zevenenhalf jaar. Vanuit de hal de keuken in. Een woonkeuken, een 11-persoons lange eettafel moest er zijn. Het waren 2 eettafels met 8 stoelen. Vanuit de hal de woonkamer in. Oepssssss, losliggende drempel, handig. In de woonkamer waar een comfortabele zithoek met KTV moest staan stond een vieze stoffige hangbank, een KTV en een inmensgrote houten stoffige Weefmachine, met trappedalen ed. Ook erg leuk voor kids. Daarnaast een slaapkamer met 2 bedden waar de twee oudste kids sliepen. In de woonkamer een levensgevaarlijke open trap zonder armleuningen. Boven aangekomen had je een open overloop. Leuk zo vanuit de overloop neerkijken op de woonkamer. Dit kon je niet alleen over de ballustrade doen maar ook gewoon dwars door de vloer want die was nl. van ijzeren roosters gemaakt. Was ook erg lekker lopen met de blote voetjes. Au au. Boven waren er 2 slaapkamers. Vrienden van ons namen hun dochtertje op een matras bij hun op de slaapkamer en wij namen onze 2 jongste op onze slaapkamer. Een op een matras op de grond en de allerkleinste in zijn campingbedje. Nu liep de vloer van onze slaapkamer van laag naar hoog. Dus als je de slaapkamer in stapte vanuit de overloop dan moest je goed de slaapkamer instappen
dance.gif
vanwege de scheve vloer, je keek zo onder de vloer door. Een heerlijk massagebad in de badruimte boven. Alleen als je had gebadderd dan kreeg je de stop er niet meer uit.
confused.gif
Moest je eerst het halve bad ontleden om de stop omhoog te kunnen duwen. Enne piep, piep, piep. Wat nu????
confused.gif
Gillll
shocked.gif
daar een muis. Nu was het in de badkamer boven lekker warm. Dat dacht een hele muizefamilie dus ook. Vandaar de zijkanten van alle vloeren niet afgewerkt waren, je de buizen zag lopen, konden de muizen er dus mooi tussendoor. Maar ach het zijn kleine muisjes. Laat ze lekker gaan. Behalve de zooi die ze achterlieten in bad en op ons bed vonden we minder.

Volgens de beschrijving van het huis hadden we ook een verwarmd binnenzwembad
yeah.gif
en een binnenterrein met daarop een schuur met kunstwerk van de eigenaresse. Maar daar werd geen gebruik van gemaakt door derden. Nu er was inderdaad een binnenzwembad, alleen wel aan de andere kant van het binnenterrein, dus erg handig in je natte pak door de kou naar het huis.
mad.gif
En verwarmd?? Het water was in het begin 21 graden en halverwege de week 27 graden. Dus dit was eindelijk wel lekker. Er stond een kachel in de ruimte, alleen deed deze het niet. En zodra het iets donkerder werd kon je ook al niet meer zwemmen want de verlichting bestond uit een electriciteitsdraad wat uit de muur kwam. Wat wij trouwens al niet echt meer gek vonden want dit kwam voor op meerdere plekken in het gehele huis.

De schuur van de eigenaresse werd bewoond door 2 heren (werkmannen) omdat de schuur werd gerenoveerd. Mmmmmm geen gebruik van derden!!! Elke dag zagen wij andere heren over het binnenterrein lopen. Op een dag stonden er 5 auto's van werkmannen
aangenaam.gif
buiten de poort en 1 auto op het binnenterrein.

Maar goed, dit alles kon onze pret niet drukken.
smile.gif
Een dagje Praag, lekker geshoped, loop je tussen bewakingspoortjes door, gaan deze af natuurlijk. Vrouw gooit zich echt voor je neer zodat je geen stap meer kan zetten. Andere meneer van de winkel kwam erbij. Dus de mannen met de gekochte goederen terug naar de kassa. Alles nagekeken. Jawel, bij ons nog een beveiligingsapparaatje. Dus verwijderd en wij konden naar buiten. Vriend van ons dus niet, weer alarm af, weer terug. Dit ging tot vier keer aan toe. Eindelijk een heel klein dingetje gevonden wat in een kledingstuk zat wat dit alles veroorzaakte. Maar ondertussen word je van alle kanten aangekeken alsof je de grootste crimineel bent.
neenee.gif
Een andere dag, winkelen en slenteren in een overdekt winkelcentrum. Wij een speelgoedwinkel in. Word ik tegengehouden door een verkoopster. Begint een heel verhaal in het Tsjechisch tegen mij en maar wijzen op de buggy die ik duwde met daaraan het jasje van mijn zoontje en een rugtas met daarin luiers etc. Mij werd dus gewoon de toegang van de winkel geweigerd.
neenee.gif
Ik kan mij voorstellen dat ze evt. je rugtas na willen kijken, of dat ze je in de gaten houden tijdens het winkelen (het was op zich een kleine winkel en ze stonden met zn vieren). Dus ik er niet in, dan word er ook niet gekocht. Wij met vier jankende (de kleinste begreep het gelukkig niet) kinderen de winkel uit.
frown.gif
Nou bedankt dames.
aangenaam.gif


De eennalaatste dag, wij de dames gingen alvast spullen inpakken. Ineens een gegil vanuit de andere slaapkamer.
confused.gif
Vriendin zit gillend op bed. Nu had zij een weekendtas gepakt om daar kleding in te stoppen, terwijl zij deze oppakte sprong er een muis uit. In vuilniszakken waar ik mijn kleding in deed voor in de skibox vond ik ook gaatjes van muizentandjes. Dit alles vonden wij toch niet zo prettig,
crazy.gif
tevens omdat er 2 kinderen op matrassen op de grond sliepen. Na bijgekomen te zijn gingen mijn vriendin en ik nog eventjes een boodschapje doen. Bij de winkels ging mijn mobiel af. Mijn zwagertje met het bericht dat mijn schoonvader was opgenomen en dat hij op IC lag. Dus wij snel terug naar het huisje. Wat doen we?? Besloten om alles in te pakken en te gaan rijden. In 2 uur hadden we 2 auto's volgepakt en had iedereen gegeten. Op naar NL. Na tienenhalf uur gereden te hebben eventjes 2 uur geslapen. Mijn partner is toen naar zijn vader gegaan in het ziekenhuis, die een half uur na zijn aankomst overleed.
frown.gif


Nou dit was dus onze vakantie. Misschien dat jullie het een beetje kunnen begrijpen dat wij even de balen hadden van Tsjechie. Maar ja, in december gaan wij oudjaar vieren
yeah.gif
in Landal Greenparcs in Tsjechie aan het Lipnomeer. Daarna gaan wij even voor de verandering andere landen bezoeken.
cool.gif


Ik hoop dat ik volgende keer een leuker vakantieverhaal kan vertellen.
wink.gif


Groetjes,
Sas(kia)
 
Joh, echt een [censuur](sorry) ervaring. Ja dan bedenk je je nogmaals, nu snap ik het. Laat ik dan om het een beetje positiever op te nemen onze ervaring vertellen, ook in de afgelopen herfstvacantie. Via internet een pensionnetje gevonden in Libus. Zo'n 5 km van de stad Praag af. Libus zelf was eigenlijk niets op 3 beste restaurants af dan. De aankomst was zeer hartelijk met een Nederlands sprekende eigenaresse. Er lag koude Gabrinus klaar in de koelkast. Meteen 2 openbaar vervoerkaarten voor 7 dagen gekregen, met op papier alle dienstregelingen naar de oude stad, bus en metro. Auto op een afgesloten binnenterrein. De verwarming stond op 25 graden. Indeling, slaapkamer, woonkamer met open haard, badkamer met ligbad en alle luxe. Keuken met alle inboedel, koffie,thee eieren, div. sappen en vers brood. etc. Alles werd elke dag bijgevuld.Grote stapel informatie over de stad Praag met omgeving. Ze kon zelfs zorgen voor kaarten van concerten. Een eigen telefoon waar we rechtstreeks met onze kinderen konden bellen, ontzettend verwend gewoon. Voor mijn vrouw was het de eerste keer in Tsjechie en had al verhalen van mijn eerdere ervaringen aangehoord met een knipoog
wink.gif
.We gaan dus wanneer we kunnen weer terug. Deze 5 dagen in pension kostte ons all inn 320 euro. Ik hoop dat ik je weer een beetje vertrouwen schenk bij deze, alhoewel ik jouw reactie wel zeker begrijpt. Ik weet niet precies de site van dit adres, maar als je via google pension koekoek zoekt komt je het zeker tegen. Veel groeten Ton van de Weem.
aangenaam.gif

ps als ik het e-mail adres heb geef ik het je zo snel mogelijk
 
Dat is inderdaad een leuke ervaring die jij hebt gehad. Dit was voor ons ook niet de eerste keer dat wij een vakantie hielden in Tsjechie. De vorige keren was het altijd ontzettend leuk. Alleen de vorige keren zaten wij altijd in het Zuiden en nu voor het eerst in het Noorden. Ik vroeg mij ook af of er net zoals hier in Nederland (Friesland/Drente etc) gebieden zijn waarvan ze eigen dialecten hebben. En misschien net zoals bij ons de Friezen misschien de Noord Tsjechen norser zijn.

Maarja, wij huren meestal een vrijstaand huis omdat wij zelf 3 kinderen en een hond hebben en dit dus altijd wel wat lawaaierig is.

Nou de groetjes van Moi.
 
Ha ha ha, Ton uit welke tijd kom jij? De Middeleeuwen? Hoe kom je er bij dat de Friezen norser zijn dan andere Nederlanders?
Volgens mij ben jij nog nooit in Friesland geweest anders zou je weten dat het humeur van de Friezen gelijk is aan het humeur van andere Nederlanders. Misschien zijn wij Friezen zelfs wel vrolijker! Bij ons heb je namelijk weinig tot geen file's! Ik ben een 100% Heerenvener en rijdens schaatsevenementen komen hier veel mensen uit de Randstad. Iedere keer weer blijken ze hun vooroordelen bij te moeten stellen. Net zoals buitenlanders denken dat wij hier in Nederland nog op klompen lopen, heb jij ook het ouderwetse idee dat Friezen nors zijn. Kom eens langs (Café Bak, Heerenveen) zou ik zeggen, je bent van harte welkom!!
 
Hoi Jitty,

Ik ben het helemaal met je eens, maar deze opmerking is volgens mij gemaakt door Sas en is ook al een jaar oud.
 
heb niets over friezen geschreven, snapte al niets van jouw bericht jitty, trouwens, ik heb zelfs vrienden in Heerenveen wonen, dus....
 
R

rob.goverde

Guest
Ken Net! of hoe je dat ook in het Fries schrijft
party.gif
 
Zo, een reactie op een wel beetje oude topic. Leuk.

Nou Jitty, ik kom uit het tijdperk 1968
grin.gif
en ik ben paar keer in Friesland geweest en heb in mijn jeugd vaak met de zeilboot in Friesland geweest. En wat ik daarvan weet dat is dat we dan bijv. in een haven overnachte en naast Friezen lagen en die niet zo heel aardig waren. Dit is één van mijn ervaringen met Friezen. Vandaar mijn opmerking. Misschien wel net de verkeerde tegengekomen.

Enne, ik ga in januari naar het reuzengebergte, dus weer naar het noorden. Kijken of we nu weer die pech hebben of dat het heel anders is. We zullen zien.
 
Bovenaan